Hella comet 550.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-08-2020 02:10 #1462552
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Breedstraler
Ik waag het toch te betwijfelen, zie
www.verstralershop.nl/nl/verlichting/ver...hella-comet-550.html
Op de orginele verpakking die ik heb staat ook verstraler.
Je woont niet ver van mij dus je kan het komen vergelijken.
Kijk eens op marktplaats bij auto accessoires, staat vol met advertenties van breedstralers die verstralers genoemd worden en andersom.
Ik hoop dat je geen verkeerde keuze hebt gemaakt. Ik kan het ook verkeerd inschatten maar ik zie voldoende basis voor gerede twijfel.
www.verstralershop.nl/nl/verlichting/ver...hella-comet-550.html
Op de orginele verpakking die ik heb staat ook verstraler.
Je woont niet ver van mij dus je kan het komen vergelijken.
Kijk eens op marktplaats bij auto accessoires, staat vol met advertenties van breedstralers die verstralers genoemd worden en andersom.
Ik hoop dat je geen verkeerde keuze hebt gemaakt. Ik kan het ook verkeerd inschatten maar ik zie voldoende basis voor gerede twijfel.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-08-2020 02:13 #1462550
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Zo werkt dat niet bij een keuring
mag ik hopen.
Een keurmeester kan niet zien dat jij ze alleen als werklampen op eigen terrein gebruikt. Die betrekt dat helemaal niet in zijn beoordeling. Het zijn voertuigeisen namelijk.
Er staat in de wet waar ze aan moeten voldoen. Daar staat niet tussen haakjes achter dat dat niet geld op eigen terrein. Je mag met die auto de openbare weg op en dus moet het voldoen. Dat je dat wellicht niet doet of dat je die lampen niet aan doet doet niet terzake.
Met kappen erop is het nog steeds een lamp. Wanneer is iets een lamp ?
Als alle delen die nodig zijn om de lamp te laten werken als lamp is het een lamp.
Lampje eruit maakt het geen lamp. Loze armaturen zonder draden ook.
Daar zijn wel uitsspraken over te vinden hoe je dat moet zien.
Maar een kap erop zetten zal denk ik ook niet opgaan. Het blijft een lamp die aan de eisen qua lichtbeeld en montage op de auto moet voldoen. Met een kap erop zal die nooit aan het lichtbeeld voldoen.
Ik vind dat je er wat luchtig over denkt. Demonteren voor keuring en daarna hermonteren is dan de betere weg om geen APK keuringsdiscussies te krijgen met de keurmeester. Zoals Mathy zegt even van te voren overleggen ook, ik schat in dat ze met het demonteer-advies komen.
Maar ik denk ook niet dat je zo sterk staat dat als je auto geen APK krijgt hierdoor jij vervolgens zegt "ik wil een RDW herkeuring" . Dus beter voorbereid naar de keuring gaan.
APK blijft echter een momentopname. Die zal je niet kwijtraken als je daarna ermee rondrijdt.
Je auto moet echter wel aan de voertuigeisen voldoen dus een boete voor het voeren van onjuiste verlichting kan je dan weer wel krijgen van oom agent.
En die zal ook niet in het werklamp/eigen terrein verhaal trappen.
Een keurmeester kan niet zien dat jij ze alleen als werklampen op eigen terrein gebruikt. Die betrekt dat helemaal niet in zijn beoordeling. Het zijn voertuigeisen namelijk.
Er staat in de wet waar ze aan moeten voldoen. Daar staat niet tussen haakjes achter dat dat niet geld op eigen terrein. Je mag met die auto de openbare weg op en dus moet het voldoen. Dat je dat wellicht niet doet of dat je die lampen niet aan doet doet niet terzake.
Met kappen erop is het nog steeds een lamp. Wanneer is iets een lamp ?
Als alle delen die nodig zijn om de lamp te laten werken als lamp is het een lamp.
Lampje eruit maakt het geen lamp. Loze armaturen zonder draden ook.
Daar zijn wel uitsspraken over te vinden hoe je dat moet zien.
Maar een kap erop zetten zal denk ik ook niet opgaan. Het blijft een lamp die aan de eisen qua lichtbeeld en montage op de auto moet voldoen. Met een kap erop zal die nooit aan het lichtbeeld voldoen.
Ik vind dat je er wat luchtig over denkt. Demonteren voor keuring en daarna hermonteren is dan de betere weg om geen APK keuringsdiscussies te krijgen met de keurmeester. Zoals Mathy zegt even van te voren overleggen ook, ik schat in dat ze met het demonteer-advies komen.
Maar ik denk ook niet dat je zo sterk staat dat als je auto geen APK krijgt hierdoor jij vervolgens zegt "ik wil een RDW herkeuring" . Dus beter voorbereid naar de keuring gaan.
APK blijft echter een momentopname. Die zal je niet kwijtraken als je daarna ermee rondrijdt.
Je auto moet echter wel aan de voertuigeisen voldoen dus een boete voor het voeren van onjuiste verlichting kan je dan weer wel krijgen van oom agent.
En die zal ook niet in het werklamp/eigen terrein verhaal trappen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-08-2020 09:20 #1462554
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vooraf overleggen en
Vooraf overleggen en demonteren is geen probleem voor mij, daar maak ik mij dus niet zoveel zorgen om. Er rijdt hier in Nederland een Volvo 940 rond die op dezelfde plek Hella's heeft zitten, wel apart geschakeld met een aftermarket schakelaar in het interieur (heeft niet mijn voorkeur) Ik zal hem eens vragen of dat een probleem was bij de keuring.
Of het breedstralers/verstralers zijn kom ik pas achter zodra ik ze in het donker test. Nogmaals het gaat mij niet om het extra verlichtende effect. Ik wil ze af en toe overdag aanzetten dat vind ik er mooi uitzien. Uiteraard weet ik dat het voeren van mistlampen op momenten dat het niet nodig is bekeurd kan worden. Maar nogmaals ik ben niet van plan om ze constant aan te hebben.
Aanvulling / verandering in de manier van aansluiten: in plaats van stroom vanaf de accu en een losse zekeringhouder wil ik een van de ongebruikte zekeringen gebruiken bijvoorbeeld nummer 15 dit is volgens mijn haynes zijn spare. Is toch net wat netter dan alles maar bij de pluspool knopen.
Of het breedstralers/verstralers zijn kom ik pas achter zodra ik ze in het donker test. Nogmaals het gaat mij niet om het extra verlichtende effect. Ik wil ze af en toe overdag aanzetten dat vind ik er mooi uitzien. Uiteraard weet ik dat het voeren van mistlampen op momenten dat het niet nodig is bekeurd kan worden. Maar nogmaals ik ben niet van plan om ze constant aan te hebben.
Aanvulling / verandering in de manier van aansluiten: in plaats van stroom vanaf de accu en een losse zekeringhouder wil ik een van de ongebruikte zekeringen gebruiken bijvoorbeeld nummer 15 dit is volgens mijn haynes zijn spare. Is toch net wat netter dan alles maar bij de pluspool knopen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-08-2020 11:21 #1462555
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Reactie mede 940 rijder met Hella's
Hij is vorige week met Hella Comet 450's door de keuring gekomen. Gemonteerd onder de bumper zoals op de foto die ik stuurde, en geschakeld met een aparte later ingebouwde schakelaar. Hij is er vrij zeker van dat deze Hella's ook met de mistlampen geschakeld mogen worden. Zolang ze maar naar beneden zijn gericht en niet verder dan 30 meter stralen.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-08-2020 17:09 #1462568
door Jurriaan Nijkerk
Even gekeken bij de Rijksoverheid:
www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verkeer...erlichting-gebruiken
"Breedstralers en verstralers zijn begrippen die niet voorkomen in het wegenverkeersrecht. Formeel mag u deze verlichting niet gebruiken.
Verkeerde autoverlichting en verkeerd gebruik verlichting
Heeft u de verkeerde verlichting op uw auto? Dan kan dit een reden zijn om uw auto af te keuren bij de algemene periodieke keuring (apk). Ook kunt u voor het verkeerd gebruik van uw verlichting een boete krijgen."
Dit betekent dat dit soort verlichting niet mag worden gebruikt. Even doorredenerend denk ik dat verstralers alleen mogen worden gevoerd tesamen met grootlicht en apart moeten worden in- en uitgeschakeld.
Dit houdt in dat de voeding alleen mag zijn aangesloten wanneer het dimlicht is ingeschakeld én apart moet worden geschakeld. Je zou hiervoor twee relais moeten hebben en een schakelaar. Zeker willen weten, gewoon de RDW bellen en niet op fora vragen, brood haal je tenslotte ook bij de bakker en niet op twitter.
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Even gekeken bij de
Even gekeken bij de Rijksoverheid:
www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verkeer...erlichting-gebruiken
"Breedstralers en verstralers zijn begrippen die niet voorkomen in het wegenverkeersrecht. Formeel mag u deze verlichting niet gebruiken.
Verkeerde autoverlichting en verkeerd gebruik verlichting
Heeft u de verkeerde verlichting op uw auto? Dan kan dit een reden zijn om uw auto af te keuren bij de algemene periodieke keuring (apk). Ook kunt u voor het verkeerd gebruik van uw verlichting een boete krijgen."
Dit betekent dat dit soort verlichting niet mag worden gebruikt. Even doorredenerend denk ik dat verstralers alleen mogen worden gevoerd tesamen met grootlicht en apart moeten worden in- en uitgeschakeld.
Dit houdt in dat de voeding alleen mag zijn aangesloten wanneer het dimlicht is ingeschakeld én apart moet worden geschakeld. Je zou hiervoor twee relais moeten hebben en een schakelaar. Zeker willen weten, gewoon de RDW bellen en niet op fora vragen, brood haal je tenslotte ook bij de bakker en niet op twitter.

- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-08-2020 18:20 #1462569
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic ?
Breedstralers en verstralers zijn begrippen die niet voorkomen in het wegenverkeersrecht. Formeel mag u deze verlichting niet gebruiken....
dus de 940 zou nooit een type goedkeuring kunnen hebben dan. Denk niet dat het zo bedoeld is.
Even doorredenerend denk ik dat verstralers alleen mogen worden gevoerd tesamen met grootlicht en apart moeten worden in- en uitgeschakeld.
Die redenering klopt. Het is ook gegoochel met definities natuurlijk wat niet meer licht op de zaak werpt.
Maar dan valt het onder de defintie grootlicht en dan kan het dus wel en gelijkschakelend met grootlicht mag ook.
Maar ze moeten wel geplaatst zijn vlak naast de bestaande grootlicht lampen want anders zijn het weer verstralers en dat mag dan weer niet.
dus de 940 zou nooit een type goedkeuring kunnen hebben dan. Denk niet dat het zo bedoeld is.
Even doorredenerend denk ik dat verstralers alleen mogen worden gevoerd tesamen met grootlicht en apart moeten worden in- en uitgeschakeld.
Die redenering klopt. Het is ook gegoochel met definities natuurlijk wat niet meer licht op de zaak werpt.
Maar dan valt het onder de defintie grootlicht en dan kan het dus wel en gelijkschakelend met grootlicht mag ook.
Maar ze moeten wel geplaatst zijn vlak naast de bestaande grootlicht lampen want anders zijn het weer verstralers en dat mag dan weer niet.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-08-2020 19:25 #1462576
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic effe aansluiten
even de lamp aansluiten buiten de auto om.
Schijn met de lamp op de muur en je weet gelijk wat het is .
Het staat ook in het glas.
Schijn met de lamp op de muur en je weet gelijk wat het is .
Het staat ook in het glas.
- DOMINIEK Pollet (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-08-2020 16:00 #1462603
door DOMINIEK Pollet (GAST)
Beantwoord door DOMINIEK Pollet (GAST) in topic Breed/mist versus verstraler
Ik had dezelfde vraag ivm de aankoop van de Hella 147 want soms bestaat van hetzelfde model gewoonweg beiden.
Het verschil is mijn inziens redelijk simpel te zien: breedstralers hebben vertikale ribbeltjes om het licht breed te laten schijnen, verstralers hebben dit niet.
Als voorbeeld: de Hella Comet 450 kan blijkbaar beiden zijn, zie bijgevoegde afbeelding.
Het verschil is mijn inziens redelijk simpel te zien: breedstralers hebben vertikale ribbeltjes om het licht breed te laten schijnen, verstralers hebben dit niet.
Als voorbeeld: de Hella Comet 450 kan blijkbaar beiden zijn, zie bijgevoegde afbeelding.
- DOMINIEK Pollet (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-08-2020 16:05 #1462604
door DOMINIEK Pollet (GAST)
Beantwoord door DOMINIEK Pollet (GAST) in topic En waar is mijn afbeelding
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-08-2020 17:50 #1462609
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Update.
De aansluiting heb ik anders gedaan. Relais in het relaisblok geplaatst. + heb ik ook uit dat blok gehaald. Gisteren ben ik een mistlamp schakelaar gaan ophalen, zo'n type met een klik stand. De breedstralers zijn dan geschakeld op contact dankzij het relais en met een aparte originele Volvo schakelaar (ziet er wel zo netjes uit). Uiteraard zeker ik de lampen af, helaas moet dat met een aftermarket zekeringhouder. Deze plaats ik bij de andere zekeringen. Zal binnenkort eens wat foto's posten en het draadschema.
Moderators: Jerry Stam