Hoe snel van accuspanning naar dynamospanning?

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-09-2017 11:23 #1440133 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic boordspanning
Zal wel een nautische term zijn overgewaaid naar de autotechniek.
Dynamospanning meet je op de meetdraadaansluiting D+ van de dynamo.
Deze aansluiting wordt ook gebruikt voor de spanningsregelaar en het acculampje in de auto. Je kunt er ook een scheidingsrelais voor een tweede accu op aansluiten of een relais voor het inschakelen van apparatuur bij draaiende motor. Verder moet je er niets aanhangen.
In de auto kun je bij C3 van het instrumentenpaneel de laadspanning meten en deze vergelijken met de boordspanning. Het verschil wordt veroorzaakt door overgangsweerstand. Is deze groot ga dan op zoek.
De boordspanning zakt sneller bij inschakeling van apparatuur dan de laadspanning.
En op een gegeven moment is de laadcapaciteit op. Zal niet snel gebeuren met een frisse dynamo en accu.

In de vraagbaak staat een stukje over het laadlampje dynamo met schema's.
Handig om te raadplegen bij storingen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-09-2017 00:16 #1440165 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Vanwaar
heb je de indruk dat ik er niet mee kan leven beste Ton ? Vanwaar je wat sarcastische reactie vraag ik mij af ?
Heb speciaal opgezocht hoe het daadwerkelijk zit. Inderdaad wat geleerd.
Klopt. En ik erken hier ook hoe het daadwerkelijk zit. Kost mij geen enkele moeite.
Vervolgens probeer ik uit te leggen dat niet dezelfde begripsdefinitie hanteren tot verwarring kan leiden. Pleiten voor afschaffing is humoristisch bedoeld. Maar humor herkent niet iedereen al staat het zo groot als een koe vlak voor de neus.
Om on topic te blijven. Boordspanning zou best uit de scheepvaart kunnen komen inderdaad. Bestaat ook zoiets als walspanning.
En omdat ik graag leer ben ik nog steeds benieuwd wat het zegt als de laadspanning snel stijgt of langzaam of hoe snel die hoort te stijgen. Daar ging het om en dat antwoord is nog niet gegeven meende ik .

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-09-2017 08:47 #1440166 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Snel
Antwoord van Ton.
Gaat je accu lampje uit, dan levert de dynamo stroom. En om de een of andere reden levert een koude dynamo meer stroom. Proces en schema zie vraagbaak.

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-09-2017 10:40 #1440171 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Vraag
van Topicstarter was:
"Hoe snel na het starten moet de boordspanning opgelopen zijn naar de dynamospanning?" Dus met andere woorden "hoe lang mag dat maximaal duren?

Tot het lampje uitgaat is nou niet echt een antwoord hierop lijkt mij."

• Reinier Verbeek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
02-09-2017 11:29 #1440172 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic binnen 3 seconden
Ik heb het bij mij gemeten en het hier ook opgeschreven, het is minder dan 3 seconden, het zou dus ook 0,5 kunnen zijn (maar sneller loop ik niet om van het starten naar de motorruimte), en het is heel logisch dat het het moment is dat het lampje uitgaat. het lampje zit nl tussen de accu en de D+ en gaat uit als beide dezelfde spanning hebben, het lampje heeft dan van beide kanten boordspanning/accuspanning en dynamospanning en dat is dan allemaal hetzelfde. en idealiter bij kamertemperatuur iets meer dan 14 V. en bij o graden celsius 14.4 V.
Dit is wel in direkte tegenspraak met de bewering van Willem.
En we moeten er allemaal mee leven, onze oude brikken met ouderwetse dynamo en accu, zonder zonnepanelen en elektromotor en met bijna of geen spanningsstabilisatoren, ferquentieregelaars en ander nieuwerwetse shit.

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-09-2017 11:30 #1440173 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic even goed
teruggelezen. Antwoord van Ton is "snel".
Hoe snel is onduidelijk nog steeds.
Als het lampje met een halve tot een hele seconde of zo uit gaat na het starten zal het wel goed zijn lijkt me.
En dat is iets wat we met zijn allen eigenlijk allemaal allang wisten.
Ik ga mijn huis schilderen nu, heb ik later iets te vertellen voor het topic
"wat heb jij vandaag gedaan ? "

• Reinier Verbeek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
02-09-2017 12:00 #1440174 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic 3 seconden STAAT
Meetpennen direkt op de accu, draden maximaal uitrekken en voltmeter op de motorkap, neus op het dashboard:

voor het starten 12.4, accuspanning
contact op "1" en "2" spanning zakt 0,1 Volt, door stroomverbruik ventilator en instrumentarium en alles wat daar bij zit. accuspanning = boordspanning
contact op 3 (starten), spanning zakt tot 10 V door stroomverbruik van de startmotor.
motor slaat aan, contact op 2, meteen weer 12 V en in een seconde of 3 naar 13.98 V op dit moment, bij gasgeven wordt het eerst iets meer en later juist iets minder. Vanaf het aanslaan is accuspanning gelijk aan dynamospanning

Antwoord op de vraag?

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-09-2017 13:54 #1440176 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Dat
is nou eens een helder antwoord !

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-09-2017 17:18 #1440562 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Accuspanning, dynamospanning en boordspanning
Electriciteit is als de waterleiding. De waterdruk is overal hetzelfde wanneer er geen water stroomt.

In principe is de accuspanning gelijk aan de dynamospanning en de boordspanning (wat dat laatste dan ook moge wezen...)

Wanneer het dynamo een kan leveren die hoger is dan de accuspanning (altijd dus) loopt de accuspanning en daarmee de dynamospanning spanning gelijkelijk op. In principe is de spanning van achterlicht tot koplamp,dynamo en accu gelijk.

Gaat dit langzaam dan komt dit omdat de accu uitgeput is of omdat het dynamo niet meer geheel in conditie is. Je kunt er echter van uitgaan dat wanneer de volle accu een spanning heeft van rond de 12.7 volt, de spanning wanneer het dynamo normaal laadt binnen een of enkele minuten normaal gebruik op 13,8 tot 14,4 volt staat. Dit is de spanning die nomaal is voor een 12 volts installatie in bedrijf. Laat je de motor stationair draaien dan duurt het uiteraard wat langer tot deze spanning is bereikt.

Wanneer je een oud type dynamo hebt (50 - 65 A) en zo slim bent geweest een 70Ah accu te plaatsen dan zal de nominale spanning nooit bereikt worden, de verbruikers snoepen zo veel vermogen dat het dynamo het 'niet bijhoudt', de accu zal dan niet goed worden doorgeladen.

Als vuistregel kun je voor een 7 of 9 Volvo aanhouden dat de combinaties 65A dynamo / 60Ah accu en een 80 A dynamo / 70 Ah accu voldoende zijn. Een 50 A dynamo is niet meer van deze tijd met alle extra stroomgebruikers plus feestverlichting en een eventuele caravan...

Overigens, wanneer je lagere spanningen meet elders in het systeem dan is er sprake van slechte contacten. De radiostekkers moeten dezelfde spanning leveren als er op de accu staat.

Het zou bij een langzaam oplopende spanning ook kunnen dat de koolborstels op hun eind lopen, dan geeft het dynamo te weinig vermogen af en wordt het laden van de accu ook moeizaam. Gelukkig lost dit verschijnsel zichzelf op, in een dergelijk geval houdt het dynamo er namelijk snel mee op en is er van laden geen sprake meer. Grinnik...

;-)

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-09-2017 23:10 #1440601 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic ter illustratie
Met motor uit.
Met starten en vlak daarna
Met draaiende motor

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC