Oliedruk meten 960: over sensoren, draadmaat, ideeën en meters
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-06-2015 09:52 #1419226
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het probleem
Het probleem zal niet in de draad zitten.
Maar Adrian heeft in zijn experimenten het ook al aangegeven: Als je een rechtstreekse draad trekt en de spanning over of de weerstand door de sensor meet zie je dat die veel meer mee-verandert met de temperatuur van het blok dan de meter in het dashboard. De (elektronica in de) meter in het dashboard dempt de meetwaarde van de sensor gewoon veel te veel, waardoor de kleine veranderingen van de sensor niet vertaald worden in veranderingen in de stand van de naald.
Maar Adrian heeft in zijn experimenten het ook al aangegeven: Als je een rechtstreekse draad trekt en de spanning over of de weerstand door de sensor meet zie je dat die veel meer mee-verandert met de temperatuur van het blok dan de meter in het dashboard. De (elektronica in de) meter in het dashboard dempt de meetwaarde van de sensor gewoon veel te veel, waardoor de kleine veranderingen van de sensor niet vertaald worden in veranderingen in de stand van de naald.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-06-2015 16:01 #1419233
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic dus, wellicht ben ik
dus, wellicht ben ik eigenwijs dan wel hardleers, als ik een andere (lees betere) meter gebruik met dezelfde draad heb ik wel een goed aanduiding?
M.a.w. en tevens antwoord op een eerdere vraag; het is de meter die de "boosdoener" is.
Ben ik correct in deze aanname?
Gr. Joop
M.a.w. en tevens antwoord op een eerdere vraag; het is de meter die de "boosdoener" is.
Ben ik correct in deze aanname?
Gr. Joop
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-06-2015 16:24 #1419234
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja
Ja, met een meter die een andere vertaalslag maakt van het signaal dat in de tellerunit "uit het draadje komt" dan heb je een betere aanduiding.
Volvo zal wel veel demping hebben toegevoegd, dus dat de meter niet reageert op kleine wijzigingen. Wat minder demping is misschien te bereiken door wat weerstandjes aan te passen. Met nadruk op misschien.
Volvo zal wel veel demping hebben toegevoegd, dus dat de meter niet reageert op kleine wijzigingen. Wat minder demping is misschien te bereiken door wat weerstandjes aan te passen. Met nadruk op misschien.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-06-2015 16:59 #1419235
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic dan loont het zich de moeite
dan loont het zich de moeite om een VDO meter aan te schaffen voor 30 euro. en die op de uitgaande draad van de sensor te zetten. Is de meest eenvoudige en goedkope oplossing.
Gr. Joop
Gr. Joop
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-06-2015 17:15 #1419236
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic oké, voor wie alles niet
oké, voor wie alles niet gelezen heeft: wat moet je nu hebben en hoe aan te sluiten?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-06-2015 19:21 #1419239
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic @moto
@Moto: Je moet dan wel even weten of die VDO meter bij de meetwaarden van de sensor past zodat de naald ook in de juiste stand staat. Dat is niet vanzelfsprekend, er is volgens mij niet 1 standaard voor dit soort spullen.
Maar mbroeren heeft gelijk, we dwalen nu af van oliedruk meten naar koelvloeistoftemperatuur juist aflezen.
Maar mbroeren heeft gelijk, we dwalen nu af van oliedruk meten naar koelvloeistoftemperatuur juist aflezen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-10-2015 01:15 #1422533
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zo'n vijf maanden verder...
Hallo weer,
Even een babbelverhaal. Voor degenen die geen tijd hebben om het allemaal door te lezen: ik ben er vanavond en morgen mee bezig
Nu even de babbel, pak er gerust een kopje koffie bij.
Druk geweest met van alles en nog wat, maar nu maar weer eens (een stukje, kijken hoe ver we komen) verder met dit projectje.
Toen de meter binnen was, heb ik 'm gepast op de bedachte plek maar bleek de aluminium geflenste ring die eromheen zat, de meter een onnodig grote diameter te geven. Dus ik zal ik niet zijn als ik dat ding dan niet 'even' uit elkaar haal. Flensrandje omgebogen, kon ik gelijk de binnenkant bekijken en zien wat er achter de 'stickertjes' op de achterkant zat.
Zo kwam ik er achter dat de display met voltage, olietemperatuur en koelvloeistoftemperatuur, een losse opsteekdisplay is. Ha, dat opent perspectieven! Misschien die display uit de meter in de originele tellerbak inbouwen?! Wordt dan wel een beetje 'modern' maar dat zien we dan wel weer (niet, want die tijd zal er denk ik voorlopig niet komen). Dus voor de liefhebbers die voor inderdaad best veel geld hun accuspanning, olietemperatuur en koelvloeistoftemperatuur digitaal willen kunnen aflezen, is dit misschien best een mooie optie. En misschien ga ik daar ook wel voor en laat ik de oliedrukwijzer voor wat het is. Nog maar eens bedenken.
Voor het inbouwen onder de motorkap was het wachten op een oliewissel, en die was er nu
Het draad van het oliefilter is 3/4 UNF - 16 (ik praat nu de fabrikant na, maar dit is degene die past), en ik heb gekozen voor een oliefilter-adapterring, deze (hier met opgeschroefde sensoren):
Helaas heb ik geen overdekte sleutelruimte maar 'alleen' een grote tuin en werken de weergoden hier op dit moment niet mee, dus vanavond in het donker (met een werklamp natuurlijk, dat wel) olie afgetapt en het filter verwijderd. Ooit heb ik bedacht dat ik de 960 lager wilde hebben, wat goed gelukt is maar op dit soort momenten dus niet handig. Want omdat de auto hier op een willekeurige combinatie van zand, aarde, water en gras staat, is hij niet nuttig op te krikken en past bijvoorbeeld de olie-opvangbak niet onder de carterplug. Da's dus gedoe. En ook de motorbeschermplaat kan niet verwijderd worden omdat de hoek om hem eruit te haken niet gemaakt kan worden. Da's voor filterwissel dus ook gedoe.
Maar goed, dan bedenk ik me dat ik in ieder geval op eigen terrein sta, en dat ik ook ergens 'in the middle of nowhere' had kunnen staan met 'ik weet niet welke' storing, en die had ik dan ook moeten/proberen op te lossen. Eens, een warme hal is beter, maar ach, het is m'n eigen achtertuin, dus ook prima.
Uiteindelijk, en in minimaal drie maal zoveel tijd als normaal, zit de nieuwe adapterring, inclusief sensoren en een vers oliefilter, gemonteerd. Morgen de carterplug erop en vullen, en dan door met spoelen en vullen van de koelvloeistof, en misschien nog het vervangen van het complete carterventilatiesysteem. En als er dan nog tijd over is, de bedrading voor dit projectje trekken.
Overigens zal de meter waarschijnlijk eerst bij de linker dashboardspeaker komen te staan, omdat er vermoedelijk geen tijd zal zijn om de meter op de goede plek in te bouwen.
Overigens2: erg onhandig aan de meter (en volgens mij aan bijna alle losse bijzet-meters) is de enorme spiegeling die je krijgt op de 'lens'; ik zag zo ongeveer de hele auto terug in bol spiegelbeeld. Hier de achterkamerlamp (waarvan er inderdaad één stuk is):
Dus in de auto zie je, afhankelijk van de inbouwpositie, alle ramen en wat zich daarbuiten afspeelt. Lijkt me toch niet ideaal, waarom worden die meters niet met mat of in ieder geval ontspiegeld glas/plastic geleverd? Of was deze daar te goedkoop voor?
(Nog) een goede reden om de meter dieper in te bouwen of alleen de display te gebruiken in de originele tellerbak. Mmmm...
Wordt weer een keer vervolgd, hopelijk morgen al.
Even een babbelverhaal. Voor degenen die geen tijd hebben om het allemaal door te lezen: ik ben er vanavond en morgen mee bezig

Nu even de babbel, pak er gerust een kopje koffie bij.
Druk geweest met van alles en nog wat, maar nu maar weer eens (een stukje, kijken hoe ver we komen) verder met dit projectje.
Toen de meter binnen was, heb ik 'm gepast op de bedachte plek maar bleek de aluminium geflenste ring die eromheen zat, de meter een onnodig grote diameter te geven. Dus ik zal ik niet zijn als ik dat ding dan niet 'even' uit elkaar haal. Flensrandje omgebogen, kon ik gelijk de binnenkant bekijken en zien wat er achter de 'stickertjes' op de achterkant zat.
Zo kwam ik er achter dat de display met voltage, olietemperatuur en koelvloeistoftemperatuur, een losse opsteekdisplay is. Ha, dat opent perspectieven! Misschien die display uit de meter in de originele tellerbak inbouwen?! Wordt dan wel een beetje 'modern' maar dat zien we dan wel weer (niet, want die tijd zal er denk ik voorlopig niet komen). Dus voor de liefhebbers die voor inderdaad best veel geld hun accuspanning, olietemperatuur en koelvloeistoftemperatuur digitaal willen kunnen aflezen, is dit misschien best een mooie optie. En misschien ga ik daar ook wel voor en laat ik de oliedrukwijzer voor wat het is. Nog maar eens bedenken.
Voor het inbouwen onder de motorkap was het wachten op een oliewissel, en die was er nu

Het draad van het oliefilter is 3/4 UNF - 16 (ik praat nu de fabrikant na, maar dit is degene die past), en ik heb gekozen voor een oliefilter-adapterring, deze (hier met opgeschroefde sensoren):
Helaas heb ik geen overdekte sleutelruimte maar 'alleen' een grote tuin en werken de weergoden hier op dit moment niet mee, dus vanavond in het donker (met een werklamp natuurlijk, dat wel) olie afgetapt en het filter verwijderd. Ooit heb ik bedacht dat ik de 960 lager wilde hebben, wat goed gelukt is maar op dit soort momenten dus niet handig. Want omdat de auto hier op een willekeurige combinatie van zand, aarde, water en gras staat, is hij niet nuttig op te krikken en past bijvoorbeeld de olie-opvangbak niet onder de carterplug. Da's dus gedoe. En ook de motorbeschermplaat kan niet verwijderd worden omdat de hoek om hem eruit te haken niet gemaakt kan worden. Da's voor filterwissel dus ook gedoe.
Maar goed, dan bedenk ik me dat ik in ieder geval op eigen terrein sta, en dat ik ook ergens 'in the middle of nowhere' had kunnen staan met 'ik weet niet welke' storing, en die had ik dan ook moeten/proberen op te lossen. Eens, een warme hal is beter, maar ach, het is m'n eigen achtertuin, dus ook prima.
Uiteindelijk, en in minimaal drie maal zoveel tijd als normaal, zit de nieuwe adapterring, inclusief sensoren en een vers oliefilter, gemonteerd. Morgen de carterplug erop en vullen, en dan door met spoelen en vullen van de koelvloeistof, en misschien nog het vervangen van het complete carterventilatiesysteem. En als er dan nog tijd over is, de bedrading voor dit projectje trekken.
Overigens zal de meter waarschijnlijk eerst bij de linker dashboardspeaker komen te staan, omdat er vermoedelijk geen tijd zal zijn om de meter op de goede plek in te bouwen.
Overigens2: erg onhandig aan de meter (en volgens mij aan bijna alle losse bijzet-meters) is de enorme spiegeling die je krijgt op de 'lens'; ik zag zo ongeveer de hele auto terug in bol spiegelbeeld. Hier de achterkamerlamp (waarvan er inderdaad één stuk is):
Dus in de auto zie je, afhankelijk van de inbouwpositie, alle ramen en wat zich daarbuiten afspeelt. Lijkt me toch niet ideaal, waarom worden die meters niet met mat of in ieder geval ontspiegeld glas/plastic geleverd? Of was deze daar te goedkoop voor?
(Nog) een goede reden om de meter dieper in te bouwen of alleen de display te gebruiken in de originele tellerbak. Mmmm...
Wordt weer een keer vervolgd, hopelijk morgen al.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-11-2015 21:40 #1423061
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dre hoe staat het emee?
Dre hoe staat het emee?
Wat een werk om een metertje aan te sluiten!
Gr. Joop
Wat een werk om een metertje aan te sluiten!
Gr. Joop
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-11-2015 22:06 #1423067
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kan snel hoor
Hoi Joop,
Zo'n meter inbouwen kost niet zoveel tijd hoor, alleen doe ik er lang over, bijvoorbeeld door te wachten met inbouwen van de oliesensoren totdat het tijd is voor een oliefilterwissel. Verder heb ik hier geen handige sleutelruimte, omdat ik het verharde stukje weg even iet wilde/kon gebruiken.
Stel dat je zo'n setje koopt, dan heb je denk ik -als je alles bij elkaar hebt liggen- een halve tot driekwart dag nodig om het in te bouwen. Oliefilterwissel en sensoren plaatsen (of op de plek van de huidige oliedrukmeter), koelvloeistofsensor plaatsen, bedrading aanleggen, en een plekje voor de meter. Meer is het niet. Is dus goed te doen, alleen wil ik dan weer kijken wat er meer kan, dus andere plek voor de meter, hoe zit die meter sowieso in elkaar en hoever kan hij uit elkaar, misschien een andere voorkant in verband met spiegeling, enzovoorts...
Ik heb overigens inmiddels alle bedrading getrokken en aan de stekkertjes gesoldeerd. Ze liggen nu onder de radio; de bijgeleverde bekabeling is lang genoeg om boven in de middenconsole uit te komen, dus da's mooi! Wachten is nu nog op tijd om de verbinding naar ACC-kontakt te maken (ligt in de buurt), en dan de meter een plekje geven.
Zo'n meter inbouwen kost niet zoveel tijd hoor, alleen doe ik er lang over, bijvoorbeeld door te wachten met inbouwen van de oliesensoren totdat het tijd is voor een oliefilterwissel. Verder heb ik hier geen handige sleutelruimte, omdat ik het verharde stukje weg even iet wilde/kon gebruiken.
Stel dat je zo'n setje koopt, dan heb je denk ik -als je alles bij elkaar hebt liggen- een halve tot driekwart dag nodig om het in te bouwen. Oliefilterwissel en sensoren plaatsen (of op de plek van de huidige oliedrukmeter), koelvloeistofsensor plaatsen, bedrading aanleggen, en een plekje voor de meter. Meer is het niet. Is dus goed te doen, alleen wil ik dan weer kijken wat er meer kan, dus andere plek voor de meter, hoe zit die meter sowieso in elkaar en hoever kan hij uit elkaar, misschien een andere voorkant in verband met spiegeling, enzovoorts...
Ik heb overigens inmiddels alle bedrading getrokken en aan de stekkertjes gesoldeerd. Ze liggen nu onder de radio; de bijgeleverde bekabeling is lang genoeg om boven in de middenconsole uit te komen, dus da's mooi! Wachten is nu nog op tijd om de verbinding naar ACC-kontakt te maken (ligt in de buurt), en dan de meter een plekje geven.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-11-2015 21:45 #1423111
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ha Andre, je weet hoop ik dat
Ha Andre, je weet hoop ik dat in de bestaande ring die nu aan je filter zit een thermostaat zit.
Je mag deze dus niet vervangen door "de blauwe" die je gekocht hebt maar moet hem er bij zetten.
Dit in geval van een 940, het filter (adapter) van een 960 is misschien weer anders dat weet ik dus niet.
Je mag deze dus niet vervangen door "de blauwe" die je gekocht hebt maar moet hem er bij zetten.
Dit in geval van een 940, het filter (adapter) van een 960 is misschien weer anders dat weet ik dus niet.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam