Phil Harris overleden.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Een MWM speciaal gebouwd voor op de Neckar?! Geinteresseerd als ik ben voor de binnenvaart: Wat moet ik me hierbij voorstellen? Wordt het vermogen bij een ander toerental geleverd als normaal?jsnijder schreef : Hallo Miquel,
Hierboven ons vaartuig, op een rustige mistige decemberdag op een Duits kanaal. 105 meter lang, 11 meter breed en een maximale diepgang van 3,20 meter. Maximaal 2574 ton laadvermogen. De motor is een degelijke MWM die maximaal 1300pk levert bij 375 toeren per minuut. Speciaal gebouwd voor de vaart op de Neckar. Is weer een andere dimensie dan de bruine vloot. Met dit schip kun je niet zo ruig tekeer gaan als jij daar doet, grote kans dat ik dan meteen een koppelverband heb.
Is wel leuk zeilen, zoals jij daar doet. Ik ben een paar keer met Ulbe Zwaga op zijn skûtsje wezen varen en één keer was het zo ruig dat we de kimmen uit het water hebben gezeild. Het water stond op de luiken. Lekker vechten met de elementen en zorgen dat je (net) niet omdondert.
Maar een mooi plaatje, hoor.
Groeten, Jan.
groeten,
Martin
VOLVO 744 GL (B230F) 1990
>> 4 Raeder sangen mit, das Lied der Autobahn <<
Lidnummer 1103
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan Snijder
- Nieuw lid
-
deze MWM ( voluit Motoren Werke Mannheim, wij zeggen altijd lachend: Moeder Werkt Mee) motoren zijn ontwikkeld speciaal voor de Rijn- en Binnenvaart en als stationaire motoren om stroom op te wekken in de zeevaart. Wat de Neckar betreft: dit schip is speciaal voor de vaart op de Neckar gebouw en heeft de voor die rivier maximale afmetingen van 105 meter lang, 11 meter breed. Maar zowel motor als schip kunnen op vele andere vaarwegen in Europa uit de voeten.
Dit betreft een watergekoelde 6 cilinder in lijn motor met oplading (turbo). Stationair draait deze motor slechts 95 tot 100 toeren per minuut en hij geeft zijn maximale vermogen af bij 375 toeren per minuut. Brandstofverbruik per uur bij maximaal vermogen is 260 liter. Deze motoren zijn legendarisch vanwege hun zeer lange levensduur en betrouwbaarheid en hebben heel weinig onderhoud nodig.
Een cilinderkoprevisie is nodig na ca. 40000 draaiuren en het zgn. loopwerk, de lagers, cilindervoeringen en zuigers hebben een standtijd van ca. 100000 uur.In autotermen ( bij gemiddeld 60 km per uur) vertaald: 2,4 miljoen kilometer een koprevisie en na 6 miljoen kilometer een algehele revisie. De motor van de "SPAUWER" is uit 1974 ( het schip zelf ook) en heeft inmiddels ruim 120.000 draaiuren gemaakt. In 2005 is de motor volledig gereviseerd, dus hij kan voorlopig weer zonder problemen nog zo'n 80.000 draaiuren mee. Dat is bij ons gebruik van 3500 draaiuren per jaar nog zo'n 20 jaar. Over duurzaamheid en milieu gesproken.........................
Het eigen gewicht van deze machtig mooie machines is ca. 20000 kg. De diameter van de cilindervoeringen is ca. 80 centimeter. Deze motoren waren ook hun tijd ver vooruit als je bedenkt dat de eerste typen al in de 2de helft van de jaren 50 op de markt kwamen. Zelfs de meest moderne scheepsmotoren van Caterpillar, Cummins en Mitsubishi kunnen qua brandstofverbruik niet tippen aan deze motoren. Ze zijn zo'n 10% zuiniger dan de huidige snellopende scheepsmotoren ( max. 1800 toeren per minuut).
Helaas worden deze machines niet meer nieuw in schepen geplaatst. Enerzijds omdat ze toch veel plaats innemen ( lengte ca. 6 meter, breedte ca.1,80meter en hoogte ca. 3 meter) en anderzijds omdat ze niet meer te betalen zijn. Een huidige moderne scheepsmotor van ca. 1300 pk kost nieuw zo'n € 350.000,= geplaatst en wel, de laatst bekende prijs van dit type MWM in 1992 was 1,3 miljoen Duitse Marken en dan stond ie in een krat naast het schip. Reken dan nog ca. 100.000 euro inbouwkosten en je praat over € 750.000,= ingebouwd. Dus kiest men voor de veel compactere moderne scheepsmotor die de helft kost en maar 1/3 van de levensduur heeft van deze MWM machines.
Deutz en MAN maakten gelijksoortige machines. In de Rijnvaart varen er nog schepen met motoren die uit de jaren 50 stammen en nog jaarlijks hun 3000 draaiuren maken onder alle omstandigheden. Ik heb een schip gehad met bouwjaar 1957, waar ik zelf jaren mee gevaren heb. Daar stond een MAN machine in die maximaal 360 toeren per minuut draaide. Deze motor draait bij de huidige eigenaar nog steeds en doet nog dagelijks zijn soms zware werk: 53!!! jaar jong. En ook al met een turbo er op. Ja, Duitsers hoef je niets te leren over hoe je machines moet bouwen. Ze zijn bijna voor de eeuwigheid. Je kunt rustig stellen dat als je een nieuwe motor van dit type liet plaatsen als jonge schipper van 25 jaar, je zonder problemen je AOW er mee kon halen.
Je begrijpt wel uit dit verhaal dat ik een grote fan van deze motoren ben. Veel en veel mooier dan de huidige scheepsdiesels. En goedkoper in zowel onderhoud als verbruik. Een soort 7 en 9 serie, maar dan anders . Jammer dat het op termijn stopt maar mooi dat ik er zelf nog mee werk en gewerkt heb.
Groeten, Jan.
- V700 register
- Nieuw lid
-
In Sluiskil ligt al jaren een sleepboot tegen de kaai, naar ik schat uit de 30'er jaren, waar ook een MWM in staat. Als je door het patrijspoortje naar binnen kijkt, lijkt de motor wel heel de binnenruimte van de boot in beslag te nemen, zo groot .
Tegenwoordig worden er gelukkig weer "relatief" veel ABC's in nieuwbouw 135-meters gezet, mede door de stijgende olieprijs van de afgelopen jaren. ABC's zijn weliswaar meer "semi-langzaamlopers" maar naar mijn mening nog steeds prachtige machine's.
Hier staat er nog wat info over deze motoren.
<a href=" www.abcdiesel.be/Nederlands/Productshome.htm "> www.abcdiesel.be/Nederlands/Productshome.htm
Groeten, Kevin
- Jan Snijder
- Nieuw lid
-
inderdaad is de ABC met maximaal 1000 toeren per minuut een motor die in de buurt komt van de door mij genoemde duitse motoren. Het is een goed compromis maar ook deze motoren kunnen niet tippen aan de prachtige degelijke Duitse machinebouw. Maar ik zie ze liever dan de snellopende scheepsdiesels die ik altijd oneerbiedig "bromtollen" noem.
Ik heb 2 jaar geleden voor een klant 3 nieuwbouw 110 meter schepen verzorgd en daar kwam in alle drie een ABC in van 2400 pk.
In het verschrikkelijke geval dat onze MWM voortijdig zou komen te overlijden, dan staat de ABC met stip op 1 als vervanging.
Als je op you tube "SPAUWER" intypt, dan krijg je een filmpje, gemaakt door iemand bij de sluis van Maasbracht als ie de sluis uitvaart. Mooi geluid, jammer alleen dat de wind zo nadrukkelijk op de opname te horen is.
Groeten, Jan.
- André Struis
- Nieuw lid
-
Een klant van me, kocht een boot met 2 SKL motoren & koppelingen erin.
Die had bijna een hut voor die SKL monteur ingericht, zoveel problemen.
SKL eruit, 2 X Cat. erin 1600PK per stuk, probleemloos. Na 25.000 uur het advies alvast draaiend gedeelte te vervangen, ivbm mogelijke vermoeidheid enz
Begin januari 2010, zag ik wel een paar Diesel Power mannen lopen in de machine kamer, maar geen schokkende onderdelen bloot ligen, inmiddels 40.000 uur
deze Boot zuigt zich vol met zand, spuit dit op de Engelse kust. (Volgas vooruit-achteruit)
In een Hout shredder, is zo´n Cat van na 10.000 uur versleten. (Motor moet vrijwel constant door z´n knieen, wegens gebrek aan vemogen, men geeft hem zoveel tot tie stikt)
Een Volvo of Cummins oid is onder soortgelijke omstandigheden na 3.500 uur OP!
Zwaar gebouwde motoren zijn geschikt om uuuuren lang een gelijk toerental te draaien, maw door hun stabiele constructie, zullen er weinig doorbuigingen-uitlijnfouten optreden.
Door de zware constructie/massa kunnen ze niet snel van toeren wissellen, hierdoor niet voor alle doeleinden geschikt.
- André Struis
- Nieuw lid
-
Als ik erom vraag, wedervraag, ben je aan de drugs of zo? O ja je komt uit Nederland........

- V700 register
- Nieuw lid
-
Enkel het idee van de dimensies van de MWM in de Spauwer vindt ik al super. En dan nog zo een verbruik.
Natuurlijk is het ook mooi om zo een mitsubishi of een Cat te zien, maar het haalt het niet bij bijvoorbeeld een oude Industrie of een Brons. Laatst heb ik bij een vriend van mij een Brons GV-H V6 mogen aanschouwen. Prachtig. Al vond ik de Deutz 545 ook mooi om te horen lopen.
Mocht mijn carriere in de autotechniek zich een keer beeindigen dan sluit ik niet uit dat ik mijn licht eens in deze sector van motorenbouw ga laten schijnen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Maar dat fillempie is nog ten tijde van de vorige eigenaar, er staat (nog) geen Asperen op de achterstevenjsnijder schreef : Als je op you tube "SPAUWER" intypt, dan krijg je een filmpje, gemaakt door iemand bij de sluis van Maasbracht als ie de sluis uitvaart. Mooi geluid, jammer alleen dat de wind zo nadrukkelijk op de opname te horen is.
(Ik wil nog steeds een keer een stukske mee varen....................... )
- V700 register
- Nieuw lid
-
Prachtige kleinere MWM: <a href="">
Opstarten van een Deutz: <a href="">
Stork Werkspoor (tegenwoordig van Wärtsilä): <a href="">
iets hoogtoeriger, een MWM V12 Turbo: <a href="">
Groeten, Kevin
- V700 register
- Nieuw lid
-