kilometerheffing, bereken nu zelf
- André Struis
- Nieuw lid
-
Geen nood, hij wil zich voort-planten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Hartelijke groet, Hans Kakes

- V700 register
- Nieuw lid
-
- Jan Snijder
- Nieuw lid
-
Aan het verlagen van de drempel voor het bezit van een auto kleven ook heel wat bezwaren waar ik niemand over hoor. De woonwijken zijn al overvol met geparkeerde auto's en als een auto hebben niets kost dan zal er binnen de kortste keren bij vele huishoudens 2, 3 of zelfs meer auto's voor de deur staan. En dan te bedenken dat een Vinex wijk maar 1 auto per gezin kan herbergen. Verder gaan op bepaalde momenten deze auto's allemaal tegelijk de weg op tijdens feestdagen of andere festiviteiten met als gevolg enorme extra files.
De andere nadelen van het vermaledijde rekeningrijden alsmede mijn (terechte) wantrouwen jegens onze overheid heb ik al eerder gemeld in dit draadje en is ook al uitgebreid door anderen in dit draadje belicht.
Groeten, Jan.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb hier (lui, sorry) niet de hele discussie gelezen, maar mijns inziens betalen we op dit moment al een flink deel voor het gebruik middels de accijnzen op de brandstof. Deze betalen we immers pas als we er gebruik van maken. Indien het politieke besluit zuiver het 'betalen voor gebruik' zou betreffen dan zou de MRB in de brandstofprijs moeten worden opgenomen. Een zuinige benzinewagen gebruikt minder dan mijn 740, waardoor ik dus meer betaal dan de zuinige auto, terugberekend per KM. Dat dit politieke besluit niet zuiver zo is moge duidelijk zijn, per saldo is het natuurlijk niet zo dat we hetzelfde blijven betalen met de huidige plannen. Getuige alleen al het spitstarief (krijg ik korting als ik 's nachts ga rijden dan? neen.)
Resumé: ik ben nog altijd een groot voorstander van sec betalen o.b.v. de brandstof. Scheelt een hoop investeringen in GPS-kastjes en dito systemen daarachter, scheelt ons een lelijk kastje in onze bolides en weet iedereen waar hij aan toe is zonder rekening te hoeven houden met de metingen van de GPS-er. Rijden = tanken = betalen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Hart. groet van Hans Kakes

- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Waar zouden ze meer weten over de opbouw van de benzineprijs in Nederland dan bij het ministerie van financiën. Daar heb ik dus onderstaande info maar even gegapt:<table border="0" cellspacing="1" cellpadding="1"><tbody><tr><td>Benzine (Euroloodvrij)</td> <td> </td> <td> </td><td>Diesel zwavelvrij</td> <td> </td> </tr> <tr> <td> </td> <td> </td> <td> </td><td> </td> <td> </td> </tr> <tr> <td>Kale prijs</td> <td>0,416</td> <td> </td><td>Kale prijs</td> <td>0,448</td> </tr> <tr> <td>Voorraadheffing</td> <td>0,005</td> <td> </td><td>Voorraadheffing</td> <td>0,005</td> </tr> <tr> <td>Accijns</td> <td>0,700</td> <td> </td><td>Accijns</td> <td>0,413</td> </tr> <tr> <td>BTW</td> <td>0,213</td> <td> </td><td>BTW</td> <td>0,165</td> </tr> <tr> <td>Adviesprijs</td> <td>1,335</td> <td> </td><td>Adviesprijs</td> <td>1,031</td> </tr> <tr> <td> </td> <td> </td> <td> </td><td> </td> <td> </td> </tr> <tr> <td>Belastingdruk absoluut</td> <td>0,9192</td> <td> </td><td>Belastingdruk absoluut</td> <td>0,5832</td> </tr> <tr> <td>Belastingdruk relatief</td> <td>68,84%</td> <td> </td><td>Belastingdruk relatief</td> <td>56,55%</td></tr></tbody></table>Kakes010 schreef : Inderdaad zou de beste oplossing zijn de motorrijtuigenbelasting in de benzineprijs op te nemen. In Duitsland is dat al het geval, en daar is de benzine toch nog goedkoper dan hier.
Als we dus € 1,335 voor een liter benzine betalen, dan gaat daarvan € 0,213 + € 0,700 + € 0,005 = € 0,918 naar de overheid en € 0,416 naar de pomphouder. Die daar z'n kosten en z'n winst uit moet halen. Het bedrag dat er naar de olieleverancier cq -producent gaat is dus nog wat lager.
Ik weet uit ervaring, dat de benzineprijs in Duitsland zo'n 10 cent goedkoper is dan "wat verder van de grens". Er blijft dus nog hooguit 30 cent per liter benzine over voor de leverancier/producent die in Duitsland levert.
Maar wacht, in Duitsland is de motorrijtuigenbelasting verwerkt in de benzineprijs zeg je. Dus van die 30 cent gaat nog eens een deel naar de Duitse overheid. Blijft er voor de leverancier nog minder over.
Iets zegt me dat je verhaal niet helemaal klopt.
In Duitsland wordt overigens gewoon wegenbelasting betaald. Niet zo veel als bij ons, maar hij wordt gewoon betaald. Los van de brandstofprijs.
Ik ben geen kenner of zelfs maar liefhebber van Frankrijk, maar volgens mij wordt in Frankrijk op de meeste plaatsen tol geheven door de bedrijven die de wegen aangelegd hebben. Niet door de overheid. De overheid geeft een consortium van bedrijven de opdracht een weg aan te leggen, dat dat dan op eigen kosten doet. Om die kosten terug te verdienen wordt tol geheven. En daar zal best BTW op zitten, maar het overgrote deel van de tol gaat rechtstreeks naar het consortium en niet naar de overheid.Kakes010 schreef : Dan zijn we ook van de tolheffingen in Frankrijk e.d. af.
groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Hart.groet, Hans Kakes

idd iets klopt er niet.Mathy schreef : Ik weet uit ervaring, dat de benzineprijs in Duitsland zo'n 10 cent goedkoper is dan "wat verder van de grens". Er blijft dus nog hooguit 30 cent per liter benzine over voor de leverancier/producent die in Duitsland levert.
Maar wacht, in Duitsland is de motorrijtuigenbelasting verwerkt in de benzineprijs zeg je. Dus van die 30 cent gaat nog eens een deel naar de Duitse overheid. Blijft er voor de leverancier nog minder over.
Iets zegt me dat je verhaal niet helemaal klopt.
In Duitsland wordt overigens gewoon wegenbelasting betaald. Niet zo veel als bij ons, maar hij wordt gewoon betaald. Los van de brandstofprijs.
echter je gaat uit dathet prijs verschil van duitsland van het stukje van de pomphouder gaat, ik denk dat je daar fout gaat.
de heffingen zijn in Duitsland en belgie verscillend.
zo heb ik me eens in belgië verwonderd bij een pomp dat er tussen euro 95 en 98 loodvrij 1 cent verschil zat,
de keuze was natuurlijk snel gemaakt 98 erin.
en voor de liefhebbers die willen weten hoe de benzine prijs tot stand is gekomen
<a href=" www.ecorys.nl/dmdocuments/TR19393r03%20eindrapport.pdf ">Hier 144 pagina's stof om te lezen, op een bijna regenachtige zondag middag
Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Dan heb ik het toch nog verkeerd verwoord. Terwijl het best een tijd heeft geduurd, voor het er zo stond als het er nu staat.asatter schreef : echter je gaat uit dat het prijs verschil van duitsland van het stukje van de pomphouder gaat, ik denk dat je daar fout gaat.
Er werd gezegd dat in Duitsland de motorrijtuigenbelasting in de prijs van de brandstof zit. Ik heb geprobeerd aan te tonen dat dat zo goed als onmogelijk is aan de hand van de opbouw van de prijs aan de Nederlandse pomp. Nog meer belasting met een prijs die lager is, is in mijn ogen niet mogelijk.
groetjes
Mathy