Remlicht wel kapot, niet kapot
- Reinier Verbeek
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
26-02-2024 18:15 #1474578
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic led achter goeie tip hiervoor!
Had ik niet gedaan omdat ik bijna nooit rem ;-0 en ik geen gedonder wou met het lamp-kapot relais, maar dit is de moeite van het proberen waard. De cruise control blijft het doen met jouw leds?
Overigens zal bij slecht kontakt er nog steeds warmte ontstaan in de lamphouder denk ik, misschien minder?
Overigens zal bij slecht kontakt er nog steeds warmte ontstaan in de lamphouder denk ik, misschien minder?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- ADRIAANB234FT
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-02-2024 22:03 #1474582
door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic LED-relais
Cruise control werkt prima. Ook het defecte verlichtingslampje blijft uit. De enige aanpassing - omdat alle verlichting bij mij LED is - was het installeren van een LED-relais voor de richtingaanwijzers.
Adriaan
Adriaan
- noppen20
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-02-2024 08:59 #1474584
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Ik was in de veronderstelling
Ik was in de veronderstelling dat er wel modificatie nodig was om de cruise control werkend te houden wanneer je led-achterlichten hebt?
- Jerry Stam (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-02-2024 09:27 #1474585
door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Led
Met LED knipperlichten heb je wel een speciaal knipperlichtrelais nodig en met LED remlichten is een extra weerstand wel aan te raden. Dit laatste omdat ik bijv. merkte dat ze een heel klein beetje bleven branden. Met de weerstand is dit weg.
- Reinier Verbeek
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
27-02-2024 09:36 #1474586
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic weerstand
Met die weerstand is het voordeel van led dan weer (gedeeltelijk) weg qua energieverbruik. Maar de remlichten branden bijna nooit. Gas is alles
. En de grote energiebesparing en een deel van de warmtereductie zit natuurlijk in de achterlichten. Maar dan weer niet voor het stoplicht.
Het is altijd wat.
Iemand goede ervaring met de LED BAY 15 S (duplo 21/5W) met pootjes op verspringende hoogte-achterlichten voor ons?
Groet reinier

Het is altijd wat.
Iemand goede ervaring met de LED BAY 15 S (duplo 21/5W) met pootjes op verspringende hoogte-achterlichten voor ons?
Groet reinier
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-02-2024 14:12 #1474591
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic D i.p.v. S
Hallo Reinier
"Duplo" is D, dus BAY 15D.
groetjes
Mathy
"Duplo" is D, dus BAY 15D.
groetjes
Mathy
- Reinier Verbeek
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
28-02-2024 12:37 #1474592
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Dank
Ik zie dat er door de led boeren net zo makkelijk Bay 15 D wordt verkocht met SOLO werking. Dan doet het ene kontakt aan de onderkant + en het andere kontakt aan de onderkant aarde. Dus je moet echt goed kijken welke je moet bestellen om de goede werking te krijgen. De lichtopbrengst en richting is ook een grote gok-show.
Iemand goede ervaring met de LED BAY 15 D of S als het maar duplo 21/5W is met pootjes op verspringende hoogte en goed lichtbeeld en kleur-achterlichten voor ons?
Iemand goede ervaring met de LED BAY 15 D of S als het maar duplo 21/5W is met pootjes op verspringende hoogte en goed lichtbeeld en kleur-achterlichten voor ons?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-02-2024 13:14 #1474593
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic heleboel ervaring..
..maar geen/nauwelijks goede.
Mijn ervaring is dat gewoon licht prima werkt, maar dat remlicht vaak nauwelijks feller is dan normaal licht, en dus niet opvalt.
Veel setjes geprobeerd, uiteindelijk heb ik de boel verbouwd en het remlicht verplaatst naar boven waar het mistlicht zat. Veel mooier/zichtbaarder ook.
Alleen voor de APK moet ik altijd alles even terugzetten, want geen mistlicht.
Eventueel is mistlicht ook nog dmv duplo met normaal licht te combineren, maar ik weet niet of dat officieel mag?
Als er mensen zijn die wél positieve ervaring hebben met led-duplo hoor ik het ook graag!
Mijn ervaring is dat gewoon licht prima werkt, maar dat remlicht vaak nauwelijks feller is dan normaal licht, en dus niet opvalt.
Veel setjes geprobeerd, uiteindelijk heb ik de boel verbouwd en het remlicht verplaatst naar boven waar het mistlicht zat. Veel mooier/zichtbaarder ook.
Alleen voor de APK moet ik altijd alles even terugzetten, want geen mistlicht.
Eventueel is mistlicht ook nog dmv duplo met normaal licht te combineren, maar ik weet niet of dat officieel mag?
Als er mensen zijn die wél positieve ervaring hebben met led-duplo hoor ik het ook graag!
- Jerry Stam (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-02-2024 13:37 #1474594
door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Wel verbouwd
Ook ik heb het zo verbouwd, heb alleen het mistlicht naar beneden gebracht. Voor de APK is dat dan prima.
- noppen20
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-02-2024 16:25 #1474595
door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Precies wat Leidsekade zegt,
Precies wat Leidsekade zegt, zo heb ik het ook al een aantal jaar zitten.
De voornaamste reden dat ik LEDs in de achterlichten wil is dat deze sneller reageren dan de ouwe peertje.
Ga je googlen kom je verschillende gepubliceerde onderzoeken tegen die vrijwel gelijke resultaten geven.
De reactietijd van een bestuurder bij led-remlichten is tussen de 160 en 200 milliseconden sneller dan bij de ouderwetse peertjes. Simpelweg omdat LED sneller brand, en geen opwarmtijd heeft zoals gloeilampjes.
Klinkt niet als veel; 160 of 200ms...
Maar bij 100km/uur leg je in die tijd respectievelijk 4,5/5,5 meter af.
Betekend dus ook dat je achterligger 4,5/5,5 meter eerder stilstaat wanneer jij led als remlichten hebt.
Dat is méér dan het verschil tussen de beste en slechtste band uit de bandentest van AutoBild (20 merken, remtest van 100->0)
Lijkt mij dus een prima investering...
De voornaamste reden dat ik LEDs in de achterlichten wil is dat deze sneller reageren dan de ouwe peertje.
Ga je googlen kom je verschillende gepubliceerde onderzoeken tegen die vrijwel gelijke resultaten geven.
De reactietijd van een bestuurder bij led-remlichten is tussen de 160 en 200 milliseconden sneller dan bij de ouderwetse peertjes. Simpelweg omdat LED sneller brand, en geen opwarmtijd heeft zoals gloeilampjes.
Klinkt niet als veel; 160 of 200ms...
Maar bij 100km/uur leg je in die tijd respectievelijk 4,5/5,5 meter af.
Betekend dus ook dat je achterligger 4,5/5,5 meter eerder stilstaat wanneer jij led als remlichten hebt.
Dat is méér dan het verschil tussen de beste en slechtste band uit de bandentest van AutoBild (20 merken, remtest van 100->0)
Lijkt mij dus een prima investering...
Moderators: Jerry Stam