Functie relais stoelverwarming / uitschakeling warmte afhankelijke inschakeling
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-12-2015 23:10 #1104783
door V700 register
Functie relais stoelverwarming / uitschakeling warmte afhankelijke inschakeling is gemaakt door V700 register
Beste leden,
Als ik het goed heb werkt de stoelverwarming wel of niet afhankelijk van de temperatuur buiten.
Waar zit de module die dit registreert en aanstuurt? Ik wil namelijk deze functie omzeilen, dus wanneer ik de stoelverwarming inschakel dat hij in werking treed ongeacht de temperatuur buiten.
Ik weet dat er er groene relais onder de stoel zit (ik heb lederen bekleding). Klopt het dat deze relais ervoor zorgt dat de stoelverwarming niet oneindig doorbrand ter beveiliging? Want als ik mijn schakelaar aanzet meet in spanning aan de uitgaande kant van deze relais die weer de stoelverwarming zelf aanstuurd en deze dus warm word.
Wellicht zijn er meerdere die hier tegen aanlopen.
Ik zie jullie reacties tegemoet!
Mvg,
Rick
Als ik het goed heb werkt de stoelverwarming wel of niet afhankelijk van de temperatuur buiten.
Waar zit de module die dit registreert en aanstuurt? Ik wil namelijk deze functie omzeilen, dus wanneer ik de stoelverwarming inschakel dat hij in werking treed ongeacht de temperatuur buiten.
Ik weet dat er er groene relais onder de stoel zit (ik heb lederen bekleding). Klopt het dat deze relais ervoor zorgt dat de stoelverwarming niet oneindig doorbrand ter beveiliging? Want als ik mijn schakelaar aanzet meet in spanning aan de uitgaande kant van deze relais die weer de stoelverwarming zelf aanstuurd en deze dus warm word.
Wellicht zijn er meerdere die hier tegen aanlopen.
Ik zie jullie reacties tegemoet!
Mvg,
Rick
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-12-2015 23:28 #1424237
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik vermoed
Ik vermoed dat het relais niet de temperatuur buiten meet maar dat de temperatuur in het relais zelf gemeten wordt.
Ik vraag me af waarom die meetfuntie er in zit en of het verstandi is die te overbruggen. Stoelen met stoffen bekleding hebben dit niet, misschien heeft dit met het vermogen te maken? Lederen bekleding heeft misschien meer vermogen en die functie ivm te snel uitdrogen van het leer of brandgevaar?
Ik vraag me af waarom die meetfuntie er in zit en of het verstandi is die te overbruggen. Stoelen met stoffen bekleding hebben dit niet, misschien heeft dit met het vermogen te maken? Lederen bekleding heeft misschien meer vermogen en die functie ivm te snel uitdrogen van het leer of brandgevaar?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-12-2015 23:41 #1424238
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt voor je reactie Henk.
Bedankt voor je reactie Henk.
Deze gedachte had ik ook, wellicht dat de relais ook de temeratuur meet inderdaad.
Ik hoop dat iemand ons de exacte werking nog kan uitleggen.
Als ik de relais doorverbind en alsware dus uitzet werkt de verwarming ook prima. Echter heb ik dit niet lang getest, wellicht brand de verwarming dan door. Als we zeker weten dat de relais alleen schakelt afhankelijk van de temperatuur moet het volgens mij wel kunnen.
Ik wacht de reacties af, wellicht komt de goede uitleg nog binnen.
Deze gedachte had ik ook, wellicht dat de relais ook de temeratuur meet inderdaad.
Ik hoop dat iemand ons de exacte werking nog kan uitleggen.
Als ik de relais doorverbind en alsware dus uitzet werkt de verwarming ook prima. Echter heb ik dit niet lang getest, wellicht brand de verwarming dan door. Als we zeker weten dat de relais alleen schakelt afhankelijk van de temperatuur moet het volgens mij wel kunnen.
Ik wacht de reacties af, wellicht komt de goede uitleg nog binnen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-12-2015 09:50 #1424244
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Overload relais
zo een zal het zijn. Beperkt de maximale stroomdoorvoer.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-12-2015 10:44 #1424246
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic En weet je ook waar de
En weet je ook waar de temeratuur dan gemeten wordt?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-12-2015 13:33 #1424250
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic In
In het relais zelf vermoed ik.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-12-2015 15:21 #1424266
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Piet kom er maar in...
Piet kom er maar in...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-12-2015 16:58 #1424291
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Groene relais
Het is juist dat de meeting verricht wordt in het groene relais. Er zit een PTC in met als grenswaarde zo rond de 15 gr C daarboven is de weerstand te hoog en zal er geen verbinding tot stand wat dus resulteert in dat de gloeispiraal in de zitting en leuning niet geactiveerd wordt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-12-2015 01:03 #1424370
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Beste VolvoS90.
Beste VolvoS90.
Klopt het dat ik uit je verhaal kan opmaken dat de relais alleen inschakelt onder de 15 graden buitentemperatuur?
Dit zou dan betekenen wanneer ik de relais er tussen uit haal deze functie niet meer werkt en de stoelverwarming altijd ingeschakeld word wanneer men de schakelaar omgezet. Dit wil ik namelijk graag, mijn vraag hierop is dan: Kan dit kwaad i..v.m. doorbranden van het verwarmingselement? Of zit er in het relais een tweede functie die ervoor zorgt dat er maar een bepaald vermogen doorgestuurd word naar het verwarmingselement zelf.
In het kort: Ik zou graag de automatische temperatuurregeling willen weg halen en de stoelverwarming altijd kunnen inschakelen d.m.v. het aan/uit zetten van de schakelaar ongeacht de temperatuur buiten.
Mvg,
Rick
Klopt het dat ik uit je verhaal kan opmaken dat de relais alleen inschakelt onder de 15 graden buitentemperatuur?
Dit zou dan betekenen wanneer ik de relais er tussen uit haal deze functie niet meer werkt en de stoelverwarming altijd ingeschakeld word wanneer men de schakelaar omgezet. Dit wil ik namelijk graag, mijn vraag hierop is dan: Kan dit kwaad i..v.m. doorbranden van het verwarmingselement? Of zit er in het relais een tweede functie die ervoor zorgt dat er maar een bepaald vermogen doorgestuurd word naar het verwarmingselement zelf.
In het kort: Ik zou graag de automatische temperatuurregeling willen weg halen en de stoelverwarming altijd kunnen inschakelen d.m.v. het aan/uit zetten van de schakelaar ongeacht de temperatuur buiten.
Mvg,
Rick
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-12-2015 08:30 #1424372
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nee
Nee, zo zit het niet. Je hebt het plaatje nog niet compleet.
Er zijn veel uitvoeringen van stoelverwarming, zo is er een low-power voor stof bekleding en een high-power voor lederen bekleding. Er zijn met automatische uitschakeling en met detectie of er iemand op de stoel zit of niet. Mijn eerste 940 met stof bekleding heb ik altijd uitgezet als hij te heet werd, ik vermoed dat die geen uitschakeling had. Ook geen detectie of er iemand op de stoel zit, wat ideaal is om de stoel warm te laten worden als je staat te krabben
Low-power heeft geen relais, en de stroom voor de verwarmingsmatten loopt door de schakelaar in de middenconsole. De high-power heeft een relais, dat wordt bediend door de schakelaar in de middenconsole. De stroom zal ivm het hoge vermogen denk ik te hoog zijn om door de schakelaar en/of bedrading te laten lopen. De hoofdfunctie van het groene relais is dus om de stroom door de matten te schakelen. Nevenfunctie is de temperatuurmeting die wordt gebruikt om alleen in de schakelen onder de 15 graden. Ik vermoed dat de temperatuurmeting ook zorgt dat de verwarming automatisch wordt uitgeschakeld.
Als je het relais eruit haalt om de temperatuurmeting te omzeilen dan heb je ook de hoofdfunctie (het schakelen van de stroom) niet meer en wordt de verwarming niet warm. De temperatuurmeting betreft overigens de binnentemperatuur in de auto, de meting wordt gedaan met een PTC begrijp ik uit een eerdere reactie. Dat is een weerstand waarvan de waarde verandert met de temperatuur, in dit geval hogere temperatuur = hogere weerstand.
Als je iets wilt doen aan die inschakeltemperatuur zou je de PTC kunnen vervangen door eentje van dezelfde waarde (het kan zijn dat de PTC in het relais verlopen is), of door eentje van een lagere waarde.
De verwarmingsmat zit tussen het schuim van de kussen en de bekleding, let op dat de boel niet te heet wordt. Als de rook onder je stoel vandaan komt, in een extreem geval, weet ik niet of je het nog uit krijgt.
Er zijn veel uitvoeringen van stoelverwarming, zo is er een low-power voor stof bekleding en een high-power voor lederen bekleding. Er zijn met automatische uitschakeling en met detectie of er iemand op de stoel zit of niet. Mijn eerste 940 met stof bekleding heb ik altijd uitgezet als hij te heet werd, ik vermoed dat die geen uitschakeling had. Ook geen detectie of er iemand op de stoel zit, wat ideaal is om de stoel warm te laten worden als je staat te krabben

Low-power heeft geen relais, en de stroom voor de verwarmingsmatten loopt door de schakelaar in de middenconsole. De high-power heeft een relais, dat wordt bediend door de schakelaar in de middenconsole. De stroom zal ivm het hoge vermogen denk ik te hoog zijn om door de schakelaar en/of bedrading te laten lopen. De hoofdfunctie van het groene relais is dus om de stroom door de matten te schakelen. Nevenfunctie is de temperatuurmeting die wordt gebruikt om alleen in de schakelen onder de 15 graden. Ik vermoed dat de temperatuurmeting ook zorgt dat de verwarming automatisch wordt uitgeschakeld.
Als je het relais eruit haalt om de temperatuurmeting te omzeilen dan heb je ook de hoofdfunctie (het schakelen van de stroom) niet meer en wordt de verwarming niet warm. De temperatuurmeting betreft overigens de binnentemperatuur in de auto, de meting wordt gedaan met een PTC begrijp ik uit een eerdere reactie. Dat is een weerstand waarvan de waarde verandert met de temperatuur, in dit geval hogere temperatuur = hogere weerstand.
Als je iets wilt doen aan die inschakeltemperatuur zou je de PTC kunnen vervangen door eentje van dezelfde waarde (het kan zijn dat de PTC in het relais verlopen is), of door eentje van een lagere waarde.
De verwarmingsmat zit tussen het schuim van de kussen en de bekleding, let op dat de boel niet te heet wordt. Als de rook onder je stoel vandaan komt, in een extreem geval, weet ik niet of je het nog uit krijgt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam