Kraak/knak in portieren voor
- V700 register
- Nieuw lid
-
Sinds een tijdje hoor ik een kraak/knak bij het openen en sluiten van de portieren voor.Het zal wel in de scharnieren zitten.Inspuiten met WD40/siliconenspray helpt niet.
Heeft iemand een idee hoe ik dat zelf kan verhelpen?Iets met vet smeren, maar welk vet, en zijn er nog tips hoe dat te doen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-

- V700 register
- Nieuw lid
-
- John Dutman
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Die inkepingen grijpen in genoemde U-vormige veer. Grijpen die nog op de goede plaats "aan" ? Ik hoor de portieren wel iets tikken op het scharnier, maar vind het niet hinderlijk. WD40 houdt ze wel goed gesmeerd, de scharnierpunten van de achterportieren spuit ik trouwens ook van voren naar achteren goed in om alle delen zoveel mogelijk te bereiken.
- Gert-Jan De Jong (GAST)
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Toen één van mijn voorportieren ging knakken hielp smeren niet. Nader onderzoek leerde dat er een soort u-vormig busje van koper o.i.d. in het blok hoort te zitten, dat als lager functioneert tussen de beugel en het blok. Dat busje was omhoog uit het blok gewerkt, maar zat nog wel om de beugel. Doordat het busje niet op zijn plek zat was er dus speling en dat zorgde voor het geknak.henk 940LPT schreef : Heb hier eens gelezen dat je de U-vormige beugel moet smeren, bij het blok waar deze mee aan de carrosserie gebout zit. Soort vet maakt niet zoveel uit denk. Wit spuitvet, uit een spuitbus, of kogerllagervet oid?
Ik had geen zin om het hele scharnier los te maken, dus ik heb de zaak bespoten met WD40 en m.b.v. een waterpomptang (om de beugel opzij te duwen), een dunne schroevendraaier en veel geduld het busje weer naar beneden op zijn plaats weten te drukken (oppassen om geen krassen te maken met het gereedschap).
Het is lastig uit te leggen, maar als je goed naar de beugel kijkt en net als ik de mazzel hebt dat het busje niet geheel zoek is, snap je wel wat ik bedoel, hoop ik.
Ik heb het nog twee keer opnieuw moeten doen (je wordt er wel handiger mee), maar nu lijkt hij te blijven zitten.
Smeren doe ik overigens twee keer per jaar met kogellagervet, dat ik met een dunne schroevendraaier overal tussen duw.
WD40 gebruik ik alleen als kruipolie of om dingen 'glad' te maken zoals hierboven.
Als je het gebruikt om scharnieren te smeren verdunt de WD40 het eigenlijke (dikke) vet, waardoor je de mogelijke speling alleen maar groter maakt. Het gevolg daarvan is dat je steeds vaker moet smeren om de zaak een beetje stil te houden.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Mijn auto had hetzelfde probleem een aantal jaar geleden. De man die de beurten aan mijn auto doet heeft er een soort vet op gespoten (dat iets schuimvormig is meen ik) en sindsdien hoor ik het niet meer.
groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Die heb ik in de kofferbak liggen, een bus met wit spuitvet, werkt inderdaad prima.Mathy schreef : .....een soort vet op gespoten (dat iets schuimvormig is meen ik)