Hella comet 550.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-08-2020 17:02 #1110044
door V700 register
Hella comet 550. is gemaakt door V700 register
Beste mede-liefhebbers,
Via marktplaats heb ik een setje nette schijnwerpers gekocht. Deze wil ik graag op de 945 zetten. Ik zit in dubio over de aansluiting, wat is de beste manier volgens jullie? Heeft Volvo al voorbereidingen getroffen wat betreft de kabelboom voor een dergelijke installatie of moet ik zelf nieuwe draden gaan trekken? Vereiste is om ze achter het contact te hebben. Een optie is om ze samen te schakelen met de mistlampen? Of met een aparte schakelaar.
Mvg, Adriaan.
Via marktplaats heb ik een setje nette schijnwerpers gekocht. Deze wil ik graag op de 945 zetten. Ik zit in dubio over de aansluiting, wat is de beste manier volgens jullie? Heeft Volvo al voorbereidingen getroffen wat betreft de kabelboom voor een dergelijke installatie of moet ik zelf nieuwe draden gaan trekken? Vereiste is om ze achter het contact te hebben. Een optie is om ze samen te schakelen met de mistlampen? Of met een aparte schakelaar.
Mvg, Adriaan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-08-2020 18:14 #1462515
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic VERSTRALERS?
Je kunt ze mee laten schijnen met "groot licht"
en evt. aan en uitschakelen met een extra schakelaar.
en evt. aan en uitschakelen met een extra schakelaar.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-08-2020 19:46 #1462517
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic breedstralers
Breedstralers is de officiële benaming dacht ik. Met groot licht vind ik minder, het is meer dag rij verlichting en niet bedoeld om heel veel meer lichtopbrengst te hebben. Op de bijgevoegde foto is te zien waar ik ze ga monteren. Ik denk dat ik er over uit ben dat ik ze graag mee wil schakelen met de mistlampen. Mits dit kan wat betreft de bedrading, de lampen zijn: 50 watt en 4 ampere per lampje. Dat wil dus zeggen dat er grofweg 9 ampere nodig is. De mistlampen zijn elk 4,6 ampere dus samen 9,2 dit betekend dat ik de bedrading moet af zekeren op 20 ampere, origineel zit er een 15 ampere zekering in. Kan ik deze veilig met 5 ampere verhogen zonder risico's te lopen?
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-08-2020 21:07 #1462518
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Relais
Hallo Adriaan
Zet er gewoon een relais tussen. Dat belast de bestaande bedrading minder en geeft meer lichtopbrengst.
groetjes
Mathy
Zet er gewoon een relais tussen. Dat belast de bestaande bedrading minder en geeft meer lichtopbrengst.
groetjes
Mathy
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-08-2020 00:09 #1462524
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Hella Comet 550
Heb ik laatst ook gekocht, Vintage NOS in doos en op die doos staat duidelijk (in het Duits weliswaar) dat het verstralers zijn ( inclusief afbeeldingen van hoever die lichtbundel dan wel schijnt), dus dat zijn geen breedstralers.
Je hebt het over 50 watt ( waar ik aan twijfel trouwens ) maar da's geen wattage om in te zetten voor DRL.
De Comet 550 is een H3 verstraler (Dacht dat H3 35 watt vraagt) en die mag je alleen tegelijk met je grootlicht laten schakelen ( zoals Henk ook zegt)
en dan moeten ze ook nog eens vlakbij je grootlicht gemonteerd zijn zodat het als 2 lichtpunten telt voor tegenliggers en niet als 4.
Want dat mag dan weer niet. Krijg je geheid APK gedoe mee.
Dus op de bumper monteren vlak naast je koplampen met geïntegreerde verstraler.
Onder de bumper is voor breedstralers ( oftewel mistlampen).
En inderdaad een relais (30/85/86/87 versie) ertussen zoals Mathy aanraadt.
Schakeldraad van je grootlicht pakken voor het stuurgedeelte van je relais.
En een zekering plaatsen in de plusdraad voor het vermogensdeel van het relais..
Of uitvogelen of er iets is voorbereid door Volvo.
Je wil niet dat de draden smelten of een schakelaar wegsmeult of uitfikt.
( laat staan je auto)
Je hebt het over 50 watt ( waar ik aan twijfel trouwens ) maar da's geen wattage om in te zetten voor DRL.
De Comet 550 is een H3 verstraler (Dacht dat H3 35 watt vraagt) en die mag je alleen tegelijk met je grootlicht laten schakelen ( zoals Henk ook zegt)
en dan moeten ze ook nog eens vlakbij je grootlicht gemonteerd zijn zodat het als 2 lichtpunten telt voor tegenliggers en niet als 4.
Want dat mag dan weer niet. Krijg je geheid APK gedoe mee.
Dus op de bumper monteren vlak naast je koplampen met geïntegreerde verstraler.
Onder de bumper is voor breedstralers ( oftewel mistlampen).
En inderdaad een relais (30/85/86/87 versie) ertussen zoals Mathy aanraadt.
Schakeldraad van je grootlicht pakken voor het stuurgedeelte van je relais.
En een zekering plaatsen in de plusdraad voor het vermogensdeel van het relais..
Of uitvogelen of er iets is voorbereid door Volvo.
Je wil niet dat de draden smelten of een schakelaar wegsmeult of uitfikt.
( laat staan je auto)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-08-2020 17:08 #1462541
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank voor de reacties.
Ga het inderdaad aansluiten door middel van een apart gezekerde plusdraad vanaf de accu en een relais die geschakeld wordt door de + van de mistlampen. In de aansluiting maak ik gebruik van goede waterdichte connectors, voor de keuring klik ik die los en haal ik de lampen eraf. Op grootlicht vind ik niet mooi. Uiteraard monteer ik ze zo dat ze niemand kunnen verblinden! Als er iets vervelend is dan zijn het wel verkeerd afgestelde lampen.
Aanvulling: als ik kappen op de lampen zet en de connectors los haal hoef ik waarschijnlijk de lampen er voor de keuring niet eens af te halen? Ze zijn immers afgedekt en onklaar gemaakt.
Mvg, Adriaan.
Aanvulling: als ik kappen op de lampen zet en de connectors los haal hoef ik waarschijnlijk de lampen er voor de keuring niet eens af te halen? Ze zijn immers afgedekt en onklaar gemaakt.
Mvg, Adriaan.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-08-2020 17:12 #1462542
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Toch wel een breedstraler!
Heb even gegoogled en de Hella Comet 550 bestaat er wel degelijk als breedstraler. De adverteerder waar ik ze gekocht heb adverteerde ook onder de naam breedstralers!
www.logistiekconcurrent.nl/hella-commet-breedstraler-550-h3
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-08-2020 17:15 #1462543
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Aanvullend
Een discussie met goede conclusies:
gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1932690
Veel zorgen maak ik mij dus niet over de keuring met deze lampen erop. Het zijn voor mij dan gewoon werklichten die alleen op eigen terrein worden gebruikt. Tijdens de keuring kapjes erop en niemand die er over zal zeuren.
Veel zorgen maak ik mij dus niet over de keuring met deze lampen erop. Het zijn voor mij dan gewoon werklichten die alleen op eigen terrein worden gebruikt. Tijdens de keuring kapjes erop en niemand die er over zal zeuren.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-08-2020 18:08 #1462544
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Communidingus
Hallo Adriaan
En anders heb je het er bij het maken van een afspraak voor de keuring even over met het bedrijf dat de keuring doet. Dan weet je van te voren hoeveel moeite je moet doen.
groetjes
Mathy
En anders heb je het er bij het maken van een afspraak voor de keuring even over met het bedrijf dat de keuring doet. Dan weet je van te voren hoeveel moeite je moet doen.
groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-08-2020 21:02 #1462545
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nog makkelijker Mathy
Soms ligt de oplossing dichterbij dan je denkt.
Moderators: Jerry Stam