Afloop van het verhaal (Verkeerd om gemonteerd balansasriem)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-08-2009 12:52 #1244062
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gelukkig
Gelukkig dat het weer goed gaat met de Volvo,
Maar om nou voor onderhoud vanuit Oosterhout naar Heerhugowaard te gaan ?
Je zou toch moeten weten, dat er ook in West-Brabant een heel stel goede Volvo-Specialisten zijn.Ik noem alleen maar even de plaatsnamen om schele ogen te voorkomen.
Dinteloord // Effen // Ulvenhout
Maar om nou voor onderhoud vanuit Oosterhout naar Heerhugowaard te gaan ?
Je zou toch moeten weten, dat er ook in West-Brabant een heel stel goede Volvo-Specialisten zijn.Ik noem alleen maar even de plaatsnamen om schele ogen te voorkomen.
Dinteloord // Effen // Ulvenhout
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-08-2009 22:07 #1244123
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ' verkeerd om'
ter info: naar mijn mening kan een balansasriem (en een nokkenasriem) niet 'verkeerd om' monteren. Het maakt nl. niet uit. De riemen hebben geen voorgeschreven trekrichting. Zelfs het aantal tanden op de riem maakt niks uit zolang de riem maar passend en op spanning gemonteerd kan worden. (er zijn zelfs speciale nokkenasriemen te koop met een (of 2) tand minder voor als de cilinderkop extreem gevlakt is en de spanner niet meer kan spannen. Die tand minder is dan vaak net genoeg.
wat bepalend is is de <u>positie</u> van de balansassen poelies <u>t.o.v. de krukaspositie/poelie.</u> Doe je die afstelling verkeerd dan draaien de balansassen niet exact in tegenfase met de trillingen die de krukas veroorzaakt. Het hele principe van de balansassen is nl. dat de gewichten op die assen (anti!) trillingen veroorzaken die je, mits correct afgesteld, gebruikt om de trillingen van de krukas en de rest van het drijfwerk te neutraliseren (de gedachte erachter: trilling + anti-trilling = 0)
Een verkeerd afgestelde balansas(of assen) : trilling + extra trilling = meer trilling, de motor zal in dat geval nog veel rauwer draaien.) En <u>dat</u> is dus wat je waarschijnlijk gevoeld hebt...
Hetzelfde geldt ook voor nokkenas riemen: de positie van de riem , onafhankelijk van de trekrichting of welke tanden waar dan ook aangrijpen op de poelies, maakt niks uit. De positie van de nokkenas tandwiel(en) t.o.v. de krukas maakt wel uit. sterker nog, dat maakt <u>alle</u> verschil.
conclusie: In beide gevallen, nokkenassen en balansassen gaat het steeds en altijd om de <u>relatie met de krukaspositie</u>
Dat een dealer monteur dit niet goed voor elkaar heeft gekregen is jammer . maar ook wel weer een beetje begrijpelijk want je kan de motorblokken met balanassen bijna op een hand tellen het is met andere woorden vrij zeldzame techniek. Een foutje is dan snel gemaakt.
Enkele andere auto's met balansassen in de motor: Porsche 944-serie en 968, Lancia Delta Integrale (die rally auto), een enkele wazig Mitsubishi model. (Starion? Galant? Sapporo?) Mercedes 4 cil in SLK, CLK en C-klasse.(zelfs in de diesels!)
<a href=" www.amt.nl/web/Vraagbaak/tonen-vraagbaak...ansassen-1997-09.htm "> www.amt.nl/web/Vraagbaak/tonen-vraagbaak...ansassen-1997-09.htm
wat bepalend is is de <u>positie</u> van de balansassen poelies <u>t.o.v. de krukaspositie/poelie.</u> Doe je die afstelling verkeerd dan draaien de balansassen niet exact in tegenfase met de trillingen die de krukas veroorzaakt. Het hele principe van de balansassen is nl. dat de gewichten op die assen (anti!) trillingen veroorzaken die je, mits correct afgesteld, gebruikt om de trillingen van de krukas en de rest van het drijfwerk te neutraliseren (de gedachte erachter: trilling + anti-trilling = 0)
Een verkeerd afgestelde balansas(of assen) : trilling + extra trilling = meer trilling, de motor zal in dat geval nog veel rauwer draaien.) En <u>dat</u> is dus wat je waarschijnlijk gevoeld hebt...
Hetzelfde geldt ook voor nokkenas riemen: de positie van de riem , onafhankelijk van de trekrichting of welke tanden waar dan ook aangrijpen op de poelies, maakt niks uit. De positie van de nokkenas tandwiel(en) t.o.v. de krukas maakt wel uit. sterker nog, dat maakt <u>alle</u> verschil.
conclusie: In beide gevallen, nokkenassen en balansassen gaat het steeds en altijd om de <u>relatie met de krukaspositie</u>
Dat een dealer monteur dit niet goed voor elkaar heeft gekregen is jammer . maar ook wel weer een beetje begrijpelijk want je kan de motorblokken met balanassen bijna op een hand tellen het is met andere woorden vrij zeldzame techniek. Een foutje is dan snel gemaakt.
Enkele andere auto's met balansassen in de motor: Porsche 944-serie en 968, Lancia Delta Integrale (die rally auto), een enkele wazig Mitsubishi model. (Starion? Galant? Sapporo?) Mercedes 4 cil in SLK, CLK en C-klasse.(zelfs in de diesels!)
<a href=" www.amt.nl/web/Vraagbaak/tonen-vraagbaak...ansassen-1997-09.htm "> www.amt.nl/web/Vraagbaak/tonen-vraagbaak...ansassen-1997-09.htm
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-08-2009 01:59 #1244141
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic @JP:Ja, Nordicar zal vast
<div class="content">@JP:Ja, Nordicar zal vast niet de enige zijn. Maar op de een of andere manier voelt het goed om mijn auto daarheen te brengen. En nu weten die mensen ook precies hoe mijn auto er aan toe is. Ratio wint het -zeker in autoland- vaak niet van emotie. </div><div class="content">En rijden in onze auto's is geen straf, al gaat mijn exemplaar alweer richting de 19 jaar...</div><div class="content"> </div><div class="content">@ Miquelangelo:Sja, fraai verhaal ja. Maargoed, ten einde nu. Jammer alleen dat "no justice has been done". Ik kan Carlo Smidt inderdaad eens aan mijn lijstje toevoegen. Ben er ooit in een ver verleden geweest met mijn auto voor een sleuteldag. Daarna een paar keer bij Nordicar. Dat is dus goed bevallen. Ze hebben hun geld voor de thee er al wel uit door mij, haha.</div>Altijd gezellig om eens langs te komen, bedankt voor de uitnodiging. Woon jij niet in Heerhugowaard? Ik wacht nu op onderdelen en hoop dat die op tijd arriveren om nog gemonteerd te worden vóór de sleuteldag. Daar was jij ook bij las ik. Het zijn maar wat kleine zaken, maar toch. Zou fijn zijn als ze erop zitten. De hemelbekleding en voorruit gaat allemaal veel langer duren schijnt. Moet uit het hoge noorden komen. Jammer. Hoop dat de taxateur volgende week zaterdag er toch op de een of andere manier rekening mee wil houden dat er nog veel aan gesleuteld gaat worden zeer binnenkort.<div class="content"><div class="content">Mocht ik nog langs gaan bij Nordicar volgende week, dan zal ik je t.z.t. even een mailtje sturen. Oh ja, misschien wel een idee wat je opperde over het spuiten van de kap en de deur.... moeten we maar even over hebben als je naar NC gaat!
@ Maarten:</div><div class="content">De factuur van Bluekens is van 14-04-08. Inderdaad net te laat. Ik kan Volvo Nederland inderdaad nog iets laten weten van de uitslag, maar denk niet eruberhaubt nog iets van te horen, gezien de ongeinterreseerde houding. </div><div class="content">Ik vind het vooral jammer dat er niet wordt toegegeven dat er flinke fouten zijn gemaakt, dat er zelfs wordt beweert dat ik (en Nordicar) liegen. Om van het zoeken naar een oplossing waar beide partijen beter van worden nog maar niet te spreken.
@ Pierre:</div><div class="content">Sja, Oosterhout Heerhugowaard is een heel eindje rijden. Maar het voelt echt goed om daar de auto heen te brengen. Laatst hebben ze een foutje gemaakt met het uitlijnen en ze gingen akkoord met mijn verzoek om de auto toch even naar een plaatselijke garage te brengen. Want die afstand rijden voor enkel uitlijnen was me iets té gortig. </div><div class="content">Ze reden bij die garage met een, laat ik het even -twijfelachtige snelheid- noemen, van het terrein af. Nét niet hard genoeg om er iets van te zeggen, maar niet rustig genoeg om je geen zorgen te maken over hoe ze buiten zicht zouden rijden. Dergelijke tenenkrommende momenten heb ik al zo veel meegemaakt met mijn auto... daar rijd ik dan graag even wat kilometers voor om. </div><div class="content">De monteurs van Nordicar begonnen enthousiast te stuiteren toen ik voor de eerste maal op een sleuteldag mijn 944 op de brug parkeerde. "Kom eens kijken een 16V een 16V!!" Dat is dan heel wat anders dan het geen ik elders hoorde: "Het is een k*t motor". </div><div class="content">Voor de kleine klusjes zonder tenenkrommende momenten dan toch maar volgende verzoek: je vertelde over Volvo Specialisten in West-Brabant. Nou zeggen die plaatsnamen me i.c.m. Volvo niet veel. Dus ondanks de potentieele schele ogen, zou je toch eens wat meer in detail willen treden en bedrijfsnamen durven noemen? Dinteloord // Effen // Ulvenhout
Ook google hielp mij niet echt...
B.v.d.
@ Jan
Ik ga af op wat Nordicar mij heeft verteld. Hoe dan ook, volgens hen was een van de balansassen niet correct gemonteerd. Daanaast had de dealer het olie lek boven de distributie niet opgemerkt. Dat zijn welgeteld niet een maar twee behoorlijke fouten, als je het mij vraagt.
Dat de 16V een lastige motor is wist ik al van monteurs van Bluekens. Dit neemt echter nog niet weg dat een dealer haar producten moet kennen. Zo oud is mijn 940 nou ook weer niet. De 940 is lang gemaakt en er staan er regelmatig nog in de Volvodealer-werkplaats. Het is geen Amazon o.i.d.. En mocht de dealermonteur er niet uitkomen dan kan deze altijd nog naar Beesd of Zweden bellen, lijkt me zo. En mocht zelfs dan er nog een fout gemaakt worden, dan lijkt het me normaal dat je een vaste en trouwe klant netjes te woord staat en niet iets roept als "dan ga je maar lekker naar je vriendjes van de club als die het beter kunnen".
Ik ben geen boeman, ik weet, waar gehakt wordt vallen spaanders, maar er is ook daaraan wel een grens te stellen. </div> </div>
@ Maarten:</div><div class="content">De factuur van Bluekens is van 14-04-08. Inderdaad net te laat. Ik kan Volvo Nederland inderdaad nog iets laten weten van de uitslag, maar denk niet eruberhaubt nog iets van te horen, gezien de ongeinterreseerde houding. </div><div class="content">Ik vind het vooral jammer dat er niet wordt toegegeven dat er flinke fouten zijn gemaakt, dat er zelfs wordt beweert dat ik (en Nordicar) liegen. Om van het zoeken naar een oplossing waar beide partijen beter van worden nog maar niet te spreken.
@ Pierre:</div><div class="content">Sja, Oosterhout Heerhugowaard is een heel eindje rijden. Maar het voelt echt goed om daar de auto heen te brengen. Laatst hebben ze een foutje gemaakt met het uitlijnen en ze gingen akkoord met mijn verzoek om de auto toch even naar een plaatselijke garage te brengen. Want die afstand rijden voor enkel uitlijnen was me iets té gortig. </div><div class="content">Ze reden bij die garage met een, laat ik het even -twijfelachtige snelheid- noemen, van het terrein af. Nét niet hard genoeg om er iets van te zeggen, maar niet rustig genoeg om je geen zorgen te maken over hoe ze buiten zicht zouden rijden. Dergelijke tenenkrommende momenten heb ik al zo veel meegemaakt met mijn auto... daar rijd ik dan graag even wat kilometers voor om. </div><div class="content">De monteurs van Nordicar begonnen enthousiast te stuiteren toen ik voor de eerste maal op een sleuteldag mijn 944 op de brug parkeerde. "Kom eens kijken een 16V een 16V!!" Dat is dan heel wat anders dan het geen ik elders hoorde: "Het is een k*t motor". </div><div class="content">Voor de kleine klusjes zonder tenenkrommende momenten dan toch maar volgende verzoek: je vertelde over Volvo Specialisten in West-Brabant. Nou zeggen die plaatsnamen me i.c.m. Volvo niet veel. Dus ondanks de potentieele schele ogen, zou je toch eens wat meer in detail willen treden en bedrijfsnamen durven noemen? Dinteloord // Effen // Ulvenhout
Ook google hielp mij niet echt...
B.v.d.
@ Jan
Ik ga af op wat Nordicar mij heeft verteld. Hoe dan ook, volgens hen was een van de balansassen niet correct gemonteerd. Daanaast had de dealer het olie lek boven de distributie niet opgemerkt. Dat zijn welgeteld niet een maar twee behoorlijke fouten, als je het mij vraagt.
Dat de 16V een lastige motor is wist ik al van monteurs van Bluekens. Dit neemt echter nog niet weg dat een dealer haar producten moet kennen. Zo oud is mijn 940 nou ook weer niet. De 940 is lang gemaakt en er staan er regelmatig nog in de Volvodealer-werkplaats. Het is geen Amazon o.i.d.. En mocht de dealermonteur er niet uitkomen dan kan deze altijd nog naar Beesd of Zweden bellen, lijkt me zo. En mocht zelfs dan er nog een fout gemaakt worden, dan lijkt het me normaal dat je een vaste en trouwe klant netjes te woord staat en niet iets roept als "dan ga je maar lekker naar je vriendjes van de club als die het beter kunnen".
Ik ben geen boeman, ik weet, waar gehakt wordt vallen spaanders, maar er is ook daaraan wel een grens te stellen. </div> </div>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-08-2009 08:39 #1244147
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic hoe er mee om te gaan
Het gaat erom hoe men daar mee omgaat. Vind ik persoonlijk belangrijker dan dat men helemaal geen fouten maakt (hoewel 100% fouten bij wat ze doen natuurlijk wat veel is). Wat je noemt over net wel/niet te hard wegrijden en buiten het zicht afraggen van je auto kan ik ook niet waarderen. Zal bij specialisten wel minder zijn dan bij universele garages of sommige dealers. Blijf er zoveel mogelijk bij als men aan het werk gaat. Leuk en leerzaam maar ook om verhalen met verbogen dorpels door verkeerd geplaatste blokken op de brug etc te voorkomen.Niels van Roij schreef : Ik ben geen boeman, ik weet, waar gehakt wordt vallen spaanders, maar er is ook daaraan wel een grens te stellen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-08-2009 15:19 #1244191
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoi Niels
Hoi Niels,
Ik dacht dat jij de link wel kon leggen, omdat je bij Bluekens/Oosterhout gewerkt hebt, maar hier komen ze met wat opmerken op persoonlijke ervaringen, dus hang me daar niet aan op.
Huijsmans Auto's te Steenbergen (sorry geen Dinteloord), geen persoonlijke ervaring, maar hoor er wel veel goeds over.
Jan Goos te Effen (gem. Breda), perfecte garage voor het echte sleutelwerk, heel goede service (desnoods werkt men 's-avonds door om een auto klaar te krijgen) echt heel veel gebruikte onderdelen.
Frank Smeekes te Ulvenhout, echte Volvo-liefhebber ( de Bredase Carlo zeg maar ) heeft heel goede contacten met Bluekens, Breda om echt moeilijke gevallen op te lossen. Haalt zelf perfecte 240's uit Zweden.
Voor alle 3 geldt, dat men een echt Volvo-hart heeft.
Ik dacht dat jij de link wel kon leggen, omdat je bij Bluekens/Oosterhout gewerkt hebt, maar hier komen ze met wat opmerken op persoonlijke ervaringen, dus hang me daar niet aan op.
Huijsmans Auto's te Steenbergen (sorry geen Dinteloord), geen persoonlijke ervaring, maar hoor er wel veel goeds over.
Jan Goos te Effen (gem. Breda), perfecte garage voor het echte sleutelwerk, heel goede service (desnoods werkt men 's-avonds door om een auto klaar te krijgen) echt heel veel gebruikte onderdelen.
Frank Smeekes te Ulvenhout, echte Volvo-liefhebber ( de Bredase Carlo zeg maar ) heeft heel goede contacten met Bluekens, Breda om echt moeilijke gevallen op te lossen. Haalt zelf perfecte 240's uit Zweden.
Voor alle 3 geldt, dat men een echt Volvo-hart heeft.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam





