Spannings hik - toch de accu?!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-08-2017 16:22 #1439765
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Beetje weggezakt..
want het probleem was ook een paar weken weg. Tot het gisteren heet werd, en tijdens het rijden (Dus niet bepaald een grote inspanning) even de spanning wegviel (Merkbaar aan de radio en de parrot) en het wegvallen van de motortoeren.
Even stil maar nog voor ik de pook in vrij kon zetten (tijdens het rijden dus) starte de motor door en ging de radio weer spelen. (Het is trouwens een automaat)
Ook vreemd: Bij stilstaande auto met alleen de radio maar aan, viel de radio ook uit. Uit/accessoire stand zetten werkte niet, nadat ik de motor startte kon het weer wel. (Airco/blower stond op 0)
Kan dit een soort overbelasting van een massa-kabel naar de radio en/of het contactslot en/of het relaisblok zijn?
Even stil maar nog voor ik de pook in vrij kon zetten (tijdens het rijden dus) starte de motor door en ging de radio weer spelen. (Het is trouwens een automaat)
Ook vreemd: Bij stilstaande auto met alleen de radio maar aan, viel de radio ook uit. Uit/accessoire stand zetten werkte niet, nadat ik de motor startte kon het weer wel. (Airco/blower stond op 0)
Kan dit een soort overbelasting van een massa-kabel naar de radio en/of het contactslot en/of het relaisblok zijn?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-08-2017 00:41 #1439785
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Ronaldw
Voor 925 euro koop je een 940 zelfs toch ?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-08-2017 13:55 #1439821
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 925 euro voor een 940
Zijn er niet zo heel veel meer. 9250 ook niet maar de waarde van een goed onderhouden en functionerende loopt nu toch echt richting 4.000 euro.
En omdat ik de mijne toch weer naar dat miljoen wil krijgen investeer ik er ook in.
Tja, dat ene doet dit, de ander doet dat maar uiteindelijk kosten auto's geld per kilometer....
En omdat ik de mijne toch weer naar dat miljoen wil krijgen investeer ik er ook in.
Tja, dat ene doet dit, de ander doet dat maar uiteindelijk kosten auto's geld per kilometer....
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-08-2017 13:24 #1439889
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het probleem wordt zichtbaarder..
Ik hoef nu niet meer de contactsleutel om te draaien: Groot licht aandoen (Een keer knipperen, doen we hier nog wel eens..) werkt ook om de boel meteen stil te zetten.
Starten lijkt ook meer tijd te kosten dus het zal wel een combinatie zijn.
Wat bedoelt men met de "overgangsweerstand"? En hoe wordt die gemeten?
Wat is de eigenlijk de sterkste accu die er qua afmetingen probleemloos in kan?
Of is er een richtlijn voor vermogen en startvermogen? Mag wat mij betreft best wel wat reserves hebben.
Dank voor meelezen en meeleven!
Starten lijkt ook meer tijd te kosten dus het zal wel een combinatie zijn.
Wat bedoelt men met de "overgangsweerstand"? En hoe wordt die gemeten?
Wat is de eigenlijk de sterkste accu die er qua afmetingen probleemloos in kan?
Of is er een richtlijn voor vermogen en startvermogen? Mag wat mij betreft best wel wat reserves hebben.
Dank voor meelezen en meeleven!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-08-2017 14:14 #1439890
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Massa
Klinkt toch alsof er een massaprobleem is.
Als je grootlicht aanzet, wordt het dimlicht uitgeschakeld. Maar niet als je alleen maar seint, dan blijft dimlicht ook branden. Met andere woorden, er loopt even een twee keer zo hoge stroom als normaal naar de koplampunits.
Als je dan een dodgy massa verbinding hebt, dan hopen de ampéres zich als het ware op in die verbinding zodat ook andere verbruikers hun stroom via dit massapunt op dat moment even minder makkelijk kwijt kunnen. Effectief betekent dat een lagere spanning over die gebruiker. Zo zit bijvoorbeeld het radio onstoringsrelais op hetzelfde massapunt als de linkerkoplamp. Als die afvalt, stopt de motor.
Als je grootlicht aanzet, wordt het dimlicht uitgeschakeld. Maar niet als je alleen maar seint, dan blijft dimlicht ook branden. Met andere woorden, er loopt even een twee keer zo hoge stroom als normaal naar de koplampunits.
Als je dan een dodgy massa verbinding hebt, dan hopen de ampéres zich als het ware op in die verbinding zodat ook andere verbruikers hun stroom via dit massapunt op dat moment even minder makkelijk kwijt kunnen. Effectief betekent dat een lagere spanning over die gebruiker. Zo zit bijvoorbeeld het radio onstoringsrelais op hetzelfde massapunt als de linkerkoplamp. Als die afvalt, stopt de motor.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-08-2017 14:54 #1439891
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Begrijpelijke taal
Dank! Waar kan ik die dodgy verbinding vinden en oplossen? Als het er een paar zijn, wat is dan de meest toegankelijke?
Ik ga nu even de polen bekijken. Zat volgens mij geen aanslag op maar wie weet.
Ik ga nu even de polen bekijken. Zat volgens mij geen aanslag op maar wie weet.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-08-2017 15:01 #1439892
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ík zo alle bekende
Ík zo alle bekende massapunten eens nalopen:
www.volvoclub.org.uk/faq/ElectricalCircu...ainingChassisGrounds
www.volvoclub.org.uk/faq/ElectricalCircu...ainingChassisGrounds
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-08-2017 15:06 #1439893
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Auw
Nog maar een keer de spanning afgelezen over de accu's tijdens hogere toeren dan stationair. 12,9-13,3
Da's dus één.
Da's dus één.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-08-2017 10:08 #1439902
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedradingsschema's
Hier vind je electrische schema's:
volvo700vereniging.nl/node/42548
In het schema van een 97/98 staan alle massapunten aangegeven, inclusief plaatjes op blz. 10 t/m 13.
Dat schema is super, met veel interessante info. Ik heb een uitgeprint schema onder de zitting van de achterbank liggen.
Je accuspanning is inderdaad tamelijk laag. Gemeten zonder dat (grote) verbruikers zijn ingeschakeld? Is je meter wel goed? Welke spanning meet je op de dynamo zelf?
volvo700vereniging.nl/node/42548
In het schema van een 97/98 staan alle massapunten aangegeven, inclusief plaatjes op blz. 10 t/m 13.
Dat schema is super, met veel interessante info. Ik heb een uitgeprint schema onder de zitting van de achterbank liggen.
Je accuspanning is inderdaad tamelijk laag. Gemeten zonder dat (grote) verbruikers zijn ingeschakeld? Is je meter wel goed? Welke spanning meet je op de dynamo zelf?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-08-2017 17:21 #1439910
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dynamo is OK
Althans, dat vertelde de Bosch man me die de nodige dynamo's verkoopt. Spanning liep tot 13,5 V en dat was volgens hem genoeg.
Wat hem wel opviel was dat de fan enorm stond te janken.
Als ik thuis ben zal ik die pdf printen maar hoop morgen in ieder geval Nootdorp te halen. Moet daar om 9 uur zijn...
Kent iemand daar een goede garage tussen Nootdorp en Groningen die toch even die massa-punten kan nalopen, in de loop van de middag? Ik wil gewoon geen gedonder hebben zoals stilvallen in de file...
Wat hem wel opviel was dat de fan enorm stond te janken.
Als ik thuis ben zal ik die pdf printen maar hoop morgen in ieder geval Nootdorp te halen. Moet daar om 9 uur zijn...
Kent iemand daar een goede garage tussen Nootdorp en Groningen die toch even die massa-punten kan nalopen, in de loop van de middag? Ik wil gewoon geen gedonder hebben zoals stilvallen in de file...
Moderators: Jerry Stam