Hoe snel van accuspanning naar dynamospanning?

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-08-2017 00:51 #1439998 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Zelfde
Hallo fflunche

Ik heb alleen aan de radiostekkers gemeten. Zowel met als zonder draaiende motor. De accu levert alleen spanning als de dynamo geen spanning levert. Zodra de dynamo spanning levert, is de accu alleen nog maar opslag. Tenzij je zoveel stroom trekt, dat de dynamo het niet bij kan benen.

Dynamo en accu zitten op dezelfde bekabeling. Dus wat aan de accu hangt, hangt ook aan de dynamo. En als die laatste dus 14,4 Volt levert, staat op het hele systeem 14,4 Volt. Even afgezien van wat kabelweerstand en dus spanningsverlies.

groetjes

Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-08-2017 00:53 #1439999 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Denk
Dat die 12 volt radio aansluiting gestabiliseerd is en daarom een slechte plek om te meten. Volt meter in sigarettenaansteker misschien beter voor wat jij wil weten.
Nog ff google in de strijd gegooid. Inderdaad neemt de boordspanning de waarde van de laadspanning aan , Dus tot 14,4 volt. Klopt.
Wijze van vraagstelling werkte verwarrend voor mij.
Maar dan terug naar de achterliggende vraag. Vanwaar wil je weten hoe snel de spanning stijgt van 12,x naar 14,y volt ?
1 seconde ? 0, nog wat seconde ? Wat zou dat uitmaken ?

• Ton Visser (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-08-2017 09:01 #1440003 door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Voltstabilisator
Vandaar had je vroeger in ieder geval op Engelse wagens voltstabilisators, die zorgden voor een constante spanning op de metertjes. Ik meen zelfs 9 volt.
Hoe zit dat bij onze wagens, ook zoiets?

En hoe kan het nou dat mijn digitale voltmetertje in het dashboard ingebouwd voor het starten ongeveer 1 volt minder aangeeft dan de accuspanning en na het starten gelijk met de accuspanning aangeeft?

Groeten,

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-08-2017 13:37 #1440031 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Ja, de accu fungeert als
Ja, de accu fungeert als spanningsstabilisator. En houdt dus inderdaad de boordspanning netjes op 12 volt, zoals fflunche terecht zegt.

• Reinier Verbeek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
29-08-2017 14:12 #1440032 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic wellicht niet
Ik ken de 940s niet goed, maar de accu is zeker geen stabilisator. Het kan dat sommige delen (bij de 240 de temperatuurmeter en de benzinemeter) krities zijn op de spanning en dat daar dus een separate spanningstabilisator op zit.
De accu is dat niet en zodra de motor gaat draaien en de dynamo zijn veld heeft opgebouwd (volgens mij een kwestie van seconden, net even voor je geprobeerd, bij mijn 940 binnen 3 seconden) is de laadspanning MIN het verval door eventuele inwendige weerstanden van draden en of bedieningsonderdelen gelijk aan de boordspanning.
Inderdaad bij een goed werkende dynamo en goede kontakten en niet te veel inwendig verbruik max 14.4 Volt, ook nog temperatuurafhankelijk (vond daar onlangs een mooi grafiekje van op deze site). Nu is de spanning bij mij 14 Volt bij 28 graden C.
Zodra dat echt onder de 13 V komt in niet verder gestabiliseerde delen is er of heel veel verbruik, of een te grote weerstand, dat laatste moet je dan oplossen, is een brandoorzaak.
Bij mij is accuspanning 14 V, sigarettenaansteker 13,9. Dat lijkt mij goed verklaarbaar door de weerstand van draden en de schakeling via het contact. Even on topic, ik ga er van uit dat de radio spanning dan is gestabiliseerd, meet ook je sigarettenaansteker eens?

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-08-2017 20:26 #1440039 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Radio GaGa
Hallo Reinier

Ik heb aan de radiostekkers gemeten. Ik heb géén gas gegeven na het starten, misschien heeft dat de zelfbekrachtiging van de dynamo vertraagd.

groetjes

Mathy

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-08-2017 17:02 #1440072 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Hoe is de zekering
Hoe is de radio-zekering Mathy? Misschien dat die wat last heeft van "ouderdom" en daardoor weerstand biedt.

Je zal niet de eerste zijn waarbij een zekering zit vastgesmolten in de bak...

De accu en dynamo zijn gekopeld en het hele systeem, inclusief alles in de auto is een enkel systeem en heeft dus met draaiende motor, dynamo spanning.

Groeten,
Gerben

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-08-2017 01:18 #1440086 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Vraag
was dus eigenlijk een samengestelde vraag
"hoe snel moet de laadspanning stijgen ? "
en
"waar meet ik dat het beste ?"

Al die begrippen, accuspanning, laadspanning, boordspanning is aanleiding tot misverstanden. Taalkundig dingetje dus eerder dan een technisch iets.

Ik legde "boordspanning" uit als een vaste waarde of als een designparameter.
Zo van "de electrische installatie van een auto is ontworpen om op 12 volt te werken" ( een vaste waarde dus)
Maar boordspanning fluctueert dus vrolijk mee met de laadspanning.
De accu wordt gevoed door de laadspanning maar de gebruikers werken op dezelfde spanning en dan noemen we het opeens boordspanning terwijl het dezelfde spanning is want het is één systeem met draaiende motor zoals Gerben helder uitlegt. Twee begrippen voor hetzelfde dus, Hmm
Dus ik zou zeggen "weg met het begrip boordspanning".

• Ton Visser (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-08-2017 08:16 #1440088 door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Vraagje
Ga je dat dan ook landelijk invoeren fflunche?
Ik zou zeggen ga er mee leren leven, met andere woorden, weer iets bijgeleerd.

Groeten,

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-09-2017 03:11 #1440114 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic ...
Mod break: Reactie verwijderd

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC