Op afstand starten, hoe doe je dat het makkelijkste?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-09-2008 21:00 #1212113 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Standkachels
De originele Ardic standkachels (091B/D) worden niet meer gemaakt, het bedrijf is ermee opgehouden. Service in NL is nog mogelijk door de firma <a href=" www.sterk.com/nl/home.htm ">Sterk, zij hebben nog onderdelen, apparatuur en kennis. Heb al erg prettig contact gehad met deze firma en zelfs een servicehandleiding gekregen. Voor de winter maak ik een afspraak met hen om mijn kachel te laten checken. Feit dat de systemen niet meer geleverd worden zou voor mij als een (zwaar) nadeel wegen als ik een systeem in zou willen bouwen. Het alternatief, een nieuw systeem, is echter denk ik wel een stuk duurder. Ik start, ontwaseming aan, achterruit/spiegelverarming aan en snel rondom krabben en dan rustig wegrijden. Wel een paar minuutjes warmdraaien, mi noodzakelijk om het meeste vocht eruit te krijgen voor je wegrijdt. Anders ben je na 500m gedwongen de ramen binnen weer schoon te vegen, maar rijdend (want op een plaats waar je niet kunt stoppen). Bovendien heeft de olie dan toch wat beter kans gekregen om alle hoekjes en gaatjes te bereiken. Langer dan snel krabben warmdraaien zou ik ook afraden voor motor/milieu en omwonenden. Die heerlijk rijke koude-start uitlaatgassen zijn niet echt fijn. Tip van de gek: Verticaal krabben! Als je horizontaal krabt en je krijgt krasjes (onvermijdelijk ?) dan zie je ze horizontaal wel bij regen/zonneschijn, verticaal niet.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-09-2008 21:13 #1212114 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kreeften
Goede tip van dat verticaal krabben! Dat doe ik trouwens sowieso, vind ik makkelijker en minder inspannend dan horizontaal. Verder heb ik ook de gewoonte om op voor en achterruit alleen te krabben waar de ruitenwissers komen, dit ivm vuil zich buiten het bereik van de ruitenwisser heeft opgehoopt.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-09-2008 21:22 #1212120 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Bedrijfstemperatuur
Hallo Henk

henk 940LPT schreef : Wel een paar minuutjes warmdraaien, mi noodzakelijk om het meeste vocht eruit te krijgen voor je wegrijdt.

Erg slecht voor motor en milieu.
BTW Bij benzine komt de motor nog wel op temperatuur, maar er zijn Dieselmotoren die stationair niet op bedrijfstemperatuur komen.
Groetjes
Mathy

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-09-2008 21:35 #1212125 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic of...
Ik heb bij m'n nieuw bestelde auto (komt al in november) 12 Volt motor verwarming erbij besteld.
Zodra je de "te koude" motor start, gaat er een 12 volt verwarmings element in het koelwater circuit opwarmen.
De motor en de kachel worden hierdoor in no time warm.
Er is een 140 Amp dynamo gemonteerd, dus er kan best een beetje vermogen weg getrokken worden.
"Onze" Volvo's hebben een 90 of 100 Amp dynamo.
Het moet dus mogelijk zijn om ook een dergelijk systeem zelf te fabrieken.
het mes snijdt aan twee kanten; de dynamo vraagt vermogen = belasting van de motor, het vermogen wordt weer afgegeven aan de motor in de vorm van warmte.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-09-2008 21:36 #1212126 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Keuzes
Mathy,
ik heb liever een wat slechter millieu en een wat mindere conditie in de motor, dan dat ik na 100 meter tegen een paaltje rijdt omdat de voorruit aan de binnenkant nog niet ontwasemd is. Want vegen doe ik niet, dan zie ik in het donker met tegenliggers helemáál niks meer.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-09-2008 22:02 #1212132 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 90 of 100 Ampere?

struis schreef : "Onze" Volvo's hebben een 90 of 100 Amp dynamo.

De injectiemodellen dan zeker?
Ik heb standaard een 55 Ampere dynamo (B230K).Er ligt nu overigens een 70 Ampere model in.Maarja, carburateurmodellen hebben niet zoveel stroom nodig.Vandaar ook dat ik van Lisse naar Noord-Oost Friesland kon rijden zonder dynamo  en daarna nog 2 dagen zo naar m'n werk kon rijden, voor m'n "nieuwe" dynamo er was.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-09-2008 22:05 #1212134 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ok.. Mijn insziens is de
Ok..
Mijn insziens is de enige goede manier om je auto op te warmen via een elektrisch of benzine/diesel motorverwarming.
Elktrisch gaat niet zo snel, op brandstof gaat heel snel. 
Als ik het goed begrijp zoek je dan zoiets als dit:
<a href=" cgi.ebay.de/Volvo-Ardic-Diesel-Standheiz..._trksid=p3286.c0.m14 " target="_blank">KLIK
Zo zie ik ze ook vaker voor benzine modellen langskomen. 
Maar let op... zo naar de winter toe worden deze dingen al gauw heel prijzig (meer dan €350 a €400). Maar dit is het op zich wel waard.
En dan het inbouwen... Volgens mij aparte leidingen en iig één extra benzine pompje. Dan nog de timer etc. 
Ze zijn simpelweg behoorlijk complex. Ze hebben zelfs een katalysator dacht ik :-)
Groet,
Philip

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-09-2008 22:12 #1212135 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Afweging

Mathy schreef :

henk 940LPT schreef : Wel een paar minuutjes warmdraaien, mi noodzakelijk om het meeste vocht eruit te krijgen voor je wegrijdt.

Erg slecht voor motor en milieu.
BTW Bij benzine komt de motor nog wel op temperatuur, maar er zijn Dieselmotoren die stationair niet op bedrijfstemperatuur komen.

Tis de afweging die je maakt (wel motor laten draaien tijdens krabben of niet), slecht voor milieu/motor of potentieel gevaarlijk ivm condens b5nnen. Snel krabben, hoeveel tijd ben je kwijt ? 2 a 3 minuten (voorruit, voorste zijruiten L+R en ruit achterdeur L ivm inhalen op snelweg, daarna meeste ijs nog even van achterruit en spiegels vegen) ? Dat zouden de redblocks wel moeten kunnen hebben.Net zoals Michael krab ik ook alleen waar de ruitenwisser komt op de voorruit. Scheelt natuurlijk ook weer tijd :)Bij de infodag van Webasto in Kampen, eind vorig jaar, werd er ook melding gemaakt van dieselmotoren die zo efficient zijn dat ze niet op eigen kracht opwarmen en/of warmte voor interieurverwarming kunnen leveren. Ik dacht de laatste v70 en ook de Mercedes Sprinter. Die hebben een Webasto dieselkachel die dat voor zn rekening neemt. Daar kun je dan heel eenvoudig weer een timer en/of AB aanhangen om er een standkachel van te maken. Schilders gebruiken het ook om swinters meteen te kunnen starten, opwarmen met een standkachel voorkomt dat je verven en kitten niet te verwerken zijn.

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-09-2008 22:23 #1212138 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Kleiner
Een kleiner verwarmings element in je blok schroeven naarmate de dynamo minder vermogen "over" heeft.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-09-2008 22:53 #1212143 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic dichtgeslagen ruit
Hallo Henk, Volvisti

henk 940LPT schreef : Tis de afweging die je maakt (wel motor laten draaien tijdens krabben of niet), slecht voor milieu/motor of potentieel gevaarlijk ivm condens b5nnen.

Ik ken dit fenomeen ook. Je denkt dat je ruit schoon is en 100 meter verder zie je niks meer. Maar volgens mij zit het zowel binnen als buiten tegen de voorruit. Een elektrisch verwarmde voorruit zou dit misschien oplossen. Maar een standkachel op brandstof lost het zeker op.
BTW die op elektriciteit hebben nog een nadeel. Je hebt niet overal een stopcontact. En je baas of de lui waar je op bezoek gaat vragen of je je verlengkabeltje even ergens in mag pluggen is ook al zowat.
De standkachels die Volvo zelf aanbiedt zijn overigens van Ardic. De 091-B en de 091-D, zoals te zien in de foto waar Philip naar verwijst.
Groetjes
Mathy

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC