Dikte staal van de chassisbalken

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-10-2018 07:56 #1108294 door V700 register
Dikte staal van de chassisbalken is gemaakt door V700 register
Ik zag pas dat er een flink stuk van de rechter chassisbalk van onze 745 uit 1986 is doorgeroest. Dus dat wordt lassen.
Weet iemand hoe dik het staal is? Dan kan ik vast wat voorbereiden vóór ik de slijptol erin zet.

Groet
Willem

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-10-2018 08:35 #1449382 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Meten
De Witte Dame heeft op dezelfde bal ook een kunstheup gekregen. Oorzaak: steenslag op het vooreinde van de balk. Ik heb de balk voor 70 % weg moeten slijpen. En er moest een nieuw stuk in de vloerplaat worden gelast.

De gebruikte dikte weet ik niet meer. Maar gewoon even schoonslijpen. Daarna meten met een schuifmaat. Je kunt er trouwens op rekenen dat er een groter deel ranzig is dan je nu kunt zien, dus eigenlijk is voorbereiding niet nodig, dat komt aan de orde wanneer je de aangetaste delen hebt weggehaald.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Reinier Verbeek
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
02-10-2018 10:39 #1449388 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic weet het niet
Maar als je er 2 mm plaat inzet komt het vast helemaal goed. Dat zijn de kilo's niet. Ik heb vroeger wel plaat proberen te kopen op de 1/10 mm, maar dat is zo theoretisch. Zeker omdat er nu helemaal niks zit. 2 mm is altijd 100% vooruitgang. Het last ook lekker.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-10-2018 17:47 #1449413 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat gaat lekker
Mooi, reageren op mń mobiel gaat dus niet zoals ik wil, dan maar op de laptop

Ik weet dat ik het kan meten en dat het gat groter is dan ik zie, maar ik bedoelde meer dat ik dan vast plaat kan gaan zoeken. Want ik twijfelde tussen 2 of 3 mm, maar dan neem ik gewoon 2mm.

Dat last inderdaad fijn, zekere fijner dan het blik van mijn 2cv, dat is 0,6 mm...

Ik ga binnenkort aan de slag, zal wel fotootjes maken, altijd leuk om te zien.

Bedankt iig!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-10-2018 23:47 #1449461 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic oei
Dan viel het bij mij nog mee.
Zie foto. Bij de garage hadden ze het wel drie keer over de dikte van het staal.
wel 3 mm zeiden ze. Of je er op moet koersen weet ik niet hoor.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-10-2018 10:43 #1449474 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Ik denk, dat 3mm voor de
Ik denk, dat 3mm voor de balken wel zal kloppen: die zijn inderdaad flink dik. Ik heb eens heel wat recipro zaagjes versleten op het afzagen van de kop van een sloopkoets (de 780 heeft uniek inwendig neusplaatwerk...).
De balken bestaan natuurlijk deels ook uit dubbele lagen, maar zijn in de basis zelf ook echt dik. Maar als je je wilt voorbereiden: het gaat om kleine stukken. Dan haal je toch gewoon zowel een plaatje 2 als een plaatje 3 mm?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-10-2018 07:30 #1449504 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb al wel wat gevonden
Ja, dat laatste dacht ik ook. Dus ik heb al wat mooie stukjes 2 en 3 mm plaat gevonden. Dus dat komt wel goed.

Ik vroeg me alleen af waar de originele afwateringsgaten in de balken zitten, want misschien is dit gat wel daar ontstaan. Heeft iemand daar een overzicht van? Aan de andere kant is namelijk ook al eens gelast, dus dat is ook geen goed voorbeeld meer.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-10-2018 00:31 #1449546 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Volgens
mij zat op die plek geen afwateringsgat. ( nu wel bij jouw wagen ).
En lijkt mij dat op de plek van zo'n gat het juist niet gaat roesten. Want het water kan weg.
Maar de plek is wat lastig in te schatten op je foto. Mis wat referentie naar een vast herkenbaar punt op de foto.
Ik kan wel eens onder de auto duiken en kijken waar ze zitten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-10-2018 07:26 #1449582 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Op het laagste punt van de
Op het laagste punt van de kokerbalk zit een afwateringsgat: het lijkt erop dat dat bij jou verstopt heeft gezeten, en daardoor de balk is gaan rotten. Originele gaten zijn bijna een cm rond, maar kunnen desondanks verstoppen: er kan blad ed in de kokerbalk raken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-10-2018 22:13 #1449626 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Op
het laagste punt idd een gat zoals Willem beschrijft.
vh weekend daar doorheen de balk(en) van binnen volgetettert met fluid film.
Vandaar dat ik zei dat ik wel wilde kijken waar de diverse gaten zitten omdat de auto toch op bokken stond
Maar ondertussen weer op zijn wieltjes
Ik herkende de plek niet op de foto als de plek waar dat afwatereringsgat normaal zit

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD