Achterruitverwarming

• ADRIAANB234FT
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-12-2018 16:22 #1451438 door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Achterruitverwarming defect (vervolg topic 2017)
Dit draadje uit 2017 stopt - jammergenoeg - zonder de concrete oorzaak te vermelden, laat staan de oplossing. Dus bij deze nog maar eens proberen. Ook de achterruitverwarming van mijn Estate van 1998 weigert. En de symptomen zijn gelijk. Alvorens van alles los te halen, zou ik (eventueel van de topicstarter Worteltjestaart) willen weten of er mogelijk een oveeenkomstige oorzaak valt aan te wijzen. Dat scheelt waarschijnlijk veel onnodige demontage. De verwarmingsdraden zijn allemaal intact. Kan iemand mij verder helpen?

Adriaan

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• noppen20
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-12-2018 16:39 #1451441 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Wat bedoel je precies met
Wat bedoel je precies met "symptomen zijn gelijk"?
Enkel en alleen dat je achterruitverwarming het niet doet, maar de lampjes op de schakelaar wel oplichten?

Of ben je ook al ergens aan het meten geweest?

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• ADRIAANB234FT
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-12-2018 19:55 #1451454 door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Meer dan één oorzaak?
Alles werkt, behalve achterruitverwarming. Hoopte dat Worteltjestaart de oorzaak had getraceerd en alsnog de oplossing zou posten. Eigenlijk kan ik me nauwelijks voorstellen dat er bij een verder in uitstekende conditie verkerende 98’er Volvo 940 Estate meer dan één oorzaak is aan te wijzen wanneer de symptomen overeenkomen. Mocht er eventueel sprake zijn van draadbreuk, dan zal ook die breuk toch hoogstwaarschijnlijk op dezelfde plaats zijn ontstaan, dunkt me.

Adriaan

• Wytze Broerze
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
12-12-2018 22:29 #1451460 door Wytze Broerze
Dan beetje water sproeien op ruit. Of beetje flink uitademenen.
Dan weet je dat het daar, op niveau van elk draadje, wel of niet goed zit.
Dan verder naar voren zoeken.
Misschien andere schakelaar proberen? Relais?
Beetje meten hier en daar.
Komt vast goed.

• ADRIAANB234FT
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-12-2018 08:39 #1451462 door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Niemand??
Dank je, Wytze. En jij ook, Noppen20. Ik kan me uiteraard vergissen, maar wanneer de verwarming in beide spiegels wel werkt, kan de schakelaar dan tóch defect zijn. Of het relais? Wanneer geen van de geschakelde onderdelen zou werken, wordt dat waarschijnlijker. Of zie ik iets over het hoofd?
Maar, vraag ik me af, is er hier dan helemaal niemand met een late Estate die dit aan de hand heeft gehad? Is mijn Estate zó uniek? :-)
Tja, dan wordt het meten....
Adriaan

• noppen20
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-12-2018 09:56 #1451463 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Er kunnen natuurlijk
Er kunnen natuurlijk verschillende mogelijkheden zijn voor een defecte achterruit.
1 daarvan is de schakelaar, of eigenlijk het relais wat de timing regelt waardoor deze weer uit gaat. Zou deze eerst eens inspecteren, ik zou deze als hoofdverdachte zien.

Dan heb je nog de aansluiting naar de verwarming op de ruit zelf. Misschien is deze wel losgekomen/getrild...

Ook heb je nog een x-aantal connectoren er tussen zitten, niet alleen "in" de auto, maar ook in de achterklep.

De banen op de ruit zelf lijken mij het probleem niet, want dan doet 1 baan het niet. Jij geeft aan dat de hele achterruitverwarming het niet doet.

Ga je de bekleding van de achterklep loshalen, hou er dan serieus rekening mee dat je een aantal van de clipjes gaat afbreken. Zij het tijdens demontage of montage. Er bestaat een "versterking-set" voor deze bevestiging, kan onder andere bij Estate Services gekocht worden en kost geen drol.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-12-2018 13:43 #1451465 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Er zitten volgens mij twee
Er zitten volgens mij twee timers in het relais: de spiegelverwarming wordt eerder uitgeschakeld dan de achterruitverwarming. En als er twee afzonderlijke timers zijn kan het dus ook afzonderlijk kapot...

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-12-2018 14:45 #1451467 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Kabelboom achterklep
Daar zitten een aantal laspunten in. Die kunnen het probleem veroorzaken.
Lang geleden soortgelijk probleem bij de 98er van Victor.
volvo700vereniging.nl/electro/defect-lic...-op-achterruitwisser

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-12-2018 16:47 #1451469 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic zelfde probleem
Tja, ook bij mijn 98-er doet de achteruit-verwarming het niet, en ook de rechter spiegel verwarming. De beide lampjes gaan wel aan bij inschakelen. Ik heb nooit lang gewacht na inschakelen en die paar keer dat ik het voor mijn linker spiegel nodig had zelf uitgezet na een minuutje.

Ik wil het relais wel eerst bekijken. Waar vind ik dat? Staat dat in de Haynes manual die ik heb?

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-12-2018 08:06 #1451479 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Relais zit in de module
Relais zit in de module achter de knop. Dat is een enorm lange bak waar alle electronica in zit: heb je geen spiegelverwarming dan heb je ook geen timer voor de achterruitverwarming en zit er alleen een aan-uit knopje.
In de 960-II is dat anders en zitten de relais in de kabelboom tegen de middenconsole, maar 740, 760, 940 en 960-I zijn allemaal hetzelfde hierin.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC