Uitwisselbaarheid interieur tussen 740 / 760 / 780 / 940 / 960 / S90 / V90

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-08-2008 20:42 #1069148 door V700 register
Een vaak terugkomende vraag is uitwisselbaarheid van interieurs. Om deze informatie snel paraat te hebben heb ik er een informatiepagina voor gemaakt.
LET OP ! Als je je auto van een ander interieur wilt voorzien moet je altijd zelf goed opletten dat wat je krijgt/koopt ook in jouw auto gaat passen. Deze pagina is gemaakt als richtlijn om snel en gemakkelijk te kunnen zien wat eventueel zou kunnen passen, de juistheid van informatie over uitwisselbaarheid is dus nadrukkelijk niet gegarandeerd.

VoorstoelenDe voorstoelen zijn op zich voor alle modellen uitwisselbaar, verschil tussen de 780 en alle andere stoelen is dat de eerste voorover kunnen klappen.
Let er bij in-/om- en uitbouw goed op of er ook mechanische of pyrotechnische gordelspanners gemonteerd zijn. indien gemonteerd (hoeft dus niet) is het veilig de spanners te vergrendelen als je met de stoelen aan de slag gaat zodat de systemen niet in werking kunnen treden. De mechanische spanners kun je vergrendelen door een pal te verdraaien (zie <a href="/node/8379" target="_blank">deze</a> pagina), de pyrotechnische kunnen beveiligd worden door de massaklem van de accu los te nemen. Je kunt de systemen niet combineren (mechanische EN pyrotechnische gordelspanners tegelijk), bij een ongeval zouden ze beide in werking kunnen treden. Fysiek is beide systemen monteren mogelijk omdat de mechanische spanners op het stoelframe zitten en de pyrotechnische in de B-stijl. Vergeet niet de systemen weer in werking te stellen als je klaar bent. De 960 I (t/m modeljaar '94) is voor zowel bestuurders- als passagiersstoel voorbedraad voor elektrisch verstelbare stoelen. De stoelen uit de beide 960 series en de S/V90 kunnen "plug &amp; play" gemonteerd en aangesloten worden.

AchterbankDe achterbank kan niet tussen sedan, estate en coupé (780) uitgewisseld worden. Let er bij de sedan op dat de rugleuning van de 740/760 lager is dan die van de 940/960/S/V90, uitwisselen tussen 7 en 9 serie is bij de sedan dus niet mogelijk. Bij de estates zijn er ook twee uitvoeringen, de lage (alle modellen, t/m modeljaar '92) en de hoge (alle modellen, miv modeljaar '93) rugleuning. Uitwisselen tussen hetzelfde type (beide laag of beide hoog) is geen probleem, een lage achterbank wisselen voor een hoge (of omgekeerd) is niet mogelijk.

Deurpanelen (compleet)
Qua deurpanelen (compleet, dus incl. bekleding) zijn panelen uit de 740/940 en 760 (tot en met modeljaar '87) uitwisselbaar. Vanaf modeljaar '88 zijn in de 760 de openingen voor de ontwaseming verplaatst van deurpaneel naar dashboard. De deurpanelen van de 760 (miv modeljaar '87) zijn uitwisselbaar met de deurpanelen uit de 960 I (t/m modeljaar '94). Ombouw van de panelen zonder ontwaseming naar panelen met ontwaseming zou mogelik moeten zijn, de onderdelen zijn nog te bestellen (behalve de ventilatiepijp door de deur, die dus overzetten van de "donor'). De deurpanelen uit de 960 II (miv modeljaar '95) en de S/V90 zijn onderling uitwisselbaar. Vanwege een andere deurklink zijn ze echter weer niet uitwisselbaar met de "740" en "960 I"uitvoeringen.

Deurpanelen (bekleding)In de deurpanelen zit boven de armsteun, in het terugvallende stuk, bekleding. Dit kan een houten paneel of stoffen/lederen bekleding zijn. Deze is uitwisselbaar tussen de 740/760/940/960 I (t/m modeljaar '94). De bekleding van het deurpaneel van de latere modellen, dus de 960 II (miv modeljaar '95) en de S/V90, is onderling uitwisselbaar. Echter niet uitwisselbaar met de oudere modellen omdat de deurklink anders in het deurpaneel zit.

/edit
laatste wijzingingen doorgevoerd,uitgeschreven per onderdeel. komt mi de leesbaarheid zeker ten goede.
/end edit.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-08-2008 23:14 #1208589 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Leuk initiatief!
Leuk initiatief!
Het is erg praktisch als je vantevoren weet waar je naar op zoek kan :)
Zou voor exterieur overigens ook leuk zijn, zo'n pagina.
Zo ben ik benieuwd of zo'n mooie chromen grille van een Volvo 760 (oude neus) op een 740 past (oude neus).

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-08-2008 00:03 #1208592 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic dat past en ik weet er ook
dat past en ik weet er ook nog wel 1tje ;)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-08-2008 07:36 #1208596 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic fouten ?
Hebben jullie me ook op fouten kunnen betrappen ? Ze moeten erin zitten maar ik weet niet waar (anders had ik ze er niet ingezet).

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-08-2008 12:09 #1208622 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic twee twijfels

henk 940LPT schreef : Sedan
Interieuren uit de 740/760 en 940/960 zijn uitwisselbaar met een auto van hetzelfde type, dus 740 met 740 of 760, 940 met 940/960/S90. Uitwisseling van 740/760 naar 940/960/S90 of omgekeerd is <u>NIET</u> mogelijk, de rugleuning van de achterbank is bij de 740/760 lager.

is de rugleuning bij de oude <u>sedan</u>  lager dan de nieuwe? Ik dacht alleen bij de estates

henk 940LPT schreef : Deurpanelen (bekleding)
In de deurpanelen zit boven de armsteun, in het terugvallende stuk, bekleding. Dit kan een houten paneel of stoffen/lederen bekleding zijn. Deze is uitwisselbaar voor alle types.

De v90 panelen zijn volgens mij anders dan de 740/940 panelen (wie wil er overigens van zijn houten deurpanelen af? Ik heb ernstige interesse )

groeten Alex die het idee van de infopagina er goed vind 

• Jan Huijsmans
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-08-2008 20:03 #1208678 door Jan Huijsmans
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic Goede...
2 kleine aanvullingen:

1. de voorstoelen tussen sedan en estate zijn onderling uitwisselbaar. (volgens mij zelfs over de gehele linie t/m de v/s 90... op de gordel setup na)
2. De deurpanelen van de 760 > 88 (nieuwe neus) en de 960 zijn niet uitwisselbaar met de eerdere 760 en de x40 modellen, vanwege de ontwaseming van de zijruit. (zit daar in het dashboard ipv de deur)

Verder klopt het volgens mij wel. (maar ik heb nooit in dat 'nieuwerwetse spul' geknutseld)

Jan Huijsmans

... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-08-2008 20:36 #1208680 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Jan en Alex
Bedankt voor jullie opmerkingen !
@ Alex: Weet je zo ook waar de grens ligt ? Bij die van de ontwaseming ? Of tussen 960 I en II, of tussen 960 en X90 ? Ik houd me aanbevolen (ook anderen mogen reageren :))
@Jan: Ik had de uitwisselbaarheid van stoelen al vermeld ? Jouw opmerking over gordel setup triggerde me wel op iets anders: Mechanische gordelspanners en de pyrotechnische, ik denk dat je die niet in combinatie wilt gebruiken mocht je een ongeluk krijgen. Ik zoek even uit wanneer daarin de overgang is geweest en vermeld dat waar van toepassing. Mocht iemand het hier weten dan houd ik me aanbevolen. Bedankt voor de ontwaseming opmerking, was op zoek naar jaar van overgang, bij deze dus gevoden. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-08-2008 09:14 #1208708 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dash
Hallo,
Als een 960 of 760 een "960 dashboard" heeft dan kun je de deurpanelen niet overzetten in een 740 / 940.
Van het 740 dashboard en 940 dashboard zijn ze weer wel hetzelfde.
Bij een 740 / 940 / 760 (met 740 dashboard) zit de ontwaseming van de voorportierruiten op het deurpaneel
Bij een 960 / 760 (met 960 dashboard)  zit de ontwaseming van de voorportierruiten tegen de zijkant van het dashboard
Zou het ermee te maken hebben dat een 960 zijn zekeringen op de zijkant van het dashboard heeft zitten? 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-08-2008 12:49 #1208722 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic David,
Dan heb ik jouw opmerking er nu goed in staan, of niet ?

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-08-2008 00:22 #1208883 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Kleine aanvulling
Hallo Volvisti

koiter schreef : Als een 960 of 760 een "960 dashboard" heeft dan kun je de deurpanelen niet overzetten in een 740 / 940.
Van het 740 dashboard en 940 dashboard zijn ze weer wel hetzelfde.
Bij een 740 / 940 / 760 (met 740 dashboard) zit de ontwaseming van de voorportierruiten op het deurpaneel
Bij een 960 / 760 (met 960 dashboard) zit de ontwaseming van de voorportierruiten tegen de zijkant van het dashboard

Bovenstaande klopt niet helemaal.
Je kunt de 960-I type deurpanelen wel overzetten in de 740/940, maar dan wordt de raamontwasseming geblokkeerd. De deurpanelen zijn echter wel aan te passen lijkt me. De onderdelen die je daarvoor nodig hebt, zijn nog gewoon bij de dealer te bestellen. Met uitzondering van het ventilatiekanaal dat achter tegen het deurpaneel zit. Dit is nooit los te bestellen geweest, maar kun je waarschijnlijk redelijk gemakkelijk overzetten van een paneel uit een sloper of een slecht paneel dat te slecht is om op te knappen. Ik heb het nog niet uitgeprobeerd, maar dat komt nog.
BTW 906-II type deurpanelen passen niet, omdat daar waar bij deze types de klink aan de deur gemonteerd is, bij de andere deuren een gat in het metaal van de deur zit.
Groetjes
Mathy

Moderators: Jerry Stam