Functie relais stoelverwarming / uitschakeling warmte afhankelijke inschakeling

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-01-2016 09:03 #1424894 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nou doet de stoelverwarming
Nou doet de stoelverwarming het in een keer niet meer. Relais is in orde. Maar er staat geen stroom meer op . Ook niet op de stekkers die onder de stoel zitten In de zekeringenbak en op de schakelaar meet ik wel spanning. Zit er nog ergens een apparaatje of zo dat kapot kan gaan? In de zekeringenbak zit niet nog een relais toch?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-01-2016 09:05 #1424895 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Heeft iemand een schema of zo
Heeft iemand een schema of zo om te kijken hoe en waar de bedrading loopt en wat er precies allemaal op zit aangesloten?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-01-2016 10:10 #1424896 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vermoedelijk
Naast de relais gaan vaak de schakelaars in de middenconsole stuk. Ook al gaat het lampje aan en kun je de schakelaar in beide standen zetten (soms blokkeren ze ook in één van de standen) dan kan het nog zijn dat het relais/de verwarming dus geen spanning krijgt.

De bedrading loopt van zekeringen via schakelaar naar relais naar verwarmingsmatten. Zit behalve een connector hier en daar niets meer tussen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-01-2016 16:44 #1424903 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank je wel! Dus dan zou er
Dank je wel! Dus dan zou er iets in de bedrading moeten zitten. Want op de schakelaars heb ik wel spanning op 2 polen als ie aan staat en op 1 als ie uit staat; dus dan zouden die goed moeten zijn toch? Op het relais en op de stekkers onder de stoel geen spanning.
Ik moet ook nog eens kijken hoe ie het nu doet aan de bijrijderskant. Als daar ook geen spanning op staat, moet het wel ergens in de zekeringenbak zitten of zo.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-01-2016 10:55 #1424935 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Meet ook even de weerstand
Meet ook even de weerstand van de mat zelf. Als de mat goed is doorgebrand, is er geen stroomkring meer en zal je dus ook niets meten na de schakelaars.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-01-2016 21:17 #1424991 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Is dat zo? Er kan toch altijd
Is dat zo? Er kan toch altijd nog stroom naar toe?
En werkt het niet net zo als bij de achterruitverwarming? Als daar een draadje van is beschadigd, doen de anderen het nog wel.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-01-2016 21:50 #1424992 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niet
Je hebt serieschakeling, dan staan ze achter elkaar, en parallel, net als bij je achterruitverwarming. Als bij een serie één het niet doet, doet alles het niet. Bij parallel doet alleen de slechte het niet, de rest wel.

Matjes staan volgens mij in serie.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-01-2016 19:49 #1425084 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Op bijrijdersstoel ook geen spanning
Ok, maar dan moet er toch nog stroom naar toe gaan? Of zie ik dat verkeerd.
Overigens meet ik op de bijrijdersstoel nu ook geen spanning meer. Wel op beide schakelaars dus.

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-01-2016 21:28 #1425091 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Ik heb geen bedradingsschema
Ik heb geen bedradingsschema's uit 1988. De oudste die ik heb zijn uit 1991.

Maar in alle schema's die ik gezien heb gaat de 12 volt van de schakelaar rechtstreeks naar het relais onder de stoel. Zekeringen e.d. zitten vóór de schakelaar.

Dus als je wel spanning hebt op de schakelaar maar niet op het relais wijst dat op een draadbreuk of een probleem in de connector (pinnetje naar achteren geschoven?).
Anderzijds, dat er bij twee stoelen tegelijk een draadbreuk optreedt is ook weer vreemd. Gebruik je een multimeter?

Piet

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-01-2016 21:36 #1425094 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik
Ik begrijp niet helemaal waar jij het probleem Willem? Als de stroomkring onderbroken is kun je de spanning meten (bijv. 12V als je meet tussen + en carrosserie). Er loopt dan geen stroom. Als de stroomkring gesloten is zal er stroom lopen, maar ook dan kun je de spanning meten.

Als je de schakelaar uit staat moet er op 1 pennetje van de schakelaar 12V staan, als je de andere meetpen tegen de massa (carrosserie) houdt. Als de schakelaar aan staat moet er op 1 pennetjes 12V staan.

Als de schakelaar aan staat en je meet op twee pennetjes van de schakelaar 12V en op geen van de pennetje in de relaisvoet (relais er even uit halen) dan zit het in de kabel. Als je op één van de pennetjes in de voet wel 12V meet dan ligt het of aan het relais of aan de matjes.

Ik pak vaak het kale metaal van het portierscharnier om de meetpen voor massa/carrosserie tegen aan te houden. Een meetsnoer met krokodillebekje dat je er op kunt klemmen is nog makkelijker, dan heb je twee handen vrij voor de andere meetpen. Bijvoorbeeld met 1 hand de meetpen vasthouden en met de andere de relaisvoet.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC