LED achterlichten

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-01-2017 21:29 #1433986 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Weet ik
Maar moet m'n tellerplaat toch al loshalen. Verlichting doet het niet helemaal.
Dan is een draadje lostrekken zo gedaan, sneller dan een 21 watt lampje/weerstand parallel schakelen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-01-2017 00:03 #1433991 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Nondestructief
Hallo Bouer

Draai er dan gewoon het lampje uit (en stop eventueel de lege fitting terug in de tellerunit). Dat heeft twee voordelen:

- Stel dat je de verkeerde te pakken hebt, dan is het snel te herstellen.
- Stel dat je ooit het lampje weer wilt laten functioneren (i.v.m. verkoop of iets dergelijks), dan is er snel weer een lampje in gezet.

groetjes

Mathy

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-01-2017 00:06 #1433992 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Lampje?
Hallo Bouer

Maar dat idee met dat verborgen lampje ergens achter de bekleding, tja, dat heeft ook niet mij voorkeur. Da's in mijn ogen geen oplossing, maar gepruts. Het past in elk geval niet in c.q. bij onze auto's.

groetjes

Mathy

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-01-2017 10:14 #1433995 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Zo'n verborgen lamp werkt als
Zo'n verborgen lamp werkt als weerstand. Je kunt er ook een gewone weerstand in zetten, maar dan moet je wel even nadenken over isolatie: ze kunnen flink warm worden en je wilt er geen brand door krijgen.
Een lamp is veiliger omdat de behuizing van nature al niet zo heet wordt. Maar een weerstand is netter.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-01-2017 11:05 #1433999 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Aangestoken door de
Aangestoken door de enthousiaste led verhalen heb ik nu achter in mijn baksteen (240) ook rode led BAY15D gemonteerd. Via Aliexpress voor een euro of 17 incl verzenden herinner ik me. Resultaat is meer licht, duidelijk. Was goed te zien toen ik maar een vervangen had. Wat dat betreft, aanrader.
Bijkomend voordeel van die leds+H4 is dat het allemaal wat minder energie gebruikt. Mijn 240 heeft een underdrive pulley op de krukas en daardoor loopt de dynamo wat langzamer, je merkt dat die het nu makkelijker bij kan houden... Uiteraard niet de oplossing, dit is symptoombestrijding, er zijn betere oplossingen. Misschien in de chip het stationaire toerental iets omhoog. Helaas zou dat (kleine) energie voordeel verdwijnen met extra weerstanden/lampjes.

Misschien is die bulb-out indicator wel open te maken en aan te passen? Heb voor nu ook maar het lampje uit de tellerkast gehaald.

De Leds: 18 stuks 3535 leds rondom, 3x 3535 aan de bovenkant. Claim 840 Lumen.

nl.aliexpress.com/item/2PCS-CREE-LED1157....13010608.0.0.QZvSc8

Binnenkort ook 3e remlicht met led.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-01-2017 13:38 #1434003 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 3e remlicht
Volgens het E-schema krijgt het derde remlicht voeding vanaf het linkerachterlicht. In het lamp defect relais worden de stromen naar het rechterachterlicht en naar het linkerachterlicht + derde remlicht met elkaar vergeleken. Blijkbaar wordt het verschil in stroom L/R In het lamp defect relais gecompenseerd (denk aan een weegschaal met een extra gewichtje in één van de schalen).

Vervang je de remlichten door LEDs, dan klopt er niets meer van die compensatie, omdat een LED minder stroom vraagt.
Stel remlichten vragen ieder 21 W, dat is ruwweg 2 A per lamp. Dus links 4A en rechts 2A. Compensatie "gewichtje" van 2A rechts erbij en alles is in evenwicht. Led's vragen bijvoorbeeld de helft, dus ineens rechts 1 A en links 2 A (1 + 1 A). Dan is een compensatie van 2 A te veel en zorgt er voor dat de weegschaal uit evenwicht raakt en de lamp defect lamp gaat branden.

Geen idee hoe er precies wordt gecompenseerd in het relais. Als het zo is gedaan dat er alleen naar stroomverhoudingen wordt gekeken, dan zou alles weer moeten werken als je ook het derde remlicht vervangt door een identiek LED lampje.
Als dat niet werkt, zou je alle remlichten ook via de aanhangwagen-connector kunnen aansluiten ipv het defect-lamprelais. Dan blijft de bewaking voor de koplampen en achterlichten in ieder geval nog wel actief.

volvo700vereniging.nl/sites/default/publ...ts/3e%20remlicht.pdf

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-01-2017 14:34 #1434005 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic dubbel
Met twee extra leds op de plek van de mistachterlichten raakt de controle niet uit balans. Een extra duplo fitting op de sloop scoren. En fitting links gaat naar rechts.

Voor met 2 maal led brengt de controle niet in de war. Of defect geconstateerd wordt weet ik niet. Voor merk je dat wel op bij weerspiegeling.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-01-2017 17:37 #1434008 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Aanhanger
Hebben we het nog niet eens over een aanhangwagen gehad....

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-01-2017 19:15 #1434014 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja, als ik een lampje
Ja, als ik een lampje makkelijk uit de fitting kan trekken doe ik dat natuurlijk.
Heb die tellerplaat nog nooit van z'n plek gehad, dus wist niet hoe dat lampje vast zat (fitting of gesoldeerd).
In mijn geval is het lampje toch niet zo nuttig, ik check alle lampjes wel bij inparkeren.

Weerstand of lampje parallel lijkt me idd minder fijn ivm hitte, en in het geval van een lampje ook nog 'vals licht'.

En de Adrian-opstelling lijkt me ook wel wat, dus remlichten onderin en gewoon+mistlicht bovenin. Maar dan heb ik nog weer nieuwe remlichten nodig.. Wie weet ooit nog eens, moet wat te knutselen hebben he :)

• A. Remy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-01-2017 21:01 #1434017 door A. Remy
Beantwoord door A. Remy in topic alles gekocht JW?
Heb je alles opgekocht bij Aliexpres JW, het artikel is namelijk niet meer beschikbaar ;-)
Wolwo

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC