De beste 960 crashtest
- V700 register
- Nieuw lid
-
Blijft altijd een akelig gezicht, een verkreukelde auto van
hetzelfde model als waar je zelf in rijdt, juist omdat je je daar zo mee kunt
identificeren.
<p class="MsoNormal">
Er valt nog best wat af te dingen op deze test, maar dit is
gewoon een NCAP examenvraag waar die Modus maximaal op voorbereid is en de
Volvo niet specifiek. Zo te zien heeft een auto met de motor in lengterichting
het zwaarder bij een offset test dan wanneer de motor dwars voorin ligt. Bij de
Modus wordt de klap door de motor verdeeld over het hele front, terwijl die bij
de Volvo alleen maar wat plaatwerk tegenkomt. Ik ben benieuwd wat er zou zijn
gebeurd als het motorblok van de Volvo ook mee had mogen doen bij een echte “head-on”
test.
<p class="MsoNormal">
Renault heeft inderdaad goed werk gedaan en het zou pas echt
bizar geweest zijn als er geen vooruitgang zou zijn geboekt. Er is de afgelopen
25 jaar echt wel het één en ander ontwikkeld in materialen,
verbindingstechnieken en crash-simulaties. Ik denk wel dat er met die betere
simulaties wel steeds hoger gescoord gaat worden in de NCAP-testen, maar dat
dat alleen komt omdat men de auto’s hier steeds specifieker op kan gaan
ontwikkelen. Dat is ook Volvo’s eigen commentaar op de NCAP testen, een examen
waarvan je van tevoren de vragen kent. Neemt niet weg dat ondanks dat auto’s nog
steeds veiliger worden en dat is alleen maar winst voor ons allemaal, toch? Ook
al gaat dat ten koste van ons “king of the road” gevoel.
<p class="MsoNormal">
Jammer dat veiligheid bij Renault en andere merken pas echt
een issue werd toen ze daartoe gedwongen werden en niet, zoals bij Volvo, al
sinds jaar en dag gewoon een bedrijfsfilosofie. Overigens zijn onze Volvo’s
niet minder veilig geworden; ze worden na 20 jaar alleen langzaam ingehaald
door nieuwere modellen! En de Modus hoort wat dat betreft bij de top.
<p class="MsoNormal">
Leuk overigens wat de presentator in het begin zegt. Welke
auto zou je nu het beste beschermen? “Even the experts couldn’t agree”. Dat
zegt wel wat over het ijzersterke imago van Volvo!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
zo is t maar net,Rversteeg schreef : <p class="MsoNormal">
(...)een examen waarvan je van tevoren de vragen kent.
<p class="MsoNormal">
Jammer dat veiligheid bij Renault en andere merken pas echt een issue werd toen ze daartoe gedwongen werden en niet, zoals bij Volvo, al sinds jaar en dag gewoon een bedrijfsfilosofie.
Er zijn nog genoeg merken (Dacia by ... RENAULT? ,die kji kjoe sabotages dingen) en nog zo een paar die zelfs dat examen nog onvoldoende maken.

- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik wil niet beweren dat het de meest veilige auto `s zijn volvo`s maar het is toch zeker als je het vergelijkt met een auto uit de zelfde jaren 1 van de betere auto`s want stel als je deze test nou had gedaan met een renault clio of 19 van 1995 denk ik toch dat die er nog erger had uitgezien. net zo als je de crash had gedaan met een modus en een s80 !! denk dat ie er ook nog beter had uitgezien en het verschil dan toch kleiner was geweest!
Het is niet eerlijk om een auto die volgetouwd zit met allerlei nieuwe technieken en snufjes op het gebied van veiligheid te vergelijken met een volvo die toch niet verder komt als sips en een enkele airbag ( in sommige gevallen)
daarnaast is het ook erg afhankelijk de veiligheid in de auto van de bestuurder.
vind de volvo`s nog steeds een erg veilige auto vergeleken met zijn soort genoten uit die jaren
en heb je toch meer kans op het overleven ( bij lagere snelheden als in een ander kleintje van eind jaren 80 begin 90 .
EN TOCH WIL IK EEN VOLVO
- V700 register
- Nieuw lid
-
Gezien het feit dat het aantal Modussen op de weg groeit, lijkt het me volkomen reeël om ons te beseffen dat onze modelletjes dan relatief veilig zijn in hun tijd, maar dat het tegenwoordig toch een stukkie beter geregeld is.
Eerlijk gezegd zet deze crashtest mij wel aan het denken: voor aap rijden met af en toe een koffer op het dak of in mijn Volvo rijden met een hoger risico op invaliditeit of erger?
Iets anders wat me bezighoudt, is wat er gebeurt als een Modus-achtig ding (of erger) achteróp rijdt. Daar zie ik geen testen van. Graag heb ik dat mijn kleintje veilig op de achterbankt zit en ik kan me niet voorstellen dat een Modus met z'n korte achterkant veiliger is dan mijn Volvo die een meter langer is vanaf de achterbank. Je hoort toch te vaak dat iemand een file over het hoofd ziet en er vol ingaat...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Eigenlijk iets waar ik al een tijdje mee rondloop sinds ik deze filmpjes gezien heb; is een Volvo 740 / 940 niet nog enigzins te "upgraden" in veiligheid?
Als ik mijn grill verwijder zie ik een grote loze ruimte en een met "schokdempers" gemonteerde bumper die de energie niet kan verdelen over de 2 balken die in de lengterichting lopen. Tevens laten de bumpers bij een aanrijding vaak los op het punt waar het aan de "schokdempers" vast zit.
Ik vraag me dan ook af of het over de breedte "verbinden" van de 2 balken zou hebben geholpen bij zo'n 40% aanrijding (zoals tegen de Modus) zodat je de energie van een aanrijding over beide balken en het motorblok verspreidt; de ruimte voor zo'n modificatie is er tenslote ruimschoots.
Iemand ideeën? Of misschien iemand die de kennis bezit om zoiets uit te werken?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik ga Lobbes inleveren...
Peter, Lobbes, 740 '90 tussenmodel.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Blijf lekker rijden met Lobbers!
Wie oudere spullen ambieert is vaak veel zuiniger op z'n spullen en kijkt doorgaans veel beter uit op de weg.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Laat ik nu inderdaad akelig zuinig zijn op mijn eigen "kind" Zoveel aan ge/verbouwd!
wie koestert elke dag zijn/haar auto?
Peter, Lobbes.
Inderdaad erg voorzichtig!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Als je het over verkeersveiligheid hebt is onderstaand filmpje misschien inspirerend. Geen idee waar het is, maar ik hoop er niet te komen!
Enne... van nature ben ik niet bang van vrachtwagens...
Grt.
Maurits
<a href=" www.onzin.com/video/bizarre_uitrit.html "> www.onzin.com/video/bizarre_uitrit.html
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ontwerp van de 940 is uit de 70'er jaren, is nauwelijks anders dan 760 die in 1981 verscheen.
In die tijd was een 700 een veel zwaardere auto dan gemiddeld, daarmee heeft Volvo ook rekening willen houden via absorbtievermogen. Een auto keihard maken houdt de auto heel maar de inzittenden, zeker die van de lichtgewicht tegenligger, niet.
Bestudeer de bots statistieken: HLDI (USA), Folksam (Zweden), UK overheid en zie dat de 700/900 het prima doet.
De 940 is nauwelijks zwaarder dan de Modus. In de YouTube commentaren is te lezen dat kijkers menen dat de motor van de 900 vooraf aan de crash is gedemonteerd. Dan is er nauwelijks nog gewichtverschil. En: de verbinding tussen de linker en de rechter kokerbalk is helemaal weg (de bumper is inderdaad niet star met de kokers verbonden). Dat beinvloed de verdeling van krachten op de Volvo negatief.
Nu het botsresultaat: de Renault ziet er goed uit. Overigens; Volvo en Renault werkten al samen vooraf aan de mislukte fusie uit begin 90'er jaren. Dit betekent niet dat passagiers er met zekerheid goed vanaf komen. De g-krachten kunnen voor een mens te hoog worden. Een airbag helpt, maar die hebben achterpassagiers (de kinders) in de Modus net zo goed niet. De gevolgen zouden achterin de Modus minstens zo erg kunnen zijn als achterin de Volvo. Dit is een botsproef zonder metingen aan dummies, dus beperkt zinvol.
Moet je je voorstellen hoe hard de klap is als 2 korte, harde Modussen klappen, achterin zonder airbag. Voor (nog een beetje geleidelijke)vertraging is simpelweg lengte nodig.
De 940 is inderdaad ver gekreukeld, maar er is nog enige ruimte voor de (op de film rechts zittende) bestuurder, na een extreem hoge botssnelheid. Ik vind het er eigenlijk best een knappe prestatie.