waarschuwingslampje remmen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-12-2021 10:15 #1469010 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic We hebben het ineens over de ((P)) ipv de ((!))
Ik denk dat we het over iets anders hebben. Bij mij brand het rode ((!)) lampje wat aangeeft dat er iets mis is met me remcircuit. Niet het rode ((P)) lampje van de handrem... De sensor voor m'n handrem ((P)) werkt prima en die sensor zit inderdaad onder m'n handremhandel. Maar zit het probleem niet. Ik was even in verwarring. Op naar de garage, evengoed bedankt voor de moeite.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-12-2021 15:49 #1469014 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 140
Bij mijn 140 moet je het contact uit het blokje draaien, een paar keer remmen en weer monteren. Als de twee remcircuits in balans zijn, blijft het lampje dan uit..
Misschien bij de 740 ook zo?.

• Coen de Voogd
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
03-12-2021 17:41 #1469016 door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic Remslang
Heb je de staat van de remslangen gecontroleerd? Door veroudering kunnen deze opzwellen waardoor er meer remvloeistof verplaatst moet worden in de ene leiding dan de andere. Dit kan ertoe leiden dat t plunjertje teveel naar 1 kan verschuift en dan contact maakt. Wanneer deze plunder ‘teveel’ vanuit t midden verschoven is kan t palletje dat de schakelaar bediend in de groeven van de plunder blijven hangen. ‘Vrij maken’ kan via voorzichtig (!) trekken aan t palletje en de rem in trappen.

• Reinier Verbeek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
04-12-2021 11:15 #1469017 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic opgezwollen remslang
Dit lampje zit er onder andere om opgezwollen remslangen te detecteren. Eerst zwellen ze op, daarna klappen ze, er kan 10 jaar tussen zitten, maar ook een dag. Als dat het geval is, zou ik niet proberen de boel weer in evenwicht te krijgen door het plunjertje een beetje te veranderen. Ik zou de remslangen binnen een week vervangen en proberen een andere auto te lenen in de tussentijd?

• Coen de Voogd
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
05-12-2021 00:00 #1469020 door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic Bedoeling
De intentie van mijn bijdrage was absoluut niet bedoeld om signaleringen / onderdelen van signaleringsysteem om de tuin te leiden. De druk in opgezwollen remleidingen zal zich - wanneer er niet wordt geremd- weer vereffenen. Hierbij kan plunjer mogelijk blijven hangen zoals beschreven. Dus om te TESTEN of daar sprake van is zou je de geopperde suggestie kunnen uitproberen. Verdere stelregel: remmen zijn cruciaal dus alle storingsmeldingen altijd serieus nemen

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-12-2021 00:56 #1469021 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Remdruk
Het lampje gaat branden wanneer er onvoldoende remdruk is. zoowel bij systemen met dubbele remzuigers als bij enkelvoudige systemen. Het pedaal moet hard aanvoelen bij lopende motor. Voelt het sponzig dan zit er lucht in de leiding en moet je het systeem ontluchten.

Wanneer de rem goed werkt zonder scheef trekken en het lampje toch gaat branden bij het remmen kan het ook zijn dat de schakelaar defect is. Het kan ook zijn dat de leiding van de drukschakelaar naar het dashboard een slijtplek vertoont waardoor de draad massa maakt. Controleren met een ohmmeter tussen de draad en de massa. Wanneer de rem niet wordt ingetrapt moet de weerstand oneindig zijn.

Wanneer de remleidingen te oud zijn moet dit er bij een APK uitkomen, dan is het een punt van afkeur. Bij sommige wagens kan het ook een versleten remblok zijn. De draad naar een remblok dat van een waarschuwingsdraad is voorzien (sommige modellen) kan ook sluiting maken. En bij sommige remdrukschakelaars zou het ook in de schakelaarkunnen liggen. En natuurlijk kan de oorzaak ook in de print in de klokkenwinkel in het dashboard liggen.

Je 740 is van 86 geloof ik. Ik zal morgen eens in de litteratuur duiken welke rem er in deze wagen zit, dan kan ik er meer over zeggen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-12-2021 11:33 #1469023 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 740 2.3 GL
Mijn volvo 740 2.3 GL komt uit 1984. Hoop dat je wat kunt vinden. Mijn remsysteem is nagelopen omdat ik terug ben gegaan door het waarschuwingslampje (lees hierboven).

Fijne zondag.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-12-2021 18:03 #1469039 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Op zich kan een remslang
Op zich kan een remslang natuurlijk niet ' te oud' zijn voor de APK keuring. Er is geen leeftijdseis voor.
Wel wordt er gekeken naar de conditie, maar alleen uitwendig. Daarbij wordt op droogtescheuren in het rubber, schaafplekken en roestige terminals gelet. Eventuele inwendige schade, zoals hierboven benoemd, valt bij een visuele inspectie niet op. Met een beetje geluk komt dat er wel uit op de remmentestbank, maar ook dat is geen zekerheid.
Zoals eerder gezegd: een 1984 740GL (voor de nederlandse/belgische markt in elk geval) heeft voor de dubbelzuiger remmen met twee remslangen, achter enkelzuiger remmen. De schijven zijn van oorsprong de kleinste maat die geleverd is: als de auto nog op 14 inch wielen staat zal dat nog steeds zo zijn, iets anders past niet. Ombouw naar de grotere remmen is een kwestie van remzadels en schijven wisselen: de klauw blijft hetzelfde. Je moet dan wel naar minimaal 15 inch velgen.
De enige goede manier om zeker te weten wat je hebt is na 27 jaar echt gewoon onder de auto kijken wat er gemonteerd is.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-03-2022 09:44 #1470120 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Oorzaak gevonden
Na een bezoek aan een Volvo(-klassieker)garage is alarm na 2x (dus 3x) ontluchten toch weggegaan... Begrijp dan niet waarom het bij de eerste 2x ontluchten niet is opgelost. Maar goed, het is weer in orde gelukkig.

• P.J. Bus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-03-2022 23:05 #1470125 door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic fijn
dat het opgelost is

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC