LED achterlichten

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-11-2016 16:59 #1106050 door V700 register
LED achterlichten is gemaakt door V700 register
Hallo,

De achterlichten van mijn '97 945 zijn me niet helemaal naar de zin. De glazen worden wat bleek (ook verschil links/rechts), en de lichtopbrengst is me ook wat weinig.
Optie 1 is units vervangen en 10/21 watt lampen er in
Optie 2 is goeie leds.

Nu heb ik wat setjes geprobeerd, maar ik heb er nog geen gevonden die met het elektrische schema van de 940 overweg kan.
Er gaan drie draadjes naar het bewuste lampje (bay15d), gewoon licht +, remlicht + en '-'. Het blijkt echter dat het draadje voor remlicht niet gewoon uit gaat als je niet remt, maar dat het een '-' wordt. Gevolg: spanning tussen gewoon+rem draadjes, en daar kunnen die leds niet mee overweg. Geen idee waarom dit zo werkt, maar het is bij mijn auto in ieder geval wel zo ;)

Heeft iemand ervaring met led achterlichten die wel werken? Hoe is de lichtopbrengst daarvan?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-11-2016 17:32 #1432077 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Heb je Cruise Control
Heb je Cruise Control op je wagen?

De LEDs blijven zachtjes branden als je cruise control hebt, de cruise control heeft schakelaars aan de pedalen zitten, die gevoed worden via de remlicht schakelaar. De Cruise Control unit heeft nogal de neiging om "in serie" te gaan staan met de LED achterlichten. (De CC unit wil graag massa vanaf de remlichten hebben, zodra dit naar + plus sprint slaat de CC af)

Ik heb dit opgelost door de de kabel van de CC unit die naar de remlichtschakelaar gaat gewoon rechtstreeks aan de massa de zetten. De andere schakelaars onderbreken hem wel. Let op: Dit is wel een kleine "beveiligingswijziging". Bij mij werkte het prima en sloeg de CC gewoon altijd netjes af via het rempedaal ondanks de wijziging. Goed even opletten dus!

Hierdoor / Na deze wijziging werkte de LED achter/remlichten ook prima.

Groeten,
Gerben

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-11-2016 19:13 #1432084 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Diode
Ik bedenk me zojuist, met een een(1)richtingsdiode zou je het probleem waarschijnlijk ook wel kunnen oplossen, door deze op de kabel te zetten die richting de Cruise Control computer gaat, zodat hij niet per-ongeluk in serie komt te staan met de LED achterlichten.

Groeten,
Gerben

• ADRIAANB234FT
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-11-2016 20:47 #1432088 door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Slim
Had hier ook last van, maar is nauwelijks hinderlijk. Bij ingeschakeld contact en uitgeschakelde lichten, branden alleen de led- achterlichten zwak. Zodra de verlichting wordt ingeschakeld, branden de achterlichten op normale sterkte.
Slimme oplossing, Gerben.

Adriaan

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-11-2016 21:20 #1432094 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Cruise control
Oke, dank. Ik ga het even voorzichtig proberen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-12-2016 18:02 #1432931 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb de mistlampen achter
Ik heb de mistlampen achter gecombineerd uitgevoerd. Dus heb nu 2x 2 lampen aan de achterkant. Als ik mistlamp achter aan zet gaan de bovenste 2 feller branden.

Ideaal, dan heb je zelfde licht als op de 850 serie. Want het is nogal weinig licht ja een station vergeleken met de 740/940 sedan.

Zal vanavond eens een foto klikken, want mijn andere 740 moet ik nog ombouwen. Dan kan men vergelijk eens zien.

• noppen20
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-12-2016 16:27 #1433002 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Ik ben benieuwd
Ik was zelf hetzelfde van plan, vond de opbrengst ook wat karig.
Ben erg benieuwd naar de foto's

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-12-2016 20:52 #1433007 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic achterlichten
Sinds kort heb ik van mijn 740 alle gloeilampjes vervangen door LED verlichting. Bij de knipperlichten zit in het voorscherm nog een setje gloeilampjes als belasting voor de knipperunit. Dit werkt prima. Bij de remlichten had ik ook het probleem zoals beschreven door Bouer. Dit heb ik opgelost door een extra remlichtschakelaar te monteren en de cruisecontrol heb ik via een klein gloeilampje onder het dashboard van een min voorzien. De achterlichten zijn ook dubbel uitgevoerd aan de linker en rechterkant. Via diodes is alleen aan de linkerkant een mistachterlicht. De lichtopbrengst van LED's is in orde.

• ADRIAANB234FT
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-12-2016 10:33 #1433017 door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Lekstromen
Hallo Gerben, is het een idee om bij de eerstvolgende ontmoeting, bijvoorbeeld in Emmeloord) dat euvel van die zwak brandende achterlichten gezamenlijk aan te pakken bij de auto's met led van leden die daar last van hebben? Onder jouw bezielende leiding, welteverstaan?
Het is weliswaar niet écht storend, maar lekstromen zijn er om opgeheven te worden, nie-waar? Graag hoor ik tzt van je wat we daar (qua materiaal) voor mee dienen te nemen.

Adriaan

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-12-2016 17:52 #1433044 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Dag Adriaan.
Dag Adriaan.

Een hartstikke leuk idee. Dat kunnen we zeker wel eens doen op een dag of inderdaad bv in Emmeloord om de lekstromen van de led achterlichten op te lossen. Langskomen bij mij mag natuurlijk ook.

Materiaal stelt niks voor en ik heb wel een ander liggen. Dat zal wel goed komen.

Groeten,
Gerben

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC