De beste 960 crashtest
- Boris Duijndam (GAST)
-
- Nieuw lid
-
<a href=" mrborrie.volvo740.be/ " target="_blank">Bekijk mijn website
Lidnr 745</font></font>
Huidig wagenpark:|764Turbo *White-Rice* 86'|Volvo 360 88'|Volvo 360 Cup 86'|Volvo 144 72'|Volvo 242 77'|Volvo 744 86'|
Van familie in onderhoud|964 90'|964 94'|145 70'|945 95'|964 98'|
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
<a href=" www.sls.wau.nl/jvdhoven/volvo700/Volvofi...agmenten/Default.htm "> www.sls.wau.nl/jvdhoven/volvo700/Volvofi...agmenten/Default.htm
Ook hier binnen de club als link bekend maar ik kan ff niet vinden waar...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dat ziet eruit alsof de Volvo-bestuurder niet zoveel beenruimte meer heeft. Voorzichtige gok: Modus wint.
Verkijk je trouwens niet op het formaatverschil ; de modus weegt ook 1100kg (basismodel 1055kg) en een 940 estate 1400kg (2.0 GL: 1347kg). Kleine auto's wegen tegenwoordig geen 800kg meer! Toch kreeg de Modus nog steeds wat meer te verduren dan de Volvo en doorstond het zo te zien beter.
En de Modus is 100% voor Euro NCAP ontworpen, en deze proef lijkt een exacte nabootsing ervan behalve dat het twee auto's zijn in plaats van 1 vervormbare barriere. De Modus is dus in z'n element. Het feitelijk 25 jaar oude ontwerp van de Volvo is daar natuurlijk in de verste verte niet voor gemaakt. Toch wordt dat meer dan gecompenseerd door het gewichtsverschil vind ik.
Offset crashes ging de Volvo tegen de BMW ook al een beetje de mist mee in, hoewel de BMW maar 5 jaar jonger was dan het Volvo-ontwerp, niet ruim 20. Die crash was zelfs dusdanig offset dat de wagens min of meer door elkaars zijkant heen reden. Ik ben benieuwd of ze nu met de Modus iets meer overlap gekozen hebben. Zo te zien aan de foto's wel, deze twee blijven staan op de crashplek. Ook weer getrouw aan Euro NCAP - iets opzij wegkaatsen en verder niet.
Overigens: natuurkundelessen niet vergeten: impuls is wat anders dan kinetische energie. Kinetische energie gaat kwadratisch met de snelheid, impuls niet. Oftewel 2x100 is voor impuls gelijk aan 1x200, maar voor kinetische energie niet.
Wat je bij een "plat" frontaal wel kan zeggen is dat 2x100 ongeveer gelijk staat aan 1x100km/u tegen een betonnen muur (of stilstaande vrachtwagen of iets anders wat niet meegeeft.)
- Jan Snijder
- Nieuw lid
-
Deze beelden bewijzen (helaas) dat ook onze bakstenen evenals ieder
ander auto ontwerp uit die tijd niet voor offset crashes zijn gebouwd.
En dat je in een moderne middenklasser in dit geval veiliger zit dan in
het oude ontwerp, hoe zwaar en degelijk deze ook mogen aandoen.
De
beelden zoals in dit draadje te zien zijn, hebben mij begin dit jaar
dan ook doen besluiten om voor dagelijks gebruik over te stappen op de
s80, die dit soort situaties wel op de goede manier het hoofd weet te
bieden. Je hoeft het nl. maar 1 keer in je leven nodig te
hebben.............................. dus met de aanschaf van deze auto
heb ik i.i.g. het gevoel dat ik mijn levensverzekering weer wat
opgewaardeerd heb, in de hoop deze nooit nodig te hebben.
Waarbij ik overigens niet de suggestie wil wekken dat de 7 en 9
serie geen veilige auto's zijn. In 2005 ben ik zelf bij een flinke
aanrijding betrokken geweest met een 940 uit 1993 waarbij een Nissan
met ruim 60 km aan de bestuurderkant binnen denderde. Natuurlijk had ik
mijn gordel om en op wat kneuzingen en blauwe plekken na, ben ik
ongeschonden uit de auto gekomen dankzij het mooie SIPS systeem wat
deze volvo gelukkig al had. Het hoefde geen betoog dat de 940 volledig
rijp voor de sloop was, evenals de Nissan overigens. Maar laat een
ieder zich goed realiseren dat bij elke botsing die bij een echte
snelheid van 100 km per uur of hoger plaatsvindt, er meestal geen
overlevenden zijn, nieuw ontwerp of niet. De krachten die het lichaam
dan moet opvangen zijn dermate groot dat je aan inwendige bloedingen
zult overlijden.
Dus de moraal van het verhaal is: DRIVE SAFELY!
, snelheid is iets waarvan je je de impact pas realiseert als je ergens
tegenaan knalt.
- V700 register
- Nieuw lid
-
jsnijder schreef : ......Snelheid is iets waarvan je je de impact pas realiseert als je ergens
tegenaan knalt.
........gesproken en hoe waar kan het zijn.
Een Saab 900 kan een botsing van, ik meende 14 kmh weerstaan zonder schade aan het voertuig, maar als je met slechts 10 kmh al tegen iets niet meegevends botst, realiseer je je inderdaad pas hoe hard dat is.
Gewoon lopend zonder snelheid te minderen tegen de zijmuur van een betonnenflat.
Geloof me, dat doet echt pijn, slechts 6 kmh.
- Jan Snijder
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
... Maar laat een
ieder zich goed realiseren dat bij elke botsing die bij een echte
snelheid van 100 km per uur of hoger plaatsvindt, er meestal geen
overlevenden zijn, nieuw ontwerp of niet..
Schreef Jan.
Ik heb jaren geleden een crash gehad op de ring van Antwerpen (1-e kerstdag; dubbelle sleepkosten dus, maar ik leef nog), met een '84-er 760TD rond 100 a 110 km/u. De wagen brak door gladheid uit van achteren. Er was een bocht naar links en als je slipt ga je in eerste instantie recht uit. Ik knalde met een gigantische klap tegen de betonnen vangrail en werd daarna weggeslingerd van deze muur. De wagen begon hierbij om zijn as te spinnen en ik kwam even later met een knal tot stilstand. Ik dacht dat ik nog een auto had geraakt. Ik kon niets zien want de motorkap klapte bij de eerste botsing open en tegen de voorruit. Nu, ik stapte uit en zag dat ik drie banen verder tot stilstand was gekomen tegen een echte (stalen) vangrail. Deze had ik wel omgeplooid en vernield en stond achterstevoren richting het verkeer. Ik had niets behalve een week wat vervelende pijn in de nek... Als je gaat slippen gaat er al wat snelheid uit, maar ik stond verbaast over de stijfheid van deze wagen. Was een eenzijdig ongeval en ik weet ook dat ik die vangrail kennelijk "goed" geraakt heb, ongeveer onder 45 graden schat ik en werd weer weggeslingerd van die muur. Ik stond dus niet plots stil.... Heb nog ergens foto's en je ziet dat de muur schuin is gepakt. Politie en takeldienst erbij en vertelde mij dat ik heel veel geluk heb gehad, mede door de Volvo. Even later een eindje verder op verder op kwam een een melding van iemand die in een berm was beland.. Ijzel??
Ik weet dus hoe het is om op de snelweg met standaard snelheid ergens tegen aan te rijden. Very, very tricky. Voor mij GEEN kleine auto's; het kan je zo maar gebeuren zonder roekeloos rijgedrag, plots uit de blauwe hemel.
En dan Jan, life is too short for bad cigars!! Kan ik beamen
Robert
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het programma Fifth Gear heeft twee maal een frontale crashtest met een Volvo gedaan (zover ik weet).
De eerste keer is een Volvo 760 tegen een BMW uit de 5 serie. Radiografisch bestuurd.
Zeer onlangs hebben ze een Volvo 940 GLE (1995?) tegen een Renault Modus (2004) gezet om te zien hoe ouderwets staal zich verhoud tot moderne veiligheidscontructies (de Renault had 5 sterren in de NCAP crashtest).
De beelden van de eerste staan online beschikbaar en van de tweede test heb ik nu ook de beelden (wellicht niet helemaal legaal maar toch zeer leerzaam kijkvoer).
De computer compileert nu het filmpje en ik zal 'm zo op het web zetten. (Ohja, het zijn geen beelden voor de echte liefhebbers...)