Nieuwe 940 liefhebber

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-02-2018 09:33 #1107580 door V700 register
Nieuwe 940 liefhebber is gemaakt door V700 register
Goedemorgen Volvo liefhebbers,

Na een aantal jaar in een standaard zuinige hatchback op diesel veel kilometers te hebben gemaakt, laat mijn woon-werk verkeer het toe om een wat minder zuinige auto aan te schaffen. Na een zoektocht maar een betrouwbare estate met karakter, kon ik niet om de 940 heen. Dat heeft ertoe geleid dat ik morgenochtend naar een Volvo 940 in Almere ga kijken:

link.marktplaats.nl/m1249080144?utm_sour...&utm_content=app_ios

Ik heb de lap tekst met aankooptips (waarvoor dank!) doorgenomen, genoeg te checken morgen. Uit onderstaande punten ben ik nog niet wijs geworden, wie kan mij verder helpen?

-Het contact met de verkoper verloopt prettig, hij lijkt een liefhebber te zijn. Hij gaf aan zelf een aantal klussen te hebben gedaan, waardoor niet alles in de onderhoudshistorie is terug te vinden. Is dat iets om me zorgen om te maken?
-Op welke wijze check ik of/welke airbags er in de 940 zitten en valt te checken of ze het (zouden moeten) doen? De huidige eigenaar gaf aan onlangs het stuur te hebben vervangen voor een volksdelen stuurwiel, dat klinkt goed, maar ik wil bijv. wel weten of de airbag ook goed is aangesloten.
-Hoe hoort de koppeling ‘te voelen’? Ongetwijfeld lastig uit te leggen, maar hoort ie bijvoorbeeld licht of zwaar aan te voelen?
-Hoe check ik of de rubbers en dergelijke van het dakraam niet lekken? Een dakraam lijkt me heerlijk, maar regen houd ik liever buiten;)
-De kentekencheck van autoweek.nl geeft aan dat de vorige eigenaar (particulier) de Volvo slechts 56 dagen in bezit had. Ik heb het de verkoper nog niet gevraagd, wellicht heeft hij er een prima verhaal bij, maar kan dat duiden op problemen of zou ik er juist van kunnen maken dat de huidige eigenaar haar alle liefde heeft gegeven die ze nodig heeft?;)

Andere aandachtspunten zijn uiteraard welkom, mooier nog zou het zijn, als iemand deze Volvo 940 misschien kent...?;)

In ieder geval alvast dank voor jullie reacties, als de koop doorgaat zal ik hier wat foto’s plaatsen!

Met vriendelijke groet,
Maarten

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-02-2018 10:27 #1443929 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Airbags
Als de airbag niet goed is aangesloten, geeft dat een storingsmelding op het dashboard. Geen idee wat een volksdelen stuur is, maar als daar geen airbag in zit, dan krijg je ook zo'n melding. Tenzij er een weerstandje is gebruikt om de computer te foppen. Maar als het originele stuur er nog bij is, dan zet je dat toch weer terug?
Airbag aan de passagierskant was indertijd een optie, Als die er in zit (meestal niet), kun je dat aan een tekentje op het dashboard zien.
Aan de bakjes aan de zitting van de voorstoelen is te zien dat er geen airbags in de rugleuning van de stoelen zitten, dan zouden de bakjes kleiner zijn. Deze airbags worden mechanisch bediend, dus niet via een computer. Je zult daarom ook geen storingslampje zien als ze er uit zijn gehaald. Ik dacht dat elke 97er standaard zijairbags heeft, maar blijkbaar zijn de leren stoelen van een ouder type. Geen probleem, maar je moet het eigenlijk wel weten.

• Reinier Verbeek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
16-02-2018 10:52 #1443932 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic airbags 2
Het stuurwiel dat er nu inzit ziet eruit als kunstleer, het andere als leer. Dat leer zal wel stuk zijn. Beide staat SRS op, denk ik op de foto's te zien. Zelfde geldt voor de bestuurderszijde dashboard, daar staat ook srs op. Dus de airbags hebben er ook (ooit?) ingezeten. Stoelairbags zitten er (niet meer) in. Het mechanisme zit nl op de plaats van de brede bakken. Als het lampje op het dash brand tijdens het starten is de boel elektronisch waarschijnlijk nog aangesloten. Om te testen of het werkt moet je met een km of 30 tegen een betonblok rijden, die test werkt maar 1 keer.

Alle gekheid op een stokje. de airbags zijn 20 jaar oud en moeten van Volvo na 10 jaar vervangen worden volgens het boekje en de sticker op de deurstijl. Dat is statistiek, 0,0... % doet het niet 0,00...% deed het nooit. Na 10 jaar doet een gedeelte van de airbags het niet meer. Direkt na aflevering van een auto doet ook al een gedeelte van de airbags het ook al niet, daar lees je af en toe iets van, dan roept een fabrikant alle auto's terug. houdt er een multimeter bij en stuurt ze weer weg. Ik ken niemand die ze na 10 jaar heeft vervangen. 99,....% werkt ook nog gewoon

Ziet er mi uit als een auto waar ik het wel mee aan zou durven. Ze rijden zo lekker!

Dak test je met een gieter, een paar keer leeggieten, (aan de buitenkant).

Succes reinier

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-02-2018 11:06 #1443934 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Op de foto's is te zien dat
Op de foto's is te zien dat deze ook een passagiersairbag heeft: je ziet de naden van de kap in het dashboard, en het ingedrukte logo'tje vlak naast het rechter ventilatierooster.
Er zit ook een volvo airbagstuur in, en een tweede los in de koffer. Ik vermoed dus dat een ' volksdelen' stuur wel een volleren stuur zal zijn, en dat dit goed gebeurd is (zie je geen storingslampje, dan geen zorgen maken).
Wel zie ik op de foto's, dat de zitting van de linker stoel verzakt is: een veel voorkomend probleem waar je je geen zorgen over hoeft te maken maar dat wel gerepareerd kan worden. Je ziet dat de binnenkant van het kussen over het aflegbakje heen komt.
Als het dakraam lekt, dan komt er op vlot gereden rotondes of in bochten water naar beneden. Komt zelden voor, alleen bij het dakraam van de 780 (dat anders is). Let erop, dat de kantelstand en de open-stand het goed doen, het dakraam daartussen netjes in de dicht-stand stopt, en kijk met het dak helemaal open hoeveel roest je ziet aan de binnenkant van de dakplaat.

Eigen onderhoud zou ik me geen zorgen over maken, gewoon een lijstje vragen van wat er gedan is. Zitten er essentiele zaken zoals de distributieriem tussen, dan zou ik wel even controleren of die inderdaad vernieuwd is. Een eigenaar die 'm 56 dagen heeft, zou weleens puur het onderhoud op orde kunnen hebben gebracht en daarna winst hopen te maken. Dat kan goed zijn, dat kan minder goed zijn.
Koppeling hoort licht te gaan: even weerstand bij intrappen en daarna geen kracht nodig. Pedaal hoort vrij hoog aan te grijpen, is dat pas vlak bij de bodem dan is iets niet goed.
De RF-FV-10 heb ik wel vaker zien rijden (ik woon in Lelystad) en komt dus waarschijnlijk wel uit deze buurt. Maar verder kan ik niet veel over de auto zeggen.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-02-2018 11:15 #1443935 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic De advertentietekst ook even
De advertentietekst ook even gelezen: auto zou van zijn vader zijn, dus misschien een overschrijving in de familie. Ziet er goed uit.
Het is een M90 5-bak: let dus op dat hij soepel van 2 naar 3 schakelt. Voelt hij daar niet 100% soepel aan, dan zit er meestal een synchromeshring aan te komen, oftewel halve bakrevisie. Persoonlijk ben ik geen fan van de M90 vanwege het schakelgevoel, maar in deze bouwjaren is het dat of een automaat (of zelf ombouwen naar M47/M46, de oudere bak).
Oh, wat Reinier zegt: een klein jaar geleden heb ik de airbags van een 960 uit 1994 getest. Zowel stuur als bijrijder airbag deden het prima: de 960 was stuk en ikzelf niet. Stoelbags gingen niet af, gordelspanners wel.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-02-2018 11:28 #1443937 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank voor de snelle reacties,
Dank voor de snelle reacties, daar kan ik zeker wat mee! Ik doelde inderdaad op een vol-leder stuur. Prima tip, die gieter, al denk ik dat de verkoper de tip van het blok beton minder kan waarderen;) Ik dacht de SRS ook te herkennen op de foto’s, maar de foto’s zijn net allemaal even scherp.

Ik heb er, gezien jullie reacties en het goede verhaal van de verkoper, wek vertrouwen in, maar ik wil graag zoveel mogelijk eventueel zwakke punten checken tijdens de testrit.

@Willem van Strik: ik dacht te hebben gelezen dat de M90 wordt gezien als de ‘beste’ bak icm het redblock. Doel jij met je opmerking (naast de tip voor de check tussen de 2e en 3e versnelling, dank daarvoor) op de kwaliteit van de versnellingsbak in het algemeen of op het rijgevoel?

Met vriendelijke groet,
Maarten

• Reinier Verbeek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
16-02-2018 12:24 #1443938 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic stoel airbags
De stoel airbag gaat alleen af bij een aanrijding vanaf die betreffende zijkant. Er zit een pin in de stoel, achter de bulb die op de plek zit van het grotere bakje. Als die pin wordt ingedrukt gaat de airbag af. Maar deze auto heeft geen stoel airbags, dus ze gaan niet af en kunnen ook niet stuk zijn.

Even voor mijn belangstelling. Hebben er wel eens mensen de airbags getest, waarbij de airbags niet uitklapten? (Met hopelijk geen daaruit volgende schade?). Of weet iemand wat de werkelijke statistieken zijn van oude airbags?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-02-2018 12:24 #1443939 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Rijgevoel. En ik weet, dat
Rijgevoel. En ik weet, dat mijn mening over de M90 haaks staat op wat men in het algemeen vindt.
Dat ik er eentje zelf heb gehad, twee andere heb gereden en alledrie rottiger schakelden dan ik van de altijd soepele M46 /M47 gewend ben doet er kennelijk niet toe: alleen de M90 heeft een andere bakolie voorgeschreven waardoor die iets meer vermogen aankan dan de M47. En dat is kennelijk belangrijker...
Volgens mij is er, zolang je niet gaat opvoeren, niets tegen een goede M47. Ik ben zelfs van plan om te kijken of ik een M46 echt niet achter een B6xx4 gemonteerd krijg...

• noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
16-02-2018 14:12 #1443941 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Deze Volvo is van een lid van
Deze Volvo is van een lid van hier geweest.
Tenminste, als het kenteken inderdaad RF-FV-10 is.

volvo700vereniging.nl/even-voorstellen/voorstellen-0

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-02-2018 19:31 #1443948 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic @Willem: duidelijk, dank voor
@Willem: duidelijk, dank voor je uitleg, ik ben benieuwd naar het Rijkevorsel morgen.

@noppen20: scherp, dat lijkt me geen verkeerd teken;)

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC