Dikte staal van de chassisbalken

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-10-2018 22:53 #1449799 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Bijna
Niets aan de hand, "formeel" APK afspraak maken want die afspraak was er dus nog niet hè ;-), Dan op de APK afspraak goedkeuren.
Indien wel wat aan de hand, auto repareren en dan APK afspraak maken of APK afspraak maken en auto daarvoor gerepareerd hebben.

@Willem207. Ik ben ook bezig met de onderzijde van mijn twee 740's en inderdaad als je alles secuur naloopt kom je plekje na plekje tegen.
Ik dacht dat vooral de rechterzijde gevoeliger was voor roest bij die overgang balk-bodem.

Heb laatst drie plekken laten lassen aan 1 vd 740's (twee op de langsligger linksvoor, en achter het linkerachterwiel in de wielkast)
en dacht dat het klaar was. Ontdekte ik daarna aan de rechterzijde toch ook nog wat. Onder de accu, bodem achter de voorste kriksteun en aan het eind vd kokerbalk. En het zijn de bekende plekken ook nog eens. Ik denk dat ze op die plekken allemaal een keer aan de beurt zijn.
Maar goed nu is het allemaal nog beperkt en was pas zichtbaar met goed licht en met wat prikken.
Ik sla de winterstop over en pak het in het voorjaar aan.
Alle felsnaden en de naden van het dubbele plaatwerk van de langsliggers laat ik fluid film in lopen. En dan vertrouw ik maar op de kruipende en beschermende werking van dat goedje. Desnoods herhaal ik het elk jaar.
Roestduivel.. eat your hart out.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-10-2018 20:51 #1449845 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic tja....
Volvo,s roesten ook alleen veel langer ......

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-10-2018 22:47 #1449852 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Ja
Dat verklaart meteen waarom we er geld in blijven pompen ;-)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-10-2018 08:57 #1449903 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Helaas
Zondag druk bezig geweest met de linkerkant Ging op zich prima. Niet te veel drama. Maar de bestuurderskant, dat blijkt erger te zijn. Daar is al eens aan gebakken, maar de roest zit nu echt best ver. Ik heb daar geen tijd en middelen voor. Dus helaas de knoop doorgehakt en besloten dat ie weg gaat. Zal de advertentie ook wel in het advertentiegedeelte zetten. Helaas, tis zo'n gave bak. We zijn er wel een beetje treurig van....

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-10-2018 13:34 #1449911 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Tijd zou ik snappen, maar
Tijd zou ik snappen, maar middelen? Wat ik zie op de foto's is dat er links alleen meer van hetzelfde zit. Dat kan je op dezelfde manier repareren als het stuk dat je al hebt aangepakt.
Als alternatief zou je kunnen denken aan zelf kaalmaken en demonteren, en dan iemand anders inschakelen voor het laswerk.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-10-2018 17:15 #1449921 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Helemaal waar
Tja, we hebben het er nog maar een keer over gehad en besloten dat ie niet weg gaat. We schorsen hem en zetten hem even weg tot we tijd hebben. Want verkopen, daar krijgen we zeker spijt van.
Dus voor heb woon/werk verkeer maar een Astra G uit 1998 erbij gekocht. Ook een station, maar wat is dat klein opeens ;)

En het laswerk, tja dat is denk ik niet met wat stukjes op te lossen. Ik denk dat 70% van de balk rot is. Weet even de naam niet, maar die beugel op de foto waaraan een stuk voorwielophanging zit, kan ik met de hand bewegen en dan hoor je het kraken. Dus dat is niet zo best.

Maar voor nu is ie nog even veilig.

Willem

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-10-2018 23:10 #1449934 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Auto
is uit 86 lees ik.
Dus vermoedelijk overgangsregeling en dan zou je al niet rijden.
Trek het over de winter heen en van het voorjaar verder kijken.
Eenmaal weg is weg. Dat draai je dan niet meer terug.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-10-2018 12:22 #1450021 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dagelijks gebruik
Nou ja, de Volvo werd gewoon dagelijks gebruikt, maar nu dus even niet. Eerst goed opruimen thuis en dan even een plan van aanpak maken.

Zijn er ook vervangende delen te krijgen? Of moet ik zelf aan de slag, want met een paar stukjes vervangen kom ik hier niet weg.

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-10-2019 15:17 #1457174 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Nog even over het lassen
Wij hebben de balk voor een groot gedeelte weggeslepen en er twee stukken in z-vorm opgezet. Het geheel is autogeen geheel doorgelast, wij hebben ook geen proplassen gemaakt. Hierna is de binnenzijde van de balk ingespoten met HV 400.

Aan de buitenzijde hebben wij niets gedaan en 'm zo naar de APK gebracht. De plaatdikte was, geloof ik, 2,5 mm. De APK keurmeester heeft een stukje plaat gekregen ter goedkeuring..De keurmeester bromde goedkeurend en keiu=urde daarna goed. ;-).

Na de APK hebben wij de boel in de strijkkit gezet en daarna met underbodycoating afgewerkt, uit de spuit, niet uit de spuitbus. En meteen de gehele onderzijde onderhanden genomen.

Overgens is er een nieuwe trend, BMW lijmt tegenwoordig carrosseriedelen omdat er dan geen gevaar is voor roestvorming door verhitting. Er heeft ook een artikel over gelijmde reparaties gestaan in AMT, het vakblad voor de werkplaats. Overigens ben ik nog geen plaatwerker tegengekomen die lijmde. Maar dit zal wellicht niet lang op zich laten wachten. Wie wel eens in een Boeing heeft gezeten heeft al kennis gemaakt met lijmwerk, in de vliegtuigindustrie wordt dit al gedaan.

Wel geldt: net als laswerk is lijmwerk ook vakwerk...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-10-2019 15:51 #1457175 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Friendship
In de jaren 50/60 was Fokker een pionier op het gebied van lijmen van platen in de F27 Friendship. Niks nieuws onder de zon dus...

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC