Hej! M&M hebben weer een echte.....
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-11-2023 17:37 #1474020
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Still going "strong"......
Hmmmm, 't is te hopen! Een kleine update van 't wel en wee van onze 945 LPT.
Vorig weekend de kopbouten (tapeinden a la "ARP" stijl van Tinustuning.nl) na getrokken na een koppakking wissel (meer hier te vinden volvo700vereniging.nl/vragen/time-move ) na 100-150km.
De kop is niet gevlakt en/of afgeperst, doch wel met een rei en voelermaten gecontroleerd en vlak/recht bevonden
Er is een beetje koelvloeistof bijgevuld, stond op max en was onder min gekomen, hoop dat het een luchtbel was, geen uitwendige lekkage gevonden.
Ook heeft ie van de week bij een koude start in de ochtend meteen de koelfan laten draaien (airco stond uit) en lichte ook 't Lambda lampje op........ hmmmm, niet grappig! Na een reset is 't lampje uitgebleven.
Vandaag dus maar de rest aangepakt, een nieuwe temp sensor en een nieuw vloeistof vaatje.
Wat is er nu vervangen:
- koppakking en aanverwant (oa in/uitlaat spruitstuk pakkingen)
- tapeinden cilinderkop
- koelvloeistof slangen (DO88)
- thermostaat
- distributieriem en spanner meteen maar weer....
- keerringen en pakkingen van krukas, nokkenas, balans-as en waterpomp
- expansievat
- temp sensor
- nieuwe V-snaren
Net een ritje gedaan en hier en daar even doorgetrokken. koelvloeistof bleef op niveau na afkoelen en geen uitwendige lekkage gevonden. Van de week nog maar 's aankijken.
Eer staat ook nog een andere reparatie op de planning.
De laatste tijd voelde 't allemaal een beetje loom aan, zelfs traag...... na het monteren van een turbodruk meter was ook duidelijk waarom: zo goed als geen turbodruk!
De turbo zelf draait nog wel, waarschijnlijk is de wastegate-klep naar de vaantjes/gesmolten, niet een geheel onbekend verschijnsel.
Door middel van een MBC weer een beetje druk terug gevonden, alhoewel dit natuurlijk niet goed is voor wat er nog over is van de wastegate. kortom op termijn zal er of een ander uitlaathuis gevonden moeten worden (waarschijnlijk niet meer nieuw te vinden) of overgestapt worden naar een V70/850 T5 turbine, wat vaker gedaan is bij B230FK blokken. Maar weer 's een paar nachtjes over slapen (of juist niet....... ).
Ook vandaag de antenne "gerepareerd". Heb een uitschuif gedeelte van een Golf 3 antenne in de originele Volvo antenne weten te krijgen, dit na 2 keer een verkeerde vervanging voor de originele te hebben gekregen. Ziet er weer deftig uit, in ieder geval beter dan het gebroken stompje (vandalisme).
Tot zover.
Vorig weekend de kopbouten (tapeinden a la "ARP" stijl van Tinustuning.nl) na getrokken na een koppakking wissel (meer hier te vinden volvo700vereniging.nl/vragen/time-move ) na 100-150km.
De kop is niet gevlakt en/of afgeperst, doch wel met een rei en voelermaten gecontroleerd en vlak/recht bevonden
Er is een beetje koelvloeistof bijgevuld, stond op max en was onder min gekomen, hoop dat het een luchtbel was, geen uitwendige lekkage gevonden.
Ook heeft ie van de week bij een koude start in de ochtend meteen de koelfan laten draaien (airco stond uit) en lichte ook 't Lambda lampje op........ hmmmm, niet grappig! Na een reset is 't lampje uitgebleven.
Vandaag dus maar de rest aangepakt, een nieuwe temp sensor en een nieuw vloeistof vaatje.
Wat is er nu vervangen:
- koppakking en aanverwant (oa in/uitlaat spruitstuk pakkingen)
- tapeinden cilinderkop
- koelvloeistof slangen (DO88)
- thermostaat
- distributieriem en spanner meteen maar weer....
- keerringen en pakkingen van krukas, nokkenas, balans-as en waterpomp
- expansievat
- temp sensor
- nieuwe V-snaren
Net een ritje gedaan en hier en daar even doorgetrokken. koelvloeistof bleef op niveau na afkoelen en geen uitwendige lekkage gevonden. Van de week nog maar 's aankijken.
Eer staat ook nog een andere reparatie op de planning.
De laatste tijd voelde 't allemaal een beetje loom aan, zelfs traag...... na het monteren van een turbodruk meter was ook duidelijk waarom: zo goed als geen turbodruk!
De turbo zelf draait nog wel, waarschijnlijk is de wastegate-klep naar de vaantjes/gesmolten, niet een geheel onbekend verschijnsel.
Door middel van een MBC weer een beetje druk terug gevonden, alhoewel dit natuurlijk niet goed is voor wat er nog over is van de wastegate. kortom op termijn zal er of een ander uitlaathuis gevonden moeten worden (waarschijnlijk niet meer nieuw te vinden) of overgestapt worden naar een V70/850 T5 turbine, wat vaker gedaan is bij B230FK blokken. Maar weer 's een paar nachtjes over slapen (of juist niet....... ).
Ook vandaag de antenne "gerepareerd". Heb een uitschuif gedeelte van een Golf 3 antenne in de originele Volvo antenne weten te krijgen, dit na 2 keer een verkeerde vervanging voor de originele te hebben gekregen. Ziet er weer deftig uit, in ieder geval beter dan het gebroken stompje (vandalisme).
Tot zover.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam