Achterruitverwarming

  • Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-09-2017 02:47 #1440768 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Achterom
Hallo Stijn

Die baantjes zitten volgens mij allemaal op elkaar aangesloten. Dus zolang er ook maar eentje NIET onderbroken is, loopt de stroom van je multimeter toch wel. Maar dan dus niet via de onderbreking, maar via die andere baantjes.

groetjes

Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-09-2017 09:33 #1440839 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Eerst maar es met de
Eerst maar es met de multimeter aan de algemene geweest.
De draden zijn allemaal intact.
Bij uitgeschakelde verwarming is het spanningsverschil tussen draden en massa 0V.
Als ik de verwarming inschakelen loopt het spanningsverschil op tot een miserabele 0.04V.
Dat doet mij vermoeden dat op zich er een stroomkring is maar met veel te veel weerstand. Gezien de intacte draden ga ik dus maar de stekkers en aansluitingen nalopen op corrosie... Ik vermoed ergens een flinke overgangsweerstand.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-09-2017 09:35 #1440840 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Typo: algemene = meten.
Typo: algemene = meten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-09-2017 09:59 #1440841 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Begin / eind
Aan één kant van het raam is de spanning 12V en aan de andere kant massa, dus 0 V. Als je de massa pen van je multimeter aan een massapunt legt en met de andere pen een draad op het raam volgt, dan zou je de spanning van 12 naar 0 moeten zien zakken (of stijgen). Behalve bij een onderbroken draad, daar meet je 12V (of 0V) tot aan de breuk.
Tenzij er een isolerende beschermlaag over de bedrading is aangebracht, dan meet je niets natuurlijk.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-09-2017 15:03 #1440847 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Die 12v meet ik niet.
Die 12v meet ik niet.
Het is dus ruim minder dan 1v tussen draden en massa, maar wel meer dan als de verwarming uit staat, dan is het echt nul.

Eerst maar er de stekker in de hemel achter de scharnieren controleren, daar is het snelst bij te komen.
Als ik daar de spanning weet kunnen we verder.

Meteen is weten nietwaar...!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • P.J. Bus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-09-2017 18:31 #1440850 door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic Gaan
we proberen, massapen aan chassis en dan pen op achterruit draden verschuiven. Als het werkt zou het super oplossing zijn om te achterhalen waar de draadbreuk zit.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-09-2017 08:04 #1440884 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Toch lastig
Van het weekend tijd gehad om het eens nader te bekijken.
Ik heb de binnenbekleding van de klep los gehad en de kabels van de achterruitverwarming gevonden.

De kabel die voedt heeft netjes 12 V, dus die is ok.
Het lijkt er op dat ik een kabelbreuk heb tussen de ruit en de massa-stekker achter de bekleding van de klep.
Er komt zeg maar aan de rechterkant een kabeltje met stekker van de ruit af die achter de bekleding in een contrastekker steekt. De breuk zit dus waarschijnlijk in dat kabeltje wat aan de ruit zit.

Ik kan dus alleen de aansluiting op de ruit zelf niet controleren, want die zit verborgen.
Kan ik nou eventueel op de onderste baan op de ruit met soldeer of geleidende loctite een nieuw kabeltje plakken en die op de contrastekker achter de bekleding aansluiten?
Het valt me op dat de kabeltjes van/naar de ruit helemaal niet zo dik zijn trouwens.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-09-2017 11:47 #1440909 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Er bestaan speciale kitjes
Er bestaan speciale kitjes met 2-componenten zilverlijm voor.
Zoek maar op Google of Aliexpress naar "defogger repair kit"

Piet

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-09-2017 20:16 #1440983 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klep open of dicht ?
Massa gaat via de scharnieren
Als de klep dicht zit ( dus in het slot ,dus extra massa contact ) wat meet je dan ?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-09-2017 07:57 #1440994 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dit was met klep open.
Dit was met klep open.
Ik denk alleen niet dat de weerstand tussen ruit en massacontact aan de ruit verandert als ik de klep dicht doe...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD