Voorstellen - 965 gekocht!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-03-2017 18:19 #1106542 door V700 register
Voorstellen - 965 gekocht! is gemaakt door V700 register
Hoi allemaal, mijn naam is Frederik, 30 jaar en woon samen met mijn vriendin in het mooie Vlaamse dorp Adegem, vlakbij de grens met Zeeuws-Vlaanderen (Sluis)
Ik rij momenteel een MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic, origineel 163 pk, maar hetzelfde biturbo blok als de 205 pk sterke D5, vandaar laten chippen bij Volvotune naar ongeveer 220 pk. Mijn vriendin rijdt een BMW 120D.
Vroeger deed ik redelijk wat kilometers met mijn auto voor woon-werkverkeer, mijn vriendin moet ook een eind rijden naar haar werk, in het weekend wisselen we elkaar af om te rijden.
Maar :
Sinds enkele maanden werk ik op 6 km van huis, dus ik ga doorgaans met de fiets naar het werk. Enkel bij heel slecht weer neem ik de auto (en dan bedoel ik zware regen en wind, vrieskou houdt me niet tegen) ik ben van plan deze job nog wel even te doen omdat ik het heel graag doe en veel appreciatie krijg van m'n collega's en managers.
Mijn vriendin gaat binnenkort tekenen voor een nieuwe job waarbij ze een Golf Variant of (meer waarschijnlijk) Skoda Octavia Combi mag kiezen incl Belgische tankkaart.
Uiteraard gaat ze dan haar eigen auto verkopen en gaan we vanaf dan die lease auto gebruiken voor quasi alles, aangezien dat ding gratis rijdt en hoe je het ook draait of keert, zo'n Octavia is ook geen straf.
Mijn auto gaat dus enkel nog gebruikt worden voor de afstanden die ik alleen doe terwijl de vriendin werken is (even naar de dhz zaak, naar m'n ouders,...) of voor weekend uitstapjes, gaan cruisen door de polders,...
Waar ik vroeger elke week een tank diesel verstookte is dat nu een tank om de 3 a 4 weken (dus gemiddeld rond de 200 km per week)

Ik heb destijds (12 jaar geleden) leren rijden in een 940, 2 liter benzine/LPG, en altijd fan gebleven van de lijnen van die baksteen. Vrienden van me vonden het een eer om mee te rijden naar de locale of verder gelegen discotheek in "de tank" en zelf reed ik er ook heel graag mee. Heb het m'n ouders nooit vergeven dat ze die bak inruilden voor een 2ehands S40 PH1 (een garage nam de 940 over om als vervangwagen in te zetten, 2 weken later parkeerde een klant de wagen in een vangrail)

To the point:
Ik ben altijd fan gebleven van de 900 reeks en denk er nu dus aan m'n XC60 te verkopen en een 960/S/V90 te kopen). Ondanks dat de meeste van de aangeboden auto's rond de 22j schommelen hoop ik op die manier weer een auto te hebben die wat pk's biedt, maar vooral een heerlijke cruiser is waar ik bijna dezelfde opties heb als in mijn XC (voornamelijk de automaat, cruise control en airco/ecc, maar m'n vriendin zal de stoelverwarming wel appreciëren, die heeft m'n 60 niet)
Qua jaarlijkse belastingen ga ik er licht op achteruit vrees ik, aangezien de meeste auto's die aan mijn eisen voldoen niet als oldtimer zijn te registreren. Maar LPG zou de kost wel wat drukken, mits de auto die al heeft bij aanschaf. Hoe zit het verder bij deze wagens qua onderhoudskosten?Veel dingen kan ik waarschijnlijk wel zelf, zolang er geen brug nodig is. ik ben behoorlijk technisch aangelegd en heb een passie voor deze auto's.

Nu ben ik dus op zoek naar zo'n Zweeds cruiseschip. In de eerste plaats om er eens mee proef te rijden zodat ik zeker ben dat zo'n bak echt zo goed rijdt als ik me herinner uit de 940. Misschien (zeer waarschijnlijk) wel om een te kopen, maar daarvoor wil ik me nog wat dieper inlezen in de eventuele zwakke punten van die modellen.
Als ik er een zou kopen gaat de voorkeur uit naar een model met automaat, bij voorkeur in donkerblauw, met beige leder interieur. Misschien met LPG zodat die cruise tochtjes in het weekend niet te zwaar financieel wegen.
Waarop letten bij aankoop? Hoe houden de 6 cilinders (2,5 of 3 liter, welke heeft de voorkeur?) zich? Deurbekleding schijnt ook een puntje te zijn, maar kan waarschijnlijk wel herbekleed worden? De bladveren schijnen ook een zwak punt te zijn, waardoor eventuele nivomats er ook aan gaan als de veer de boel niet meer draagt,... nog dingen om rekening mee te houden?

Wow, wat een hoop tekst... Nogmaals hallo dus! Ik kijk uit naar jullie antwoorden, ervaringen en advies!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Pascal Kogelman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
28-03-2017 20:20 #1435729 door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Dag Frederik, welkom hier.
Dag Frederik, welkom hier.
Dat is wat ik noem een uitgebreide voorstelronde.
Mooi om te lezen hoe het vuur voor de 900 serie na al die jaren weer aanwakkert.
M.b.t. mogelijke kandidaten: heb je al gekeken bij de advertentie afdeling van dit forum?
Daar heeft ene Yves uit Dongen een mooie 1995 960 fase 2 te koop staan waar al veel aan gedaan is (als het dan toch een 6 cilinder moet worden).
groet,
Pascal

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-03-2017 20:49 #1435732 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja, ik begon te typen en
Ja, ik begon te typen en bleef maar typen. Volvo zit behoorlijk diep geworteld in onze familie. Mijn grootouders reden een 340, mijn ouders achtereenvolgend 144, 460, 940, S40, en momenteel V50 (en naast de V50 heeft m'n pa nog een lease van het werk, achtereenvolgens V50, V70, V50 en nu een V60CC)
Zus rijdt een V60. Mijn eerste auto was een V50 en nu dus de XC60.

Ik heb die V90 gevonden intussen. Mooie auto, jammer genoeg ben ik echt verknocht geraakt aan het luie rijden met een automaat en zou dus graag weer een automaat willen (en een trekhaak is ook mooi meegenomen) LPG zou ook mooi zijn, maar aangezien het normaalgezien een auto wordt voor erbij is dat geen vereiste.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-03-2017 21:07 #1435733 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik vind niet meteen een
Ik vind niet meteen een mogelijkheid om m'n vorig bericht te bewerken, dus dan maar zo:
Meningen over deze? Ligt binnen budget (hou ik nog over om eventueel wat zaken in orde te brengen)
www.autoscout24.com/offers/-d1e9f74a-9d7...7f-e053-e250040ab833

Meningen? Koets en interieur zien er op eerste zicht goed uit, voldoet eigenlijk helemaal aan mijn eisen, alleen lijkt die achterste ophanging niet echt standaard meer, of zie ik iets over het hoofd?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-03-2017 21:16 #1435734 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Net gezien dat die uit Dongen
Net gezien dat die uit Dongen wel een automaat is, ik heb ergens verkeerd zitten kijken denk ik. Meteen maar even contact opnemen denk ik, Dongen ligt maar op goed anderhalf uur van hier :)
Prijs is wat hoger dan budget, maar als die echt in goede staat is is die het wel waard.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-03-2017 22:05 #1435735 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb zelf een S90 3.0 mogen
Ik heb zelf een S90 3.0 mogen "oprijden". Fantastische auto. Wat mij vooraf duidelijk werd gemaakt door mijn garage toen ik de auto kocht (met circa 450.000 op de teller) was dat het blok tot ongeveer 5 ton mee zou gaan. De uitleg die ik kreeg: het is een aluminium blok dat op een gegeven moment gaat barsten. Rond de 523.000 was het zover. De olie was bij mij op dat moment gele vla. Ik kon er verder nog prima mee rijden. Neem dat mee in je overweging bij dit model met deze kilometerstand.

• Pascal Kogelman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
28-03-2017 23:03 #1435738 door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic 960
Als ik het goed zie op de achterklep op een van de foto's, is de 960 uit Dongen een 2.5 24v blok en geen 3.0 24v.
Hier op het forum is voldoende informatie te vinden over waar je op moet letten bij de aankoop van een 960/V90 automaat en de verschillen tussen de 2.5 en 3.0 liter.
Gewoon de zoekfunctie gebruiken.
groet,
Pascal

• Jan Snijder
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-03-2017 00:34 #1435740 door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic Welkom.
Hallo Frederik,

leuk om te lezen dat je zoveel passie voor het merk hebt. Zelf heb ik inmiddels ook al heel wat verschillende type Volvo's gereden. Begonnen met een 343 in 1978.
Inmiddels al 15 jaar rijd ik S90. De eerste was een 3.0 180pk met handbak en na 3 jaar kocht ik mijn huidige exemplaar, een 3.0 204pk met automaat. Die past in mijn beleving beter bij de auto dan de handbak. Bij aanschaf meteen voorzien van een OMVL dampgas installatie. Nu heeft de mijne nog "maar" 315000 km gelopen. Bedenk dat ook de jongste exemplaren inmiddels 19 jaar "jong" zijn en daarmee toch wat ouderdomkwaaltjes kunnen krijgen. Met name alle rubbercomponenten kunnen weleens de geest geven. Voor de rest heerlijke en probleemloze auto's, mits goed onderhouden. Anders kan aanschaf een kostbare exercitie worden. Inmiddels doet de mijne ook in wat beperktere mate dienst om er nog erg lang van te kunnen genieten en rijd ik de meeste dagelijkse kilometers inmiddels in een moderne Volvo. Maar genieten doe ik nog van elke kilometer als ik in mijn "oude" S90 stap. Dus gewoon doen. Wel goed zoeken naar een goed onderhouden exemplaar.
Succes met je zoektocht en lees de aankooptips aandachtig die hier op het forum te vinden zijn. Dan kom je niet voor verrassingen te staan.

Groeten, Jan.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-03-2017 15:41 #1435756 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic De 960/S/V90 zijn prachtige
De 960/S/V90 zijn prachtige auto's, maar technisch ook best complex en daardoor, zeker als ze ouder in de kilometers zijn, wel mogelijke zorgenkindjes. Niet alleen de motor, maar ook het onderstel heeft veel aandacht nodig, en er zijn toch wel veel specifieke onderdelen niet meer nieuw leverbaar.
Als je in het verleden hebt genoten van een 940, zou ik toch ook eens kijken naar een goede 940 LPT of turbo. Die kunnen dezelfde luxe hebben als de 960, maar zijn technisch wat onderhoudsvriendelijker, in groter aantal (meer jaren) gemaakt, en daardoor zijn ook onderdelen veel beter leverbaar.
Een tussenvorm zou een 960 van 1994 of ouder kunnen zijn.

Overigens ben ik niet onder de indruk van de 2.5 automaat (heb ik zelf ook): veel toeren op snelheid door erg korte achteras, veel toeren nodig om van z'n plek te komen, en eigenlijk nooit echt snel te noemen. Wel erg stil bij lage snelheden.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-03-2017 14:47 #1435845 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Veel toeren
Dat van die vele toeren had ik zelf al eens berekend ahv de overbrengings verhoudingen. Om 120 te rijden doet een 3 liter rond de 2700 toeren, de 2.5 heeft door de andere verhouding 400 rpm meer nodig. Maar ik verwacht niet zoveel autosnelweg te gaan doen. Het wordt echt een auto 'voor erbij', dus dan stoort het niet zo denk ik. Dat de auto niet echt snel is hoeft dus ook niet. Het kan wel leuk zijn, maar ik wil vooral een lekker comfortabel Zweeds schip :)

Maandag ga ik waarschijnlijk al eens een proefrit doen met de 965 die in Dongen wordt aangeboden. Intussen ben ik me aan het inlezen hoe exporteren/importeren in z'n werk gaat. Gezien het aanbod in België best triestig is voor die auto's zal het toch sowieso een Nederlander of Duitser worden denk ik.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC