Bi-Xenon H4 advies gevraagd

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-12-2013 22:56 #1398292 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hmm!
Vorige week, exact een week geleden, een paar xenon lampen besteld om te proberen. Zijn nog evenwel niet binnen. De crisis duurt nog zeker voort.. "Vroeger" had je vrijwel alles binnen twee dagen ontvangen. Nu duurt dat wel langer heb ik gemerkt.
Enfin. Ik lees dat xenon aftermarket niet is toegestaan in België... dat wist ik niet. Mag wel mits koplampunit aan E keurmerk voldoet, een sproeiinstallatie is aangebracht en automatische hoogte verstelling.
Nu komt het:
1: E keurmerk? Staat er op. Alleen dacht ik dat lenzen werden ontworpen voor halogeen (H indicatie) dan wel xenon (D indicatie). Er wordt alleen gerept over een E keurmerk. Ik kan deze precieze detail rond wat het E keurmerk inhoudt nergens vinden van die wet. Elke lens moet een E keurmerk hebben, buiten een extra H of D keurmerk. Ik kom er niet uit.
2: Aan welke eisen die sproeiinstallatie moet voldoen wordt mij niet duidelijk: om het kwartier sproeien of zo? Of alleen handmatig? Dat laatste heeft weinig nut lijkt mij. Je kunt indien handmatig gestuurd besluiten nooit te sproeien. Ik kan het nergens vinden. Vaag.
3: Automatische hoogte verstelling. Dat kan ik snappen. Dus als je een hobbel oprijdt gaat de lichtbundel naar beneden. Hoe moet ik zoiets ontwerpen denk ik dan... Met een electronisch waterpas dat de veranderingen meet zoals een hobbel. Soort versnellingsdetector / meter. Want als je een stijle heuvel oprijdt (die zijn er hier genoeg en ik zie genoeg xenon BMW's enzo niet terug naar beneden regelen) dan wil dus je niet dat de bundel naar beneden gaat wijzen. Dat heeft geen zin, alleen bij een hobbel in de weg. En hoe moet de bundel reageren op hobbels? Hoeveel graden moet de bundel naar beneden bij een hobbel in de weg? Ik kan het niet vinden. Er steekt al handmatige hoogteverstelling in dus het zou nog eventueel te doen zijn. Het is nog wel een gedoe, maar ik zou het kunnen (ex electronica ontwerper). Wat effectief net zo goed zou werken (en stukken eenvoudiger te maken) is de lichtopbrengst bij rijden over een hobbel terug te brengen. Reageert ook sneller trouwens dan een mechanisch beweegbare lens. Maar dat wordt niet vermeld in de wettekst.
Ik kan de exacte technische eisen waaraan de installatie precies moet voldoen nergens vinden. Wie weet het onder ons Belgen?
Dit is het enige wat ik heb kunnen vinden maar kan er technisch niet mee uit de voeten. <a href=" wegcode.be/wetteksten/secties/omzendbrie...20310/1144-mo-120310 ">klik
EDIT: De wettekst met een advocaatpet op gelezen: Waar vind je de z.g. de E homologaatsie en EN eisen waaraan je je moet conformiteren en laten testen. Kun je zelf helemaal niks dus. Tenzij je een paar miljoen hebt om te testen. Dan houdt het op. Einde oefening van xenon. Want er zijn fabrikanten die spullen hebben gehomologiseerd voor Golf, Focus, audi enz. Geen Volvo V90 natuurlijk.
Robert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• ADRIAANB234FT
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-12-2013 00:44 #1398462 door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic edit
edit

• Coen de Voogd
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
10-12-2013 18:03 #1398576 door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic fitting past niet...
Ben benieuwd naar jullie ervaring(en) met de nieuwe Pilot H4 bi-Xenon lampen. Enige tijd geleden is een van de xenon lampen kapot gegaan en vervangen binnen de garantieperiode.
Nu ik deze lamp wil plaatsen valt mij op dat zowel de te plaatsen 'fittinghouder' als de kunststof bevestigingsring met koperkleurig metalen ring (zie ook de foto's van Mathy en Leidsekade eerder in dit draadje) nog verder aangepast moeten worden.
De 'fittinghouder' met drie pootjes lijkt rondom te breed en klemt zeer stevig bij plaatsing in de lamp, dus daaraan zal wat gevijld moeten worden. Ook zal er nog meer kunststof verwijderd moeten worden van de bevestigingsring (om precies te zijn ter hoogte waar de metalen ring aan het kunststof zit, maar dan aan de binnenzijde).
Komen deze problemen jullie ook bekend voor met recente Pilot H4 bi-xenon lampen? Overweeg om ergens anders een h4 bi-xenon te kopen (op Internet worden er genoeg aangeboden....) om te voorkomen dat lichtbeeld door de noodzakelijke diverse aanpassingen onacceptabel wordt aangepast en/of de kunststof bevestigingsring dusdanig verzwakt wordt dat deze erg snel afbreekt. Of hebben jullie slechte ervaringen (levensduur, lichtbeeld, lichtsterkte) met de bi-xenons die her en der tegen lage(re) prijzen worden aangeboden?

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC