Aansturing airco
- noppen20
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-08-2019 17:57 #1455946
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic #2 op het relais (waar jij
#2 op het relais (waar jij geen pootje hebt?) zou juist het pootjes moeten zijn wat de koppeling op de pomp bediend.
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-08-2019 20:10 #1455948
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Is de andere stekker met
Is de andere stekker met aansluitingen 1a (bl-sb = blauw/zwart) en 2a (w-sb = wit/zwart) er ook nog?
De kleuren van de gele stekker komen helemaal overeen met het hierboven staande schema:
1 = R-SB = rood/zwart
2 = GN-R = groen/rood
3 = leeg
4 = VO = violet
5 = BN = bruin
6 = P = Pink
Het relais mist dus aansluiting 2. En zoals Noppen al schrijft is dat de aansturing van de compressor. Een ander relais zoeken is de beste oplossing.
Piet
De kleuren van de gele stekker komen helemaal overeen met het hierboven staande schema:
1 = R-SB = rood/zwart
2 = GN-R = groen/rood
3 = leeg
4 = VO = violet
5 = BN = bruin
6 = P = Pink
Het relais mist dus aansluiting 2. En zoals Noppen al schrijft is dat de aansturing van de compressor. Een ander relais zoeken is de beste oplossing.
Piet
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-08-2019 20:43 #1455949
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hallo Piet,
Hallo Piet,
Ja die andere stekker is er ook nog, met dezelfde kleuren.
Ik heb op dit moment een "bypass" gemaakt aan de groen-rode op de gele stekker en op het dashboard met een schakelaartje kan ik deze onder spanning zetten.
Dan werkt m.i. het hele systeem, druksensoren worden ook gebruikt. Dit functioneert prima totdat ik een ander relais heb.
Het scheelt al een hoop dat ook de natte zooi aan bladeren en modder uit het luchtkanaal heb gehaald. de lucht is een stuk aangenamer.
In ieder geval bedankt voor alle info, ik ben nu goed op de hoogte van de werking van de ecc.
Ja die andere stekker is er ook nog, met dezelfde kleuren.
Ik heb op dit moment een "bypass" gemaakt aan de groen-rode op de gele stekker en op het dashboard met een schakelaartje kan ik deze onder spanning zetten.
Dan werkt m.i. het hele systeem, druksensoren worden ook gebruikt. Dit functioneert prima totdat ik een ander relais heb.
Het scheelt al een hoop dat ook de natte zooi aan bladeren en modder uit het luchtkanaal heb gehaald. de lucht is een stuk aangenamer.
In ieder geval bedankt voor alle info, ik ben nu goed op de hoogte van de werking van de ecc.

- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-08-2019 01:42 #1455951
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Krijg dit net onder ogen
Ik heb dit probleemverhaal zojuist gelezen. de weerstand lijkt een beetje prijzig, maar in een wereld waarin een Vialle actuator wordt aangeboden ( nieuw) voor 225 terwijl het geval destijds 55 kostte verbaas ik mij over niets meer...
Ik heb in mijn bibliotheek het originele bedradingsschema op PDF TP3933032. Wanneer je mij in een PB-tje je e-maildres opgeeft stuur ik 'm je per mail of ftp-transfer toe. Het geval is te groot voor een pb-tje. Hierin vind je het complete bedradingsschema en de positietekeningen, weet je net zoveel als een monteur... ;-')
Nog een tip: Wanneer je hert bedradingsschema hebt kun je ook 'verdachte' relais aansluiten buiten de wagen in een testopstelling en doormeten. In een relais zijn het vaak vervuilde contacten, of een ranzige soldeerverbinding. Schoon te maken met een poetspapiertje en contactreiniger. Nooit schuren!.
Ik heb in mijn bibliotheek het originele bedradingsschema op PDF TP3933032. Wanneer je mij in een PB-tje je e-maildres opgeeft stuur ik 'm je per mail of ftp-transfer toe. Het geval is te groot voor een pb-tje. Hierin vind je het complete bedradingsschema en de positietekeningen, weet je net zoveel als een monteur... ;-')
Nog een tip: Wanneer je hert bedradingsschema hebt kun je ook 'verdachte' relais aansluiten buiten de wagen in een testopstelling en doormeten. In een relais zijn het vaak vervuilde contacten, of een ranzige soldeerverbinding. Schoon te maken met een poetspapiertje en contactreiniger. Nooit schuren!.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-08-2019 10:05 #1455963
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic inderdaad extern relais aansluiten
Op de printplaat hoort maar 1 relais te zitten.
Deze schakelt ongeveer bij 5V. Kan ook 12V aan.
Op de printplaat staan de nummers volgens schema.
Zet je stroom op 1 en 5 dan moet je het relais horen schakelen.
De tweede op de tekening is geen relais maar een logische schakeling voor het traploos aansturen van de blower.
Het relais moet gestuurd worden door de bruine draad van de ECC,
De ECC heeft een sensor in het kachelhuis voor de temperatuur. Is het te koud daar dan mag de compressor niet draaien. Anders kan de verdamper bevriezen en heb je geen luchtdoorstroming door de ijsvorming.
Met de directe schakeling op je dashboard voor de compressor loop je dit risico.
Extern relais:
bruin en plus aan de spoel
groenrood en plus aan de schakeling.
Deze schakelt ongeveer bij 5V. Kan ook 12V aan.
Op de printplaat staan de nummers volgens schema.
Zet je stroom op 1 en 5 dan moet je het relais horen schakelen.
De tweede op de tekening is geen relais maar een logische schakeling voor het traploos aansturen van de blower.
Het relais moet gestuurd worden door de bruine draad van de ECC,
De ECC heeft een sensor in het kachelhuis voor de temperatuur. Is het te koud daar dan mag de compressor niet draaien. Anders kan de verdamper bevriezen en heb je geen luchtdoorstroming door de ijsvorming.
Met de directe schakeling op je dashboard voor de compressor loop je dit risico.
Extern relais:
bruin en plus aan de spoel
groenrood en plus aan de schakeling.
Moderators: Jerry Stam