Even voorstellen

• Bastiaan van den Hurk (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-10-2019 16:49 #1109174 door Bastiaan van den Hurk (GAST)
Even voorstellen is gemaakt door Bastiaan van den Hurk (GAST)
Hallo,

Na een tijdje mee te lezen vond ik het tijd om me toch maar eens voor te stellen.
De naam is Bastiaan en ben woonachtig in Bennekom.
Na jaren lease auto's te hebben gereden moest er na een wisseling van baan een andere auto komen.
Dat is nu een golf variant maar de interesse naar een klassieker voor dagelijks gebruik word steeds groter.
Ik ben nu wat concreter aan het zoeken naar een baksteen: 740, 940 maar 850/v70 classic heeft ook mijn interesse.

Groet,

Bastiaan

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-10-2019 20:20 #1456922 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Welkom
Ik heb een 945 en ik heb nog nooit zo een goede auto gehad. Ondanks dat het een gedateerd model is blijft het een fijne auto om mee te rijden. We hebben ook nog een ford fiesta uit 2009 die is van mijn vrouw. Dat is een gooi en smijt autootje de 945 is een auto waar je wat rustiger mee doet maar let op ook deze kan gemeen zijn als het om kracht gaat. De prijzen gaan gestaag omhoog en voor heel mooie met opties en lage km stand betaal je al flink wat geld.

Ik weet niet wat voor 1 je zoekt, een knappe of 1 mt wat werk en of je heel veel haast hebt. Maar bekijk en rij er meerdere om zo te vergelijken.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-10-2019 21:26 #1456924 door Bastiaan van den Hurk (GAST)
Beantwoord door Bastiaan van den Hurk (GAST) in topic Heb geen haast maar zie ook
Heb geen haast maar zie ook dat er zeer uiteenlopende bedragen worden gevraagd voor 940s.
Dus ik wil me eerste een beetje 7/940 wijs maken voor ik de knoop doorhak en dat betekend veel rijden en leren.
Om meteen maar een kandidaat voor de jury te brengen: de 740 estate bij welovevolvo, voorraadmodule.vwe-advertentiemanager.nl...-dealer-onderhouden/ staat er al heel lang op voor een (in mijn ogen) redelijke prijs?
Is daar iets mee? of is de 740 gewoon net populair?
Volgens mij zit daar een b230e in met k-jet, is dat een dingetje om rekening mee te houden?

Groet,

Bastiaan

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-10-2019 22:22 #1456928 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic 131 Pk
Welkom !

131 Pk is de B230E inderdaad schat ik met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid. K-Jet inderdaad. Tsja. Complexere inspuiting, Niet erg zuinig, Niet dat een B230F dat wel is trouwens. Tegen heel slang stilstaan kunnen ze niet. Die e-tjes,

Heb zelf nooit een E gehad maar ik denk dat ik zelf terughoudend zou zijn er een aan te schaffen. Ik zou voor een F gaan als het een 740 mag worden. Stel je erop in dat het dan geen scheurijzer is trouwens. Maar een auto die goed onderhouden en afgesteld is gaat nog best mee in het verkeer.

De carburateur versies ( de k's) vragen ook vaak zorg qua afstelling, ook al is de Pierburg carb betrouwbaar. Met het stijgen der km's komen de probleempjes ook.

Prijzen schieten alle kanten op. Maar de trend is wel stijgend inderdaad.
Wees alert op roest, Staat genoeg beschreven hier over wat de beruchte roestplekken kunnen zijn. En neem iemand mee bij een bezichtiging die de 7/9 al wat beter kent,

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-10-2019 22:51 #1456930 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Maar
Een FK is nog leuker en net zo betrouwbaar. Met een mbc breng je een LPT naar een HPT 945 dat houd in 165 pk.

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-10-2019 23:25 #1456931 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Ja. maar ...
Dan is het geen 740 hè..
Maar een 940.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-10-2019 11:26 #1456941 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Wil je op benzine blijven
Wil je op benzine blijven rijden, dan is er weinig tegen op een B230E: je hebt daarmee de sterkste non-turbo 740. Bij 740's van die bouwjaren is de conditie van de motordraadboom weleens slecht, maar die is nieuw leverbaar voor een redelijk bedrag en niet lastig te vervangen. Verder moet bij een E de conditie van de balg in het inlaatspruitstuk goed zijn, en de luchtklep perfect vlak. Is die ooit door een backfire krom geraakt (gebeurt eigelijk altijd op LPG) dan zal hij nooit meer echt netjes lopen. De injectoren moeten misschien een keertje gereviseerd worden, maar dan heb je alles wel zo'n beetje gehad. En dit zijn al de worst-case scenario's voor een E.
Wil je op LPG rijden, laat dan de exemplaren met K-jet maar staan, dat gaat nooit lekker.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-10-2019 11:32 #1456943 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Verder, wat dit exemplaar
Verder, wat dit exemplaar betreft:
1988-1993 hebben vanuit de fabriek de beste roestbescherming. Zelfs na 30 jaar betekent dat, dat ze vaak beter zijn dan de jongere (minder coating) en oudere (minder verzinkt staal) exemplaren.
Een overdrive moet je even testen bij de proefrit: hij hoort bij koude motor netjes bij 70-75 km/h in te schakelen en uit te schakelen. Doet hij dat niet, dan kan er een overdrive revisie aankomen.
Conditie lijkt over het geheel netjes, op foto's 1 en 3 zie ik wel een aantal deukjes in de flanken. Dat kan goed de reden zijn waarom hij er al langer staat. En 1988 is natuurlijk het eerste jaar dat niet in het kwarttarief valt, dus je betaalt tot 2028 het volle tarief.

Als je gat kijken, neem dan liefst de eerste keren een kenner mee van deze auto's. Er zijn standaard controleplekken voor roest die je even moet weten.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-10-2019 12:26 #1456951 door Bastiaan van den Hurk (GAST)
Beantwoord door Bastiaan van den Hurk (GAST) in topic het staat nog niet vast of
het staat nog niet vast of het een 740 of 940 word.
De genoemde 740 vind ik gewoon leuk qua uitvoering en hij heeft airco (is wel een pré bij de rest van de familie :-) )
Bij een 940 is kans op airco uitvoering wat groter
De 740 is wel weer meer klassieker
en de 850 heeft weer een lekkere 5 cilinder
1 ding hebben ze allemaal en da's ruimte :-D

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-10-2019 13:16 #1456956 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Voor 740/940 kan je hier goed
Voor 740/940 kan je hier goed terecht met vragen, de 850/V70 is heel anders en hebben de meesten hier geen kennis van.
Ook in rijden en onderhoud is dat heel anders, dus lijkt me een keuze die je bewust moet maken. Reken erop dat een 850/V70 duidelijk duurder is in onderhoud dan een 940/740.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC