Dikte staal van de chassisbalken
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-10-2018 00:08 #1449670
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic @jur
70 Procent wegslijpen ? vanaf bumpersteun tot aan schutbord ?
En daar heb je altijd de APK mee gehaald tot nu toe ?
Hoe kan dat ?
En daar heb je altijd de APK mee gehaald tot nu toe ?
Hoe kan dat ?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Reinier Verbeek
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
10-10-2018 17:59 #1449689
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Het is vast niet bij wegslijpen gebleven
Jur heeft vast ook nieuw/ander staal terug gebakken.
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-10-2018 18:51 #1449692
door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Nou,
Jur kan terug bakken zoveel hij wil, op dragende delen mag niet gelast worden, deze moeten worden vervangen.
Belangrijk puntje misschien, dit is niet ter beoordeling aan een willekeurig lid van dit forum maar aan de APK keurmeester en eventueel de RDW ambtenaar die een mogelijke steekproef komt doen.
Groeten,
Belangrijk puntje misschien, dit is niet ter beoordeling aan een willekeurig lid van dit forum maar aan de APK keurmeester en eventueel de RDW ambtenaar die een mogelijke steekproef komt doen.
Groeten,
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-10-2018 22:37 #1449703
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic @Ton
Wat bedoel je hiermee te zeggen in de context van dit topic ?
"Belangrijk puntje misschien, dit is niet ter beoordeling aan een willekeurig lid van dit forum maar aan de APK keurmeester en eventueel de RDW ambtenaar die een mogelijke steekproef komt doen."
Dat is toch een open deur ? Lijkt me dat je daar niemand op hoeft te wijzen.
Ik vel ook geen oordeel, ik vraag me slechts wat af.
Als je mij bedoelt met een willekeurig lid dan.
Ik stel alleen vraagtekens bij het feit dat als er 70 % weggeslepen moet worden het mij vreemd lijkt dat de auto al niet eerder APK onwaardig was.
En vervangen ? hoe denk je dat die langsligger aan de bodem vast zit ?
Dat is ook een gelaste verbinding voor de goede orde.
Of moet je dan de hele auto maar vervangen ?
Hoe denk je dat een auto oorspronkelijk gebouwd is . Die is ook gelast en dan zou een las ter reparatie niet mogen ?
Ik had ook roestschade aan de langsligger en de keuringseisen er op nageslagen.
Dat is geen chinees of zo. Gewoon een kwestie van goed lezen en als je dat goed doet kan er geen verschil zijn met de interpretatie van de keurmeester of de RDW figuur.
Lassen mag aan een langsligger en een reparatie anders dan gelast telt mee als roestschade in de oppervlakteberekening van de roestschade en telt dus niet als reparatie.
"Belangrijk puntje misschien, dit is niet ter beoordeling aan een willekeurig lid van dit forum maar aan de APK keurmeester en eventueel de RDW ambtenaar die een mogelijke steekproef komt doen."
Dat is toch een open deur ? Lijkt me dat je daar niemand op hoeft te wijzen.
Ik vel ook geen oordeel, ik vraag me slechts wat af.
Als je mij bedoelt met een willekeurig lid dan.
Ik stel alleen vraagtekens bij het feit dat als er 70 % weggeslepen moet worden het mij vreemd lijkt dat de auto al niet eerder APK onwaardig was.
En vervangen ? hoe denk je dat die langsligger aan de bodem vast zit ?
Dat is ook een gelaste verbinding voor de goede orde.
Of moet je dan de hele auto maar vervangen ?
Hoe denk je dat een auto oorspronkelijk gebouwd is . Die is ook gelast en dan zou een las ter reparatie niet mogen ?
Ik had ook roestschade aan de langsligger en de keuringseisen er op nageslagen.
Dat is geen chinees of zo. Gewoon een kwestie van goed lezen en als je dat goed doet kan er geen verschil zijn met de interpretatie van de keurmeester of de RDW figuur.
Lassen mag aan een langsligger en een reparatie anders dan gelast telt mee als roestschade in de oppervlakteberekening van de roestschade en telt dus niet als reparatie.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-10-2018 08:37 #1449711
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Die rare regel dat er aan
Die rare regel dat er aan sommige stalen delen niet gelast mag worden is toch allang weer uit de APK eisen? Voor zover ik weet gewoon vervangen door duidelijke richtlijnen waaraan het laswerk moet voldoen.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-10-2018 00:32 #1449738
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Dat
meende ik ook.
Maar ben wel benieuwd of topicstarter het euvel al heeft kunnen verhelpen.
Hopelijk wel want dan is er weer een Volvo gered van een enkeltje naar de sloop.
Maar ben wel benieuwd of topicstarter het euvel al heeft kunnen verhelpen.
Hopelijk wel want dan is er weer een Volvo gered van een enkeltje naar de sloop.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-10-2018 08:53 #1449746
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dit weekend aan de slag
Nee, ik heb nog niets kunnen doen. Maar zondag ga ik aan de slag. Onder de auto liggend kwam ik nog wel meer plekken tegen 
Onder andere aan de bestuurderskant, waar het chassis omhoog gaat en dan natuurlijk precies achter de remleidingen, lekker plekje.
En wat ik altijd heb begrepen is dat je moet lassen vóór de keuring. Dan mooi afwerking en niemand die problemen maakt. Als het bij een keuring naar boven komt dat er gelast moet worden, is het lastiger. Je moet dan het laswerk (laten) doen en het onafgewerkt weer laten herkeuren. Zodat ze kunnen zien dat het goed is uitgevoerd.
Maar ik hou jullie op de hoogte!

Onder andere aan de bestuurderskant, waar het chassis omhoog gaat en dan natuurlijk precies achter de remleidingen, lekker plekje.
En wat ik altijd heb begrepen is dat je moet lassen vóór de keuring. Dan mooi afwerking en niemand die problemen maakt. Als het bij een keuring naar boven komt dat er gelast moet worden, is het lastiger. Je moet dan het laswerk (laten) doen en het onafgewerkt weer laten herkeuren. Zodat ze kunnen zien dat het goed is uitgevoerd.
Maar ik hou jullie op de hoogte!
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-10-2018 09:19 #1449748
door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Ja,
De regel niet meer lassen is inderdaad vervallen, maar doe het zorgvuldig.
Het APK station waar ik altijd kom pakt bij constateren van laswerk altijd de regels erbij om goed te kijken wat wel en niet goedgekeurd mag worden.
Er zijn namelijk wel degelijk regels opgesteld na het schrappen van niet lassen.
Daarbij komt dat de ene RDW keurmeester die een steekproef komt uitvoeren de andere niet is, zit je in een regio waar een wat serieuzere RDW keurmeester werkt heb je daar gewoon mee te maken.
Dat lassen voor de keuring verhaal komt door de werkwijze van sommige keuringsstations, die keuren de auto officieel af en vermelden dan als reden bv chassisbalk doorgeroest.
Er zijn ook keuringsstations die de wagen eerst bekijken en dan bij dreigende afkeuring tegen de eigenaar zeggen dat de chassisbalk is doorgeroest en de klant er eerst iets aan moet (laten) doen eer de wagen door de keuring komt.
Groeten,
Het APK station waar ik altijd kom pakt bij constateren van laswerk altijd de regels erbij om goed te kijken wat wel en niet goedgekeurd mag worden.
Er zijn namelijk wel degelijk regels opgesteld na het schrappen van niet lassen.
Daarbij komt dat de ene RDW keurmeester die een steekproef komt uitvoeren de andere niet is, zit je in een regio waar een wat serieuzere RDW keurmeester werkt heb je daar gewoon mee te maken.
Dat lassen voor de keuring verhaal komt door de werkwijze van sommige keuringsstations, die keuren de auto officieel af en vermelden dan als reden bv chassisbalk doorgeroest.
Er zijn ook keuringsstations die de wagen eerst bekijken en dan bij dreigende afkeuring tegen de eigenaar zeggen dat de chassisbalk is doorgeroest en de klant er eerst iets aan moet (laten) doen eer de wagen door de keuring komt.
Groeten,
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-10-2018 10:24 #1449753
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Dat laatste mogen ze
Dat laatste mogen ze officieel niet doen. Als een auto voor een keuringsafspraak komt, dan is de keurmeester verplicht 'm af te melden. Zowel bij goedkeur als bij afkeur.
Wil je eerst een controle, dan kan je beter een afspraak maken voor een voorinspectie: in dat geval hoeven ze formeel geen afkeur te melden.
Wil je eerst een controle, dan kan je beter een afspraak maken voor een voorinspectie: in dat geval hoeven ze formeel geen afkeur te melden.
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-10-2018 10:53 #1449756
door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Klopt
Dat klopt helemaal wat jij zegt Willem.
Maar in de praktijk wordt er bij vooral kleinere garages de wagen eerst bekeken.
Niets aan de hand, goedgekeurd, wel iets gevonden, overleg met de klant.
Groeten,
Ton.
Maar in de praktijk wordt er bij vooral kleinere garages de wagen eerst bekeken.
Niets aan de hand, goedgekeurd, wel iets gevonden, overleg met de klant.
Groeten,
Ton.
Moderators: Jerry Stam