Spannings hik - toch de accu?!

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-07-2017 23:27 #1438987 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Beetje offtopic maar wel naar aanleiding van
Ik schrik nogal van de 940's die dan al iets van 1750-2500 gekost hebben maar waar gewoon nog zo'n zelfde bedrag bij moet om ze een beetje in orde te krijgen. Paar keer gelezen in de laatste dagen hier. En dan valt dat nog "mee" zelfs met 40000 km.
Ik vind het nogal wat eigenlijk. En ja het is goedkoper dan een nieuwe auto maar als het gaat om mobiliteit kan je beter een auto gaan leasen. vml is het dan geen Volvo. True.
Ik koop een 740 voor een bedrag wat ongeveer gelijk is aan het typenummer. Rijdt nu ook al bijna 50km. En er moest ook zeker wel wat aan gebeuren maar op de 5k kom ik bij lange na niet. Een Volvo is duur in de belasting en/of in het verbruik ( gas/benzine) maar op onderhoud kan je het terugverdienen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-07-2017 23:48 #1438991 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Mee eens: het kan ook stukken
Mee eens: het kan ook stukken goedkoper. Wat daarvoor nodig is, is dat je een groot deel van het werk zelf kunt uitvoeren of tenminste kunt beoordelen wat er echt moet gebeuren, en dat je niet te perfectionistisch bent. En dan nog: je kunt het treffen met een probleemloze auto, en je kunt ook een bak achterstallig onderhoud treffen (of zelf opbouwen).
Rooie Sien kostte ook minder dan het typenummer, heeft zonder veel te vragen (nou ja, een keer een automaatbak) vervolgens twee ton gereden, maar inmiddels mag er dan ook weleens groot onderhoud gebeuren. Maar ik betwijfel of ik in die twee ton al 5000 euro aan onderdelen en onderhoud heb uitgegeven.

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-07-2017 00:05 #1438994 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Achterstallig onderhoud
wegwerken van vorige eigenaren is gewoon niet tof als je dat niet hebt zien aankomen.
Ik heb ook zo'n auto gehad hoor. Toevallig een 940. Snel weggedaan weer voor het een moneypitt werd. Leerzaam. Gelukkig lag de aanschafprijs laag. Maar voor een gedeelte is het inderdaad een beetje geluk treffen ook of vette pech hebben.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-07-2017 08:58 #1438998 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ach.
Schokdempers V+A bevielen me niet, airco-riem moest vervangen worden en dan "meteen" maar de andere laten vervangen, bak-flush, omkeuren naar G3, klepperend plaatje bij de uitlaat, nieuwe banden, al dat soort dingen. Rubber van de remleidingen en lucht/KVS mochten ook wel vervangen worden, er moest een LM reservewiel in en zo prepareer ik deze om wel die 1.000.000 te gaan halen.
De auto had twee maanden voor de verkoop nog een beurt + APK gehad, 11 jaar onderhoudshistorie, dus ach, het viel allemaal wel mee. Op 40k een duppie onderhoud, en voor de toekomst mogelijk nog goedkoper. Zelf sleutelen is helaas geen optie :(

Was gisteren wel gezellig in Emmeloord maar door de koffie en de vele volvo's die bekeken moesten worden is van het sleutelen/kijken niet gekomen. Zal dus op middel-lange wel uitdraaien op nieuwe accu, dynamo en massa-kabels. Of een stuurpomp...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-07-2017 11:38 #1439001 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als ik tweedehands koop reken
Als ik tweedehands koop reken ik altijd nog op een kostenpost om wat achterstallige zaken weg te werken, ook omdat je bij aankoop niet alles ziet.
Alles bijeen denk ik dat ik mijn 940 voor een iets te hoge prijs heb aangeschaft, maar ik heb dan wel het geluk dat ik er geen boterham minder om hoef te eten. Sowieso is autorijden schreeuwend duur.
Je moet er uiteindelijk gewoon rekening mee houden dat ook de 940's inmiddels 20 jaar of ouder zijn, en bovengemiddeld veel ervaring hebben in de vorm van hoge kilometerstanden. Dat houdt in dat je misschien qua aanschaf/afschrijving spekkoper bent; qua onderhoudskosten niet.

Verder kun je geluk en pech hebben. Met de mijne heb ik wat pech gehad en ik heb me wel een keer afgevraagd of ik er verstandig aan gedaan heb, maar toch maar doorgezet.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-07-2017 22:54 #1439284 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Aankoopkeuring
Hallo Volvisti

Vraag altijd aan de verkoper of je een aankoopkeuring mag laten doen bij een bedrijf naar jouw keuze (of de ANWB). De kosten voor zo'n keuring heb je er zo uit. En die mensen kunnen hun emoties beter onder controle houden, waardoor hun oordeel vaak realistischer is dan van de meeste liefhebbers.

groetjes

Mathy

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-07-2017 00:17 #1439292 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Doet een instantie als de
Doet een instantie als de ANWB inderdaad een objectieve aankoopkeuring bij zoiets ouds als een 940? Of is de objectieve mening bij voorbaat dat je veel beter een recentere V70 kunt kopen voor hetzelfde geld?
Als ik zie wat ze in de aankoopkeuringen in de jaren 70 schreven die mijn vader liet doen, twijfel ik wel een beetje aan het nut ervan... Auto's die werden afgeraden door de ANWB, en vervolgens vrijwel zonder bijzondere kosten op gas even 70.000 km wegtikten... In die tijd was dat al veel voor een nieuwe auto!

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-07-2017 00:35 #1439294 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic ...
Hallo Willem

Wat heeft leeftijd met de objectiviteit van de keuring te maken? De ANWB heeft bij een verkeerde uitslag helemaal geen voordeel. Sterker nog, het ondermijnt de status van de ANWB (-keuring) alleen maar.

groetjes

Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-07-2017 10:07 #1439298 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic In dit geval
ben ik uitgegaan van mijn eigen kennis en ervaring ( ;( ) maar ook van de maand oude APK, de stapel rekeningen en mijn gevoel. En het feit dat hij net een 960 gekocht had die op zijn oprit stond. Ik had toen wel graag een volvo-kenner uit buurt bij me gehad maar helaas, niet gelukt.
Dat ik bij een jonge auto wat kosten zou krijgen had ik wel ingecalculeerd en ik heb een hoop laten doen voor de komende jaren. Eerste 45.000 kilometer of zo nooit stilgevallen, iets wat mijn schoonzus met de nieuwe twingo niet gelukt is.

De Pluriel van hare majesteit is gokken op een aankoopcontrole door een bekende garagist, BOVAG garantie en schietgebedjes. De eerste 10K zijn zonder problemen verlopen en aan de andere kant: No guts, no glory.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-07-2017 10:19 #1439299 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het zijn ook keuzes
Het zijn ook keuzes van de nieuwe eigenaar zelf. Ik heb besloten nu direct een groot aantal zaken te vervangen, sommige waren nodig, sommige minder of nog niet. Ik heb nu bijna alles klaar en dan mag ik de komende jaren alleen onderhoud aftikken. Risico's bij eventueel onverwachte zaken zijn veel kleiner als bij mijn vorige auto, een Mercedes A160 uit 2001. Een stturpomp voor de A kost €925 exl.BTW en voor dat bedrag kan ik heel veel aan de 940 doen !

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC