Oliedruk meten 960: over sensoren, draadmaat, ideeën en meters

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-05-2015 14:04 #1103864 door V700 register
Hallo allen,
Mijn 960 heeft als enige info over de oliestatus een waarschuwingslampje voor te lage oliedruk in het dashboard. Aangezien ik wat meer info wil zoals bijvoorbeeld oliedruk en/of olietemperatuur, waar hier op het forum in verschillende draadjes ook al over is geschreven, heb ik daar een combimeter voor gekocht. Ik kwam deze tegen:

Inderdaad niet state-of-the-art (dan moet je deze Greddy denk ik hebben, mooi apparaat!) en geen idee hoe betrouwbaar, maar het geeft in ieder geval iets meer info dan niets (ik blijf dus zelf ook geregeld onder de motorkap kijken). Zoals je ziet oliedruk (meter komt in BAR, foto is in psi) met in de tekstdisplay nog spanning, olietemperatuur en koelvloeistoftemperatuur. Zeker die laatste is geen overbodige luxe om als extra meter te hebben naast de te onnauwkeurige/rustige Volvo-meter. OBD2 geeft het heel nauwkeurig aan, maar die heb ik niet altijd aan.
Als optie voor de twee extra meetpunten voor de oliesensoren heb ik de volgende twee variaties op het oog:

Komt tussen motorblok en oliefilter. Vraag is: welk draad heeft het oliefilter? En deze:

Komt op de plek van de huidige druksensor, met aansluiting voor die huidige druksensor, plus de twee extra sensoren. Vraag is, welk draad heeft de oliedruksensor?

Iemand sowieso een gemotiveerde voorkeur? Als-in waarom welke? En waar is wat jullie beteft het meest nuttige punt voor de koelvloeistofsensor, bij een motor met LPG-verdamper (!!!)? Weet dat het volgens de boekjes niet kan, maar in mijn 1996 960 reageert de koelvloeistofmeter in het dashboard heel anders dan de OBD2-waarde. Zou alleen bij de <'96 zo moeten zijn begreep ik, maar helaas :-)

Ik hou jullie hier sowieso op de hoogte van het 'proces'!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-05-2015 14:38 #1418572 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Anre ikvolg dit draadje met
Anre ikvolg dit draadje met belangstelling.waar ga je die meters zetten in je 960?
Gr. Joop

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-05-2015 07:49 #1418598 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Meters
Ik heb in de 760 diesel zowel een aparte oliedruk als olietemp zitten (2 aparte meters), en die via een soortgelijk T-stuk op de plek aangesloten waar de normale oliedruksensor zit (deze is ook blijven zitten).

Beide meters geplaatst in de linkerventilatieopening, midden op het dashboard, en past precies want is 52 mm. Aan de achterzijde een zwart plaatje gemaakt en ziet er keurig uit weer en loopt geheel in lijn door met het dash.

Strikt officieel moet de tempmeter van de olie in de carterplug komen, of je moet een bung laten lassen in je carter, met daarin de temp meter geschroefd. De reden dat ik dat niet gedaan heb is de volgende, op de plek waar de sensor nu zit (T-stuk) zal de olietemp altijd iets hoger zijn als in werkelijkheid ivm rijwindkoeling van het carter.

Op deze methode speel je eigenlijk altijd op 'veilig'.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-05-2015 14:39 #1418609 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nice
interessant topic, zeker gezien de gebrekkige info vanuit de 960 zelf als het om temp of nivo gaat

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-05-2015 21:09 #1418619 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic fotootje?
@dirk342 : Heb je daar ook een fotootje van, Dirk?

Ik volg het met grote belangstelling.. nu 413.000 op de 960 teller.. en ik wil hem er graag nog wel even bij houden.. :)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-05-2015 21:34 #1418621 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic v6
Van de V6 blokken weet ik dat er extra puggen zijn waarop je de sensor,s kunt aansluiten.Onder de 3e cilinder kun je dan een oliedruk sensor plaatsen en aan de andere kant (onder de 6e cil. aan de ander kant (spiegelbeeld) zit dan een plug die je evt. ook zou kunnen gebruiken voor een sensor)De waterpomp heeft dat ook.
Heeft zo,n 6 cil. lijn motor dat niet?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-05-2015 00:11 #1418627 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Positie meter
Hallo allen,
Wat betreft de positie voor de display ben ik ook uitgekomen op het linker van de twee middelste ventilatieroosters. Ideeën die de revue hebben gepasseerd:
- mooiste plek voor meerdere meters vind ik eigenlijk de plek waar nu de bediening zit van de airco/verwarming/ventilatie, maar de verbouwing van die bediening naar de asbakpositie was nu even te veel werk
- 2DIN-radio eruit en een 1DIN erin. Maar dat wil ik niet
- aan de A-stijl kan maar vind ik voor mijn 960-uitvoering iets te overdreven
- voor de huidige klokkenwinkel kan ook maar dan dek je eventuele waarschuwingslampjes af. Die waarschuwingslampjes kunnen natuurlijk naar de linker van de twee middelste ventilatieroosters, maar dat vergt ook 'wat' tijd
- héle mooie plek is -in de originele klokkenwinkel- midden in/voor de klok en midden in/voor de toerenteller; twee plekken en symmetrisch! Dan moeten alleen de wijzers van klok en toerenteller iets langer worden, bij meters van 52mm. Blijft wel een hele mooie optie...
- onder de radio en eventueel op de plek van de asbak. Kan allebei, maar vind ik te ver uit het gezichtveld.
Dus is het dit geworden; even een papiertje op maat (60mm-meter) om te kijken of het wat is.

Zo blijft het behoorlijk onopvallend en sjiek Volvo (haha); geen helemaal verwijderd rooster met een plaatje erin maar drie vertikale roosterscheidingen er uit, de horizontalen gaan er uit als de meter er is. Daarin de ronde houder van de meter, en dan daarin de meter. Lijkt erop alsof dat kan lukken, ben benieuwd. En je behoudt nog een beetje ventilatie, want het hele rooster blijft verder origineel bedienbaar (denk ik).
We gaan het zien :-)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-05-2015 00:17 #1418628 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic En oh ja
Ik nog even,

En oh ja, zo'n standaard behuizing voor drie 52mm-meters die je dan in het midden op je dashboard kunt zetten, zou nog verzonken in het midden van het dashboard kunnen. Is daaronder volgens mij redelijk leeg en de kijkhoek lijkt ook goed te blijven als ze verzonken liggen. Maar ook dat is een redelijke verbouwing. En bovendien kwam daar al een hele tijd mijn centerspeaker :-)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-05-2015 11:01 #1418672 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dré, er moeten toch twee
Dré, er moeten toch twee klokken geplaatst worden????
Wat zou je ervan zeggen om dat rooster in zijn geheel eruit te halen en te vervangen dooreen vierkant stuk "notenhout" met daarin de klok. Is ook maar een idee. Ik vind het zo, in de rooster, een beetje . . . . . .geknutseld uitzien. Is overigens wel de mooiste plaats. Alhoewel i.p.v. de asbak is ook niet verkeerd.
Gr. Joop

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC