Even voorstellen
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-10-2019 19:22 #1456967
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Een leuke
Non turbo 940 is die met FB motor. 135 pk. Dacht met name de vroege 940 modellen waar je deze motor in kan tegen komen ( 91/92)
Standaard FK is ook 135 pk. Als je niet van de pk's bent en niet de onbedwinbare neiging krijgt om op dag 1 na aankoop de turbo meer druk te geven zou ik er zo een kiezen. Scheelt je weer een component dat stuk kan gaan. ( turbo)
Dat van die draadbomen klopt. Dat slaat op twee modeljaren 86 en 87. Daarvoor was het goed en daarna ook. Probleem zit zowel in de 2 en 7 series van die jaren.
Volvo was vanwege milieu-aspecten overgestapt naar een ander isolatiemateriaal.
In de motorruimte ( temperatuurwisselingen, olie- en benzinedampen etc) ging dat niet goed met als gevolg verteerde isolatie van de kabels of de draden ( net hoe je het noemt). Op andere plekken in de auto geeft het geen probleem. Gaat dus om de motorkabelboom.
Maar voor die draad/kabelboom moet je niet bij Volvo zijn maar bij Elbert Bos. Ik heb de kabelboom ook vervangen. Prijs van de kabelboom lag ergens rond de 175 euro. Installatie is niet heel moeilijk.
Roestplekken:
-krikpunten voorzijde
-cross member onder de radiator.
-langsliggers waar ze vanuit de motorruimte onder de bodemplaat gaan.
-kokerbalken achterzijde
-bodem bestuurderszijde (kvs lekkage bij defecte kachel)
-Plaatwerk onder de accu en onder het sproeier-reservoir
-Bij sedan de kofferbakbodem (vaak het gevolg van lekkage rond de klep of de achterlichten)
De 9 heeft doorgaans rondom kunststof binnenschermen in de spatborden.
De 7 niet, Estate weer wel aan de achterzijde maar weer niet aan de voorzijde. De Sedan heeft ze vaak helemaal niet. Is ook enigszins modeljaar bepaald. Kwestie van kijken dus. Bij een 7 dus meer alert zijn op roest in de wielkast(randen)
Standaard FK is ook 135 pk. Als je niet van de pk's bent en niet de onbedwinbare neiging krijgt om op dag 1 na aankoop de turbo meer druk te geven zou ik er zo een kiezen. Scheelt je weer een component dat stuk kan gaan. ( turbo)
Dat van die draadbomen klopt. Dat slaat op twee modeljaren 86 en 87. Daarvoor was het goed en daarna ook. Probleem zit zowel in de 2 en 7 series van die jaren.
Volvo was vanwege milieu-aspecten overgestapt naar een ander isolatiemateriaal.
In de motorruimte ( temperatuurwisselingen, olie- en benzinedampen etc) ging dat niet goed met als gevolg verteerde isolatie van de kabels of de draden ( net hoe je het noemt). Op andere plekken in de auto geeft het geen probleem. Gaat dus om de motorkabelboom.
Maar voor die draad/kabelboom moet je niet bij Volvo zijn maar bij Elbert Bos. Ik heb de kabelboom ook vervangen. Prijs van de kabelboom lag ergens rond de 175 euro. Installatie is niet heel moeilijk.
Roestplekken:
-krikpunten voorzijde
-cross member onder de radiator.
-langsliggers waar ze vanuit de motorruimte onder de bodemplaat gaan.
-kokerbalken achterzijde
-bodem bestuurderszijde (kvs lekkage bij defecte kachel)
-Plaatwerk onder de accu en onder het sproeier-reservoir
-Bij sedan de kofferbakbodem (vaak het gevolg van lekkage rond de klep of de achterlichten)
De 9 heeft doorgaans rondom kunststof binnenschermen in de spatborden.
De 7 niet, Estate weer wel aan de achterzijde maar weer niet aan de voorzijde. De Sedan heeft ze vaak helemaal niet. Is ook enigszins modeljaar bepaald. Kwestie van kijken dus. Bij een 7 dus meer alert zijn op roest in de wielkast(randen)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
07-10-2019 20:48 #1456970
door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Mijn
Turbo zit er al 22 jaar in en de wagen heeft bijna 220.000. Gelopen en de turbo doet nog altijd zijn werk. Dat is het mooie van Volvo het is zo robuust.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-10-2019 11:52 #1456991
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Natuurlijk, dat kan. Mijn 940
Natuurlijk, dat kan. Mijn 940 met B230FB heeft probleemloos 703.000 km zonder motor- of koprevisie gereden, waarvan 440.000 op LPG, en is zelfs nu nog niet uitgesteld. Maar dat betekent ook niet dat iedereen zo lang met een cilinderkop kan doen op gas.
Een turbo is gewoon een onderdeel meer, een onderdeel dat zwaar belast wordt en dus storingen kan krijgen. Daarin heeft fflunche gewoon gelijk, evenals dat het verschil tussen een standaard LPT en een standaard FB in prestaties erg klein is. De LPT biedt wel meer ruimte als je wilt tunen.
Een turbo is gewoon een onderdeel meer, een onderdeel dat zwaar belast wordt en dus storingen kan krijgen. Daarin heeft fflunche gewoon gelijk, evenals dat het verschil tussen een standaard LPT en een standaard FB in prestaties erg klein is. De LPT biedt wel meer ruimte als je wilt tunen.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-10-2019 18:58 #1457007
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Da's
een hele mooie km stand zeg. Vooral met 440k op gas erbij.
Denk dat het aantal FB's niet royaal is. Dus bij een keuze daarop kan het een beetje zoeken worden.
Denk dat het aantal FB's niet royaal is. Dus bij een keuze daarop kan het een beetje zoeken worden.
- Bastiaan van den Hurk (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-10-2019 20:49 #1457126
door Bastiaan van den Hurk (GAST)
Beantwoord door Bastiaan van den Hurk (GAST) in topic Daar wassie weer...
Ik gebruik jullie maar even als klankbord.
Vanmiddag even gebeld met van Kempen in Liempde, die heeft een 940 2.0 turbo SE staan.
Aangezien ik hier niet op korte termijn heen kan heb ik niets afgesproken met hem maar dat geeft me wel ff de tijd om aan jullie te laten zien
www.autotrack.nl/tweedehands/volvo/900-serie/46105867
Ding voldoet aan de minimum eisen: trekhaak, airco en driepunts gordels achterin.
+ heeft maar 2 prive eigenaren gehad nadat ie uit Italië kwam.
+ ziet er strak uit (op de foto)
- carfax meld dat er 4x keuringen achter elkaar overmatige olie lekkage is geconstateerd.(krukas keerring?)
Ik probeer reëel en rationeel te blijven:
Het is een auto van 24 jaar dus daar moet ongetwijfeld e.e.a. aan gebeuren maar ik heb geen zin om na en jaar de krukaskeerring te moeten vervangen.
Heeft iemand al eens de keerring(en) laten vervangen en wat waren de kosten, even ter indicatie?
Groet,
Bastiaan
Vanmiddag even gebeld met van Kempen in Liempde, die heeft een 940 2.0 turbo SE staan.
Aangezien ik hier niet op korte termijn heen kan heb ik niets afgesproken met hem maar dat geeft me wel ff de tijd om aan jullie te laten zien

www.autotrack.nl/tweedehands/volvo/900-serie/46105867
Ding voldoet aan de minimum eisen: trekhaak, airco en driepunts gordels achterin.
+ heeft maar 2 prive eigenaren gehad nadat ie uit Italië kwam.
+ ziet er strak uit (op de foto)
- carfax meld dat er 4x keuringen achter elkaar overmatige olie lekkage is geconstateerd.(krukas keerring?)
Ik probeer reëel en rationeel te blijven:
Het is een auto van 24 jaar dus daar moet ongetwijfeld e.e.a. aan gebeuren maar ik heb geen zin om na en jaar de krukaskeerring te moeten vervangen.
Heeft iemand al eens de keerring(en) laten vervangen en wat waren de kosten, even ter indicatie?
Groet,
Bastiaan
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-10-2019 11:01 #1457129
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Voor de achterste
Voor de achterste krukaskeerring moet de versnellingsbak eraf, en dat maakt het een klus van meerdere uren. Reken dus maar op ergens tussen de 500-1000 euro als je het professioneel laat doen. Bij de 960 automaat van mijn ouders kostte het zo'n 1200 euro, bij mijn S90 hebben we het zelf gedaan: een volle dag werk met drie ervaren amateurs en een tweekoloms brug. Een 940 handbak is wel makkelijker dan een 960/S90 automaat. Bij een 940 heb ik het eens met twee man in ongeveer vier uur gedaan op een sleuteldag.
Wat deze 940 betreft: kilometerstanden van italiaanse import kloppen lang niet altijd: Italianen zijn kampioen teller terugdraaien. Die vier ton kunnen er zomaar zes of zeven zijn. Verder: de auto heeft een M90 bak: dat is niet origineel, er hoort een M46 in een 2.0 SE van 1992. Is wel een populaire wijziging.
De auto heeft zijstrips boven de achterbumper die pas in 1996 zijn ingevoerd, en niet de bijbehorende rechte achterlichten. Er zit zo te zien een ster in het rechter koplampglas, tapijt in de kofferbak is vervuild. De hoek van de bestuurdersstoel die het hardste slijt staat niet op de foto's. Er staat Polar op de kofferklep en geen SE, wat ik ook voor een italiaan zou verwachten (maar niet 100% zeker weet). Er zit de hoge achterbank in die in 1993 pas is ingevoerd, en waarvoor andere bevestigingen moeten ingelast in de koets. Verder heeft een originele SE bij ons lederen bekleding, geen halfleer. Airbag stuur was in elk geval bij ons in 1992 niet leverbaar. De SE kwam bij ons niet op de afgebeelde Adhara wielen maar op 20-spaaks wielen. En hij was alleen leverbaar in grijs metallic of zwart metallic.
Al met al zie ik een auto waar veel aan gewijzigd is. Goed kijken dus of dit is wat je wilt.
Wat deze 940 betreft: kilometerstanden van italiaanse import kloppen lang niet altijd: Italianen zijn kampioen teller terugdraaien. Die vier ton kunnen er zomaar zes of zeven zijn. Verder: de auto heeft een M90 bak: dat is niet origineel, er hoort een M46 in een 2.0 SE van 1992. Is wel een populaire wijziging.
De auto heeft zijstrips boven de achterbumper die pas in 1996 zijn ingevoerd, en niet de bijbehorende rechte achterlichten. Er zit zo te zien een ster in het rechter koplampglas, tapijt in de kofferbak is vervuild. De hoek van de bestuurdersstoel die het hardste slijt staat niet op de foto's. Er staat Polar op de kofferklep en geen SE, wat ik ook voor een italiaan zou verwachten (maar niet 100% zeker weet). Er zit de hoge achterbank in die in 1993 pas is ingevoerd, en waarvoor andere bevestigingen moeten ingelast in de koets. Verder heeft een originele SE bij ons lederen bekleding, geen halfleer. Airbag stuur was in elk geval bij ons in 1992 niet leverbaar. De SE kwam bij ons niet op de afgebeelde Adhara wielen maar op 20-spaaks wielen. En hij was alleen leverbaar in grijs metallic of zwart metallic.
Al met al zie ik een auto waar veel aan gewijzigd is. Goed kijken dus of dit is wat je wilt.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-10-2019 19:15 #1457135
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Ik was
bij een bovag bedrijg rond de 800 kwijt voor een nieuwe koppeling ( dus bak eraf) en een nieuwe keerring en het loon.
Zo gezien valt het mee.
Voor een 740 trouwens
Voorste keerring mee laten vervangen met een distributieriemwissel.
Viel ook nogal mee. Geloof dat de rekening er 60 euro hoger door werd
Zo gezien valt het mee.
Voor een 740 trouwens
Voorste keerring mee laten vervangen met een distributieriemwissel.
Viel ook nogal mee. Geloof dat de rekening er 60 euro hoger door werd
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-10-2019 23:12 #1457144
Beantwoord door Bastiaan van den Hurk (GAST) in topic Bedankt voor je antwoord, ik
Bedankt voor je antwoord, ik vind het altijd leuk om zo naar een auto te kijken, kenmerken opsommen en dan concluderen dat er iets niet klopt, of juist wel 
Deze komt toch uit 1995? er staat nog een andere italie import ( www.autotrack.nl/tweedehands/volvo/900-serie/43913478 ), ook uit '95 en die heeft ook een m90 bak en de hoge achterbank.
En voor zover ik heb kunnen lezen heeft de italiaanse SE alleen polar achterop staan.
Als ie echt uit '95 is dan valt het aantal wijzigingen wel mee, maar issie ouder, dan word het een ander verhaal.

Deze komt toch uit 1995? er staat nog een andere italie import ( www.autotrack.nl/tweedehands/volvo/900-serie/43913478 ), ook uit '95 en die heeft ook een m90 bak en de hoge achterbank.
En voor zover ik heb kunnen lezen heeft de italiaanse SE alleen polar achterop staan.
Als ie echt uit '95 is dan valt het aantal wijzigingen wel mee, maar issie ouder, dan word het een ander verhaal.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-10-2019 08:35 #1457147
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic 1995, my bad... de SE 2.0
1995, my bad... de SE 2.0 turbo is hier alleen in 1992 geleverd, dat heeft me op het verkeerde been gezet.
In dat geval kan ook de hele uitvoering heel anders zijn: ik ken de modellen voor de italiaanse markt niet zo. Los van uitvoering zie ik weinig problematisch op de foto's.
In dat geval kan ook de hele uitvoering heel anders zijn: ik ken de modellen voor de italiaanse markt niet zo. Los van uitvoering zie ik weinig problematisch op de foto's.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-10-2019 09:37 #1457374
Beantwoord door Bastiaan van den Hurk (GAST) in topic vanmiddag bij de eerst 940 kijken
Deze om precieste zijn :
voorraad.autodatawheelerdelta.nl/volvo/9...occ14450040-7bc57f78
Eerst maar eens een ritje maken.
En kijken wat er aan onderhoud is gedaan en of er bewijs van is .
Hij staat dichtbij huis, dus kan ik de familie ook even kennis laten maken met het fenomeen baksteen
Er zit nog lpg ingebouwd en dat zal eruit moeten als ik tot aankoop over ga.
Hij kan het voor me doen (schrijft ie) maar hij heeft geen prijs genoemd
Ik heb bedrijven gezien die dit voor ~150,- uitbouwen, is dit reeel?
En is er een manier om de klepstelling te controleren tijdens m'n proefrit?
Niet de exacte speling maar meer of er nog ruimte over is? ik las ergens (hier?) dat je bij 1 klep de shims kunt zien zitten, hoe meer er nog in zitten hoe beter?
Eerst maar eens een ritje maken.
En kijken wat er aan onderhoud is gedaan en of er bewijs van is .
Hij staat dichtbij huis, dus kan ik de familie ook even kennis laten maken met het fenomeen baksteen

Er zit nog lpg ingebouwd en dat zal eruit moeten als ik tot aankoop over ga.
Hij kan het voor me doen (schrijft ie) maar hij heeft geen prijs genoemd
Ik heb bedrijven gezien die dit voor ~150,- uitbouwen, is dit reeel?
En is er een manier om de klepstelling te controleren tijdens m'n proefrit?
Niet de exacte speling maar meer of er nog ruimte over is? ik las ergens (hier?) dat je bij 1 klep de shims kunt zien zitten, hoe meer er nog in zitten hoe beter?
Moderators: Jerry Stam