Aansturing airco

  • Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-07-2019 14:20 #1455899 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic De lage druk sensor kan niet
De lage druk sensor kan niet op de condensor zitten want dat is het hoge druk gedeelte van het airco-systeem. De lage druk sensor moet ergens tussen het begin van het lage druk gedeelte (het naaldventiel) en het einde van het lage druk gedeelte (de compressor) gemonteerd zijn. Bij onze generatie auto's is de lage druk sensor 7/53 inderdaad altijd aan de accumulator/droger gemonteerd (het metalen potje).



Maar ik merk wel dat ik hierboven per abuis niet het schema van de ECC maar van de MCC geplaatst heb. Bij de ECC klopt nog steeds dat hij wordt aangestuurd via lage druk schakelaar 7/53 en de hoge druk schakelaar 7/13 maar het signaal komt niet meer rechtstreeks van de ECC unit maar vanaf uitgang 2 van een ECC relais 2/10 dat onder het dashboard gemonteerd is.






Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-07-2019 15:49 #1455907 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Schema klopt niet
Vanaf 10 ecc wordt een relais aangestuurd, ingebouwd in het vierkante controleblok op het kachelhuis. Dat blokje dat ook de blowersnelheid regelt. Vanaf dat relais wordt een plus op groenrood gegeven. Ik verwacht een min vanaf 10 ecc aan het relaistje.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-07-2019 16:44 #1455908 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Het relais wordt aanstestuurd
Het relais wordt aanstestuurd door uitgang 9 van de ecc-unit die via een bruine draad verbonden is met uitgang 5 van het relais.

Op knooppunt 13/31 staat permanent 12 Volt (dus buiten het contactslot om, maar wel via zekering 11/6). Het relais wordt bekrachtigd doordat de ECC-unit uitgang 5 van het relais via een weerstand aan aarde legt.


Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-07-2019 17:33 #1455909 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Heren,
Heren,

Bedankt voor alle info, hier kan ik zeker wat mee.
ik ben er helaas door gezinsdrukte nog niet aan toe gekomen om ernaar te kijken. Maar als ik meer weet laat ik het weten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-07-2019 16:21 #1455915 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic 940
De auto is toch een 940 98er zoals hierboven staat.
Dat laatste schema hoortdaar niet bij.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-07-2019 00:11 #1455918 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Jazeker.
Jazeker.

TP3933032 940 1997/1998 staat overigens gewoon in de documentatiesectie:

<a href=" volvo700vereniging.nl/sites/default/publ..._wiring_diagrams.pdf "> volvo700vereniging.nl/sites/default/publ..._wiring_diagrams.pdf pagina 202 en 203.

Bart is geen verenigingslid dus kan daar niet bij en de hele pagina kan ik niet inplakken want wordt dan te veel verkleind

Piet

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-08-2019 16:19 #1455927 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Klopt
Geen snel internet hier. Kan het manual niet inzien.
2/10 is dan de vermogenseenheid die de blower 6/28 traploos aanstuurt.
Daar zit het relais in verstopt. Zo n kastje zit ook in de 960.
Op de sloop te scoren.
Groenrood gaat via de twee druksensors naar de compressor.
Op bruin komt inderdaad een min binnen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-08-2019 17:20 #1455929 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zo. . . . .
Zo. . . . .
ik ben een heel stuk verder, althans dingen onderzocht:
De gehele groen bruine "loop" heb ik gevolgd, vanaf waar hij de motorruimte in komt tot aan de compressor. Deze is in zijn geheel goed.
Zet ik 12 v bij waar hij het motorruim in komt dan schakelt alles in.

Op de groen rode die uit de ecc komt staat vreemd genoeg maar 4,65 volt, meerdere malen gemeten.

Zet ik er 12 v op dan schakelt de compressor niet, zet dus 12 v op de groen rode direct aan de stekker van de ecc.

Onderbreek ik deze dan geeft de ecc een foutmelding.

Zit er nog iets tussen de ecc en waar de beruchte groen rood de motorruimte inkomt?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-08-2019 17:37 #1455930 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kleine update wat meer
Kleine update wat meer details:

4,9 volt spanning, direct gemeten op de gr rode uit de ecc.
0 volt op groen rood waar hij de motorruimte binnenkomt.

4,9 volt is m.i. niet juist, vreemd.
waarom geen 4,9 volt bij de droger?
wat zit er nog tussen?

gr-rood onderbreken bij ecc, geeft foutmelding,.
gr-rood onderbreken bij de droger niet. . .


overigens nog een andere vraag, kan het kwwad gr-rood door te verbinden en zo de airco te gebruiken? pomp daait dan continu, kan dat?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-08-2019 18:08 #1455931 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb nog even terug gelezen
Ik heb nog even terug gelezen; relais 2/10 verdenkt ik nu.
onder het dashboard, achter de zekeringen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD