Remlicht wel kapot, niet kapot
- Reinier Verbeek
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
28-02-2024 20:20 #1474597
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Top Noppen, inderdaad groot verschil bij remreaktie
welke leds gebruik je dan voor remlichten, hoeveel "lumen" (op papier dan)
en welke voor de duplo achterlamp rechtsonder en voor het gewone achterlicht linksonder. Dat kan in beginsel ook een duplo zijn, maar dan half aangesloten, omdat je daar geen mistachterlicht wil.
Het betekent ook dat ik een gat moet uitdremelen linksboven, daar zit nu een blindplaat.
Dank voor de antwoorden zover.
en welke voor de duplo achterlamp rechtsonder en voor het gewone achterlicht linksonder. Dat kan in beginsel ook een duplo zijn, maar dan half aangesloten, omdat je daar geen mistachterlicht wil.
Het betekent ook dat ik een gat moet uitdremelen linksboven, daar zit nu een blindplaat.
Dank voor de antwoorden zover.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-02-2024 01:58 #1474599
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Afstand
Hallo Reinier
Met een tweede mistlamp is het gemakkelijker voor achteropkomend verkeer om de afstand tot jouw auto in te schatten. Dat gaat met één mistlamp pas lukken als je er te kort op zit. Zeg maar kort voor "boem!".
groetjes
Mathy
Met een tweede mistlamp is het gemakkelijker voor achteropkomend verkeer om de afstand tot jouw auto in te schatten. Dat gaat met één mistlamp pas lukken als je er te kort op zit. Zeg maar kort voor "boem!".
groetjes
Mathy
- Reinier Verbeek
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
29-02-2024 10:36 #1474600
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic als je de mistlamp ziet, moet je al remmen en je snelheid minder
Ik weet niet zo zeker dat mensen met 2 mistachterlichten minder van achter worden aangereden tijdens mist. Er is vast een situatie geweest dat dat wel zo is en er is ook vast een situatie waar dat niet zo was, omdat het verschil met gewone achterlichten niet te zien was.
Maar het is een wel heel theoretische discussie, zeker als het verschil tussen gewoon licht en mistlicht zo weinig is, dat je het niet kan zien. Aan 1 licht kun je dan nog zien dat het het mistlicht is.
En wanneer was het voor het laatst dat je een mistachterlicht voerde? Tenminste op het moment dat dat de bedoeling was. Minder dan 50 meter zicht. Voor mij toch zeker 15 jaar geleden een keer in Noord Frankrijk toen het zicht minder dan 15 meter was, en dan is er maar 1 oplossing: NIET rijden, de berm in naast de vluchtstrook met alarmlichten en wachten tot het weer wat beter wordt. Je hoort mensen voorbijkomen en je vind ze later terug, ook in de berm, maar met schade. En de keer daarvoor had ik nog geen rijbewijs, maar reed mijn moeder, dus al meer dan 40 jaar geleden.
Maar mij gaat het nu niet om theoretische info, ik ben op zoek naar praktische info. Welke LED lampen voldoen goed als remlicht (eq. 21 Watt gloeilamp, rondom schijnend) en welke een beetje als duplolamp (eq. 5 watt en dan wat meer, liefst zo veel mogelijk op de tweede diode, ook rondom schijnend)?
Met dank aan iedereen,
Reinier
Maar het is een wel heel theoretische discussie, zeker als het verschil tussen gewoon licht en mistlicht zo weinig is, dat je het niet kan zien. Aan 1 licht kun je dan nog zien dat het het mistlicht is.
En wanneer was het voor het laatst dat je een mistachterlicht voerde? Tenminste op het moment dat dat de bedoeling was. Minder dan 50 meter zicht. Voor mij toch zeker 15 jaar geleden een keer in Noord Frankrijk toen het zicht minder dan 15 meter was, en dan is er maar 1 oplossing: NIET rijden, de berm in naast de vluchtstrook met alarmlichten en wachten tot het weer wat beter wordt. Je hoort mensen voorbijkomen en je vind ze later terug, ook in de berm, maar met schade. En de keer daarvoor had ik nog geen rijbewijs, maar reed mijn moeder, dus al meer dan 40 jaar geleden.
Maar mij gaat het nu niet om theoretische info, ik ben op zoek naar praktische info. Welke LED lampen voldoen goed als remlicht (eq. 21 Watt gloeilamp, rondom schijnend) en welke een beetje als duplolamp (eq. 5 watt en dan wat meer, liefst zo veel mogelijk op de tweede diode, ook rondom schijnend)?
Met dank aan iedereen,
Reinier
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-02-2024 15:04 #1474601
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Frankrijk:
Even een aanvulling: de regels hier zijn anders, je mag bij slecht zicht je mistachterlicht voeren, dus ook bij voorbeeld harde regen/sneeuw of mist met 100-150 meter zicht etc. Bij meer dan 200 meter zicht mag je hem niet gebruiken. Gek genoeg is het niet functioneren van het mistachterlicht dus afkeuring voor de APK hier, maar je bent daarentegen nooit verplicht het mist achterlicht te gebruiken! Europa hè?
Nog wat verschillen:
Bij regen of andere neerslag en voor beginnende bestuurders (minder dan drie jaar in het bezit van rijbewijs A of
gelden verlaagde maximumsnelheden:
80 km/h (in plaats van 90 km/h) buiten de bebouwde kom en op wegen met minstens twee rijstroken per richting.
100 km/h (in plaats van 110 km/h) op wegen met 2 rijbanen gescheiden door een middenberm.
110 km/h (in plaats van 130 km/h) op autosnelwegen (autoroutes).
Als door mist of andere omstandigheden het zicht vijftig meter of minder is, geldt op alle wegen een maximumsnelheid van 50 km/h.
Nog wat verschillen:
Bij regen of andere neerslag en voor beginnende bestuurders (minder dan drie jaar in het bezit van rijbewijs A of

80 km/h (in plaats van 90 km/h) buiten de bebouwde kom en op wegen met minstens twee rijstroken per richting.
100 km/h (in plaats van 110 km/h) op wegen met 2 rijbanen gescheiden door een middenberm.
110 km/h (in plaats van 130 km/h) op autosnelwegen (autoroutes).
Als door mist of andere omstandigheden het zicht vijftig meter of minder is, geldt op alle wegen een maximumsnelheid van 50 km/h.
- Jerry Stam (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-02-2024 15:32 #1474602
door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Aliexpress
Ik heb een oudere versie van Aliexpress, maar ik denk dat ik morgen (1 maart), deze maar eens ga bestellen:
nl.aliexpress.com/item/1005001607948030.html
nl.aliexpress.com/item/1005001607948030.html
- ADRIAANB234FT
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-02-2024 19:22 #1474604
door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Tot nu toe de beste
Heb deze vorig jaar gekocht. Heb afgelopen jaren er diverse getest. Deze zijn de beste (tot nu toe).
nl.aliexpress.com/item/1005004647433361....6b1c7513d0c21a525163
Adriaan
nl.aliexpress.com/item/1005004647433361....6b1c7513d0c21a525163
Adriaan
- noppen20
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-03-2024 12:43 #1474606
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Le(d)t wel op dat je voor de
Le(d)t wel op dat je voor de remlichten en achterlichten RODE leds moet bestellen.
- noppen20
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-03-2024 13:13 #1474607
door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic @reinierverbeek; ik zelf heb
@reinierverbeek; ik zelf heb er led's in zitten van Osram. Een type wat nu niet meer te koop is.
Maar voor wat betreft je vraag over het aantal lumens, dit is appels met peren vergelijken. Vergelijk je bv de halogeenpeertjes van Osram of Philips met de led variant van diezelfde fabrikanten, dan zal je opvallen dat de led's echt aanzienlijk minder lumens aan opbrengst hebben. (ergens richting half zo veel uit mijn hoofd)
Tegenvaller zou je denken... maar in een notendop; halogeen produceert licht van een breed spectrum aan golflengtes en kleuren. Om dit vervolgens rood te krijgen wordt een rode lens gebruikt. Zo wordt het licht gefilterd, en gaat alles behalve rood dus eigenlijk verloren. Rode leds produceren rood licht, en er gaat dus minder licht verloren door het filteren van de lens. Ik ga er vanuit dat een Osram/Philips het wel zo afgestemd hebben, dat je achterlichten even fel blijven op die manier.
Maar voor wat betreft je vraag over het aantal lumens, dit is appels met peren vergelijken. Vergelijk je bv de halogeenpeertjes van Osram of Philips met de led variant van diezelfde fabrikanten, dan zal je opvallen dat de led's echt aanzienlijk minder lumens aan opbrengst hebben. (ergens richting half zo veel uit mijn hoofd)
Tegenvaller zou je denken... maar in een notendop; halogeen produceert licht van een breed spectrum aan golflengtes en kleuren. Om dit vervolgens rood te krijgen wordt een rode lens gebruikt. Zo wordt het licht gefilterd, en gaat alles behalve rood dus eigenlijk verloren. Rode leds produceren rood licht, en er gaat dus minder licht verloren door het filteren van de lens. Ik ga er vanuit dat een Osram/Philips het wel zo afgestemd hebben, dat je achterlichten even fel blijven op die manier.
Moderators: Jerry Stam