waarschuwingslampje remmen
- Bas Walhof
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-08-2016 11:00 #1105778
door Bas Walhof
waarschuwingslampje remmen is gemaakt door Bas Walhof
hallo,
vanmorgen de 740 weer zonder opmerkingen door de APK, en omdat ie nu 30 jaar is pas weer in september 2018.
Wat me weer opviel was dat het "waarschuwingslampje remmen" (zit links van handrem-lamp) weer brandde.
Weet iemand waardoor dit wordt "aangestuurd" ?
De remmen zijn prima maar ik kan geen sensor vinden.
vanmorgen de 740 weer zonder opmerkingen door de APK, en omdat ie nu 30 jaar is pas weer in september 2018.
Wat me weer opviel was dat het "waarschuwingslampje remmen" (zit links van handrem-lamp) weer brandde.
Weet iemand waardoor dit wordt "aangestuurd" ?
De remmen zijn prima maar ik kan geen sensor vinden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Lex Stax
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-08-2016 11:36 #1430158
door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Check eerst het niveau van de
Check eerst het niveau van de remvloeistof in het reservoir. Ik neem aan (als non-techneut) dat daar een sensor zit die aangeeft of het niveau te laag is.
Als het niveau te laag is zijn er de volgende oorzaken:
- remblokken zijn erg versleten en daardoor is het niveau wat lager (lijkt me erg onwaarschijnlijk)
- lekkage. Da's natuurlijk linke soep. Die lekkage moet opgespoord worden want anders krijgt je 740 op korte termijn een geheel ander en onbedoelde carrosserie-vorm. En jijzelf misschien ook.
Niveau direct (laten) bijvullen. Remvloeistof is bij elk tankstation te koop. Let op als je morst. Dit is aggressieve rotzooi!! Meteen schoonmaken.
Het sensortje heeft er misschien geen zin meer in. Dat kan ook. Dat dus effe checken. Als het niveau laag is, dan werkt het sensortje prima.
Als het niveau te laag is zijn er de volgende oorzaken:
- remblokken zijn erg versleten en daardoor is het niveau wat lager (lijkt me erg onwaarschijnlijk)
- lekkage. Da's natuurlijk linke soep. Die lekkage moet opgespoord worden want anders krijgt je 740 op korte termijn een geheel ander en onbedoelde carrosserie-vorm. En jijzelf misschien ook.
Niveau direct (laten) bijvullen. Remvloeistof is bij elk tankstation te koop. Let op als je morst. Dit is aggressieve rotzooi!! Meteen schoonmaken.
Het sensortje heeft er misschien geen zin meer in. Dat kan ook. Dat dus effe checken. Als het niveau laag is, dan werkt het sensortje prima.
- Bas Walhof
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-08-2016 13:22 #1430161
door Bas Walhof
Beantwoord door Bas Walhof in topic alles is oké
alles is schoon, geen lekkage, goede remblokken. Niveau tot het randje en is ook nooit anders geweest. Dat is ook het vreemde. De laatste maanden heb ik de auto zeer weinig gebruikt maar het lampje brandde wel vaak en soms ging ie uit na een herstart. Waar zit de sensor trouwens ? Aan of bij het vaatje is geen draad of kabel te bespeuren. Alleen olieleidingen.
En de auto is echt in vrijwel nieuwstaat ondanks zijn leeftijd.
En de auto is echt in vrijwel nieuwstaat ondanks zijn leeftijd.
- Lex Stax
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-08-2016 16:17 #1430169
door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Dean lekt er in ieder geval
Dean lekt er in ieder geval niets. Da's goed nieuws.
Ik weet niet waar de sensor zit en waar 'ie reageert. Maar we hebben techneuten genoeg dat dat vast en zeker wel weten.
Maar ook van een auto in nieuwstaat kan er wel eens ergens iets misgaan. De auto is op leeftijd, ook al ziet alles er prima uit.
Ik weet niet waar de sensor zit en waar 'ie reageert. Maar we hebben techneuten genoeg dat dat vast en zeker wel weten.
Maar ook van een auto in nieuwstaat kan er wel eens ergens iets misgaan. De auto is op leeftijd, ook al ziet alles er prima uit.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-08-2016 20:30 #1430177
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Remlampje aan
Is deze 740 misschien uitgerust met remblokken met slijtindicator en kabeltje die verbonden is met het betreffen remlampje .
Kom wel eens voor bij de 940 , bij 740 nog niet gezien.
Kom wel eens voor bij de 940 , bij 740 nog niet gezien.
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
25-08-2016 21:06 #1430179
door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Dan
zou dit bij de apk te zien zijn dat de remblokken op zijn of controleren ze die niet
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-08-2016 21:12 #1430180
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic geen draad?
Onder de remvloeistofpot zit een waarschuwingssysteem .( dus NIET de hoofdremcilinder) Volg de leidingen maar eens .daar zit wel een sensor op.Als daar wat mis is dan gaat dat lampje ( is het een uitroepteken tussen haakjes ? ) branden .
- Bas Walhof
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-08-2016 09:19 #1430192
door Bas Walhof
Beantwoord door Bas Walhof in topic idd sensor gevonden
Inderdaad de leidingen gevolgd en iets gevonden. een rubber manchetje waaruit een kabeltje komt en dat kabeltje heeft ergens een zekering houder lijkt 't. Misschien zit daar de oorzaak ? Maar daar kan ik helaas niet meer bij omdat het zo verstopt zit.
Zie de foto's.
Zie de foto's.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-08-2016 11:01 #1430194
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Remlichtschakelaar?
Ik ken het systeem niet uit mijn hoofd, maar is dit geen vreemde plaats voor een niveauschakelaar?. Is dit niet een drukschakelaar voor het oplichten van de remlichten, of zit die bij een Volvo op het pedaal?
- noppen20
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-08-2016 11:28 #1430195
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Eerste foto.
Op de eerste foto staat die inderdaad.
Lampje gaat branden op het moment dat er druk verschil is tussen de 2 zijdes.
Een soort zuigertje schuift dan aan de kant waardoor de sensor contact maakt, en dus lampje aan.
Vervelende is dat wanneer dit gebeurd, er ook een pennetje naar beneden kan vallen die de boel blokkeert.
Deze zorgt er voor dat je lampje dus blijft branden, en moet je resetten.
1 en ander wordt wellicht wat duidelijker door middel van een paar bij mekaar geraapte plaatjes...
Lampje gaat branden op het moment dat er druk verschil is tussen de 2 zijdes.
Een soort zuigertje schuift dan aan de kant waardoor de sensor contact maakt, en dus lampje aan.
Vervelende is dat wanneer dit gebeurd, er ook een pennetje naar beneden kan vallen die de boel blokkeert.
Deze zorgt er voor dat je lampje dus blijft branden, en moet je resetten.
1 en ander wordt wellicht wat duidelijker door middel van een paar bij mekaar geraapte plaatjes...
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Moderators: Jerry Stam