Spannings hik - toch de accu?!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-07-2017 14:14 #1106859 door V700 register
Spannings hik - toch de accu?! is gemaakt door V700 register
Volvo-vrienden en 9on-)bekenden, de nieuwe blauwe is jonger maar op sommige vlakken een stuk minder sterk dan de Blauwe Geweldenaar was.

Bijkomend "voordeel" is dat ik weer allerlei dingen leer, ook dat een complete en intense onderheidsgeschiedenis ook dure verrassingen kan opleveren: De 1750 van de aanschaf is denk ik zo langzamerhand naar de 5.000 gegroeid, met een aantal stevige investeringen "voor op termijn". En 40.000 kilometer in een jaar is ook niet mis :)

De laatste weken sloeg de motor af bij parkeren in een lastige situatie, dus het nodige in- en uitsturen, meestal als de fan aansloeg. Ik dacht dat dat iets te maken had met injectoren die aan vervanging toe zijn maar vandaag viel de autoradio/parrot handsfree uit bij het knipperen naar tegemoetkomend verkeer. Nog een paar keer gebeurd, knipper, radio uit en meteen weer opstarten. Het toerental zakt dan ook in maar de motor sloeg niet af, ook niet toen ik 'm even had stilgezet.

Accu lijkt goed, start altijd (vanwege die injectoren soms na 10 seconden).
! UPDATE: Er is een nieuwe accu ingekomen en na 1000 kilometer deze week geen enkele keer die problemen gehad. Het was trouwens ook niet echt heet, maar aangezien ik zelfs met vol vriezende ECC achteruit kon sturen en kon seinen met groot licht lijkt er licht gekomen te zijn!

Concrete vraag: Wat kan ik doen om de oorzaak te vinden?
(Behalve naar iemand gaan die er wel verstand van heeft?) Ik heb een multi-meter :)

Dank voor het lezen en delen van je kennis!

JohnPeter

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-07-2017 14:55 #1438824 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ha, dat geval van 'goede
Ha, dat geval van 'goede historie' en dan alsnog een flinke aderlating moeten doen om de auto 'on par' te krijgen, dat ken ik :) maar trooste je met de gedachte dat een nieuwe auto rijden onder de streep nog een smak duurder is.

Mijn eerste vermoeden is ergens een slechte massa, of vieze accupolen.
Controleer ook even of de kabel van dynamo naar accu goed is; die was bij mij slecht waardoor de dynamo niet goed de accu bijlaadde (te diagnostiseren door de spanning over de polen met draaiende motor te meten, moet dik boven 13V zijn).

Zekeringen goed gecontroleerd?

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-07-2017 16:51 #1438828 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic 40.000 km en 5000 euro
40.000 km en 5000 euro onderhoud, en dat terwijl je bent begonnen met een auto in onbekende staat van zo'n 20 jaar oud en maar 1750 euro. ik zou mijn handjes dichtknijpen... De blauwe geweldenaar had indertijd misschien dezelfde beginstand, maar was beslist een stuk jonger in jaren, en waarschijnlijk meer constant en degelijker onderhouden (want welke 940 is nu nog compleet dealer-onderhouden door zorgvuldige eigenaren?).
Wat het uitvallen betreft: het ziet er een beetje naar uit dat je motor uitvalt als er bij stationair toerental veel werk moet worden verzet (ver insturen en dus de stuurpomp), of het zwaar krijgt door een zwaar lopende dynamo.
Ik zou beginnen om met die multimeter eens de laadspanning te meten, en als die bij stilstaande auto en 1800 toeren onder de 14 volt is, eens gaan denken aan een andere accu, een andere dynamo, of een forse overgangsweerstand in het laadcircuit.
Ook kan het geen kwaad om de stappenmotor/CISklep en eventueel gasklephuis eens te (laten?) reinigen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-07-2017 09:31 #1438837 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tandartsmomentje
Die 5000 was inclusief de aanschaf :)
Het onderhoud van de laatste 11 jaar was door een garage gedaan, rekeningen en pinbonnen zaten er aan en ik wilde een aantal zaken op tijd laten doen, zoals nieuwe banden en D-riem. Ook de cis-klep is toen schoongemaakt. En er is G3 op het kenteken gekomen.

Gisteren de stationaire spanning geprobeerd, was 13,7.
Lichten aan, airco aan, noem maar op, niks afslaan of moeilijk doen. Tandartsmomentje dus. (Onderweg stond de airco uit, ik wilde niet te veel stroom gebruiken)

Dat van het stuur zal ik straks gaan proberen, de dynamo kan ik vermoedelijk niets zelf aan zien.

Ik houd jullie op de hoogte!

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-07-2017 11:55 #1438839 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Reken in kosten per kilometer
Reken in kosten per kilometer, dan klinkt het allemaal een stuk minder erg. Zelfs met volledige afschrijving op nul zit je nu dus al rond of onder een kwartje per kilometer: dat is gewoon erg netjes! Doordat je veel rijdt, vallen de vaste kosten al snel weg en wordt de kilometerprijs lekker laag...
Dat neemt natuurlijk niet weg dat die storing er uit moet. Zie je kans om een woensdagavond in Emmeloord langs te komen, nu we voorlopig geen sleuteldagen hebben? Dan kunnen we weleens gaan spoorzoeken met een paar redelijk deskundigen.
Overigens vind ik dat 13,7 bij stationair niet echt overhoudt. Met veel lange afstanden gaat het nog lang goed, maar reserve zit daar niet meer in.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-07-2017 14:24 #1438848 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Overgansweerstand accupolen
daar zou ik mee beginnen. Voel ook even of de plus pool warm wordt.
Daarna sluit je de multimeter aan in de auto, bijvoorbeeld op de sigaretten aansluiting om te meten tijdens de rit.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-07-2017 09:40 #1438863 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Sleutelen
Eigenlijk wel een leuk plan. Heb die woensdag een afspraak in het westen staan dus 's-avonds Emmeloord is op de weg naar huis.
13.7 te laag betekent dan dat de dynamo verouderd is?

En inderdaad, als ik alle kosten van de afgelopen 750.000 kilometer in 16 jaar optel is 940 rijden zowel economisch als qua hobby-beleving helemaal top :)

Woensdagavond uur of zeven, half acht?

• noppen20
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-07-2017 11:07 #1438865 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Misschien eens een handleiding voor maken?
Misschien handig als iemand, die in tegenstelling tot mijzelf wél verstand van elektra heeft, er eens een handleiding incl. wat fotos van maakt?

Heb al aardig wat topics voorbij zien komen over het wel/niet/niet-goed functioneren van de dynamo, laadspanning en dergelijke.

Vaak is niet bekend waar en hoe gemeten moet worden, en welke waardes nog goed zijn voor bepaalde componenten.

Misschien dat ik het over het hoofd gezien heb, maar iets in de richting van een handleiding kon ik zo 1-2-3 niet vinden.

Wil er best 1 maken, of helpen bij het maken van een handleiding. Alleen ben ik misschien wel de grootste elektro-no-no die hier rond hangt. Weet dus de helft van de tijd niet wat ik nou precies aan et meten ben, en waarom...

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-07-2017 16:04 #1438877 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Meten
Is altijd lastig.
Direct op de dynamo moet dichtbij 14 v geven.
Zo niet dan vervang je eerst de spanningsregelaar, koolborstelhouder.
ergens anders geeft zomaar lager.
13,7 is dan zo gek nog niet.

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-07-2017 05:27 #1438890 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Dynamo Trainigsdocumet Volvo
Hier een documentje, gebruikt in de monteurstraining bij Volvo.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC