Hoe snel van accuspanning naar dynamospanning?

  • Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-08-2017 01:18 #1107010 door Mathy van Nisselroy
Hoe snel van accuspanning naar dynamospanning? is gemaakt door Mathy van Nisselroy
Hallo Volvisti

Hoe snel na het starten moet de boordspanning opgelopen zijn naar de dynamospanning?

Vanavond heb ik de spanning op de radiostekkers nagemeten. Na het starten van de motor zie je de spanning oplopen. Maar het gaat echt maar met tienden van Volts omhoog. De accuspanning (op de radiostekers) was overigens maar net boven de 12 Volt, maar de dynamospanning kwam uit op ruim 14 Volt.

groetjes

Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-08-2017 08:12 #1439958 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 13.7
Heb je voor de radio-aansluiting geen geregelde stroom van 12 volt?

13.7 was voor de dynamo-specialist in Ede voldoende, ook al omdat de fan bleef loeien. Na het starten liep de spanning op de polen van ca 12 op naar 13,7, met wat kleine hikjes. Airco aanzetten maakte daarna ook weinig indruk op de dynamo. Hij zag dus ook geen noodzaak om een andere dynamo te leveren..

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ton Visser (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-08-2017 08:48 #1439959 door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Snel.
Naar mijn idee loopt die spanning snel op Mathy.
Ik heb destijds zo een voltmetertje rechts onder in de tellerbak gemonteerd, aangesloten volgens de Engelstalige link hier geplaatst.
Als ik voor het starten meet geeft de accu 12.5 volt en het metertje 11.6 volt, hoe dat kan weet ik niet. Maar direct na het starten gaat het metertje naar ergens net in de 14 volt. Dan is er opeens geen verschil meer tussen spanning op de accu gemeten en wat het metertje aangeeft.

Groeten,

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-08-2017 22:15 #1439989 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Ik volg
t niet eigenlijk.
Boordspanning moet helemaal niet oplopen naar dynamospanning.
Boordspanning is waar de verbruikers op "draaien".
12 volt dus. Lampen branden op 12 volt, een radio speelt ook op 12 volt en niet op 13,8 volt of zo. Je boordspanning moet helemaal niet naar 13 komma nog wat..
Dynamo is geen verbruiker maar een voeder.
En vanwaar wil je het weten eigenlijk ? Of ik mis iets in de relevantie ervan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-08-2017 00:15 #1439991 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Hallo fflunche
Hallo fflunche

Alles in een auto "loopt" op een spanning ergens tussen 10 en 16 Volt. Sommige dingen verdragen behoorlijk lage of hoge spanning, maar uiteraard niet alle.

Als de motor niet draait, komt de spanning van de accu. En die is, als ie goed is, tussen de 12,0 en 12,5 Volt. Draait de motor, dan komt de spanning van de dynamo en die hoort iets van 14,2 tot 14,4 Volt te leveren. Na de start van de motor loopt de spanning dus op van 12,x Volt naar 14,y Volt. Mijn vraag was: "Hoe snel hoort die spanning op te lopen?"

groetjes

Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-08-2017 00:23 #1439992 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Volgens mij
klopt dat niet.
Verbruikers zitten achter de accu. Vandaar dat je lampen kunnen branden zonder dat de dynamo draait. De spanning om de lampen te laten branden komt niet (direct) van de dynamo zoals jij nu beweert. Dwz zo lees ik het
Wel indirect. Laadspanning is hoger dan 12 volt, dat klopt maar de accu slaat 12 volt op en geeft die af aan de gebruikers. Dat die gebruikers ook met 10 volt uit te voeten kunnen of niet stuk gaan bij 16 zegt niet dat de boordspanning is.
Boordspanning is 12 volt. Anders zou dat begrip geen bestaansrecht hebben.
Logisch geredeneerd.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-08-2017 00:28 #1439993 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Stekkers radio aansluiting
is geen goede plek om te meten hoe snel je laadspanning stijgt.
Omdat je achter de accu zit te meten en zoals het hoort zal de spanning daar toch echt dicht bij de 12 volt horen te liggen . Met of zonder draaiende motor.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-08-2017 00:31 #1439994 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Meten is weten!
Hallo fflunche

Dan meet de spanning maar eens op de accu. Met en zonder draaiende motor.

groetjes

Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-08-2017 00:36 #1439995 door Peter Beezemer
Je weet maar nooit,
Maar je meet dan laadspanning als de motor draait , Dus wat van de dynamo komt en niet wat de accu afgeeft. Hoe kan het dan dat jij maar 12, x V meet bij de radio ?
Daar een verklaring voor dan ?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-08-2017 00:40 #1439996 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Wat
jij zegt "De accuspanning (op de radiostekers) was overigens maar net boven de 12 Volt, maar de dynamospanning kwam uit op ruim 14 Volt.? "
Ondersteunt mijn redenering . Zo hoort het ook te zijn ( volgens mij)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD