Rare storing-opgelost-
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Groeten,Gerben
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ze kregen het uiteindelijk toch nog door, bij de laatste 940's is het verbeterd:Janneman schreef : De man die destijds bij Volvo het electrisch circuit heeft gemaakt mag zich trouwens schamen, natuurlijk hoort bij dergelijke problemen gewoon het accu lampje te gaan branden en niet een vaag gloeiende kerstverlichting...
Edit: Overigens geeft de laatste regel aan dat ze het kennelijk nog niet helemaal getackled hebben. Ik lees net de TS weer en daar gaan i.d.d. ook de ABS en airbaglampjes branden.Gewijzigde functie voor lampjescontrole
Tot nu toe is een reeks lampjes gaan branden als de dynamo onvoldoende oplaadt (lampjes voor laag koelvloeistofniveau, handrem aangetrokken, laag sproeiervloeistofniveau, enzovoort).
Nu gaat bij slecht laden door de dynamo alleen het lampje "Dynamo laadt niet op" branden. Voor dit lampje is een nieuwe schakeling aanwezig in het instrumentenpaneel.
De functie voor de lampjescontrole is hierdoor ook gewijzigd. Nu gaan de lampjes uit na 15 seconden als het contactslot in stand II staat. Dit wordt geregeld door het instrumentenpaneel.
De werking van de SRS- en ABS-lampjes is niet gewijzigd. Deze worden net als voorheen rechtstreeks geregeld door de desbetreffende regeleenheden (maar gewoonlijk gaan deze allemaal branden als de dynamo slecht oplaadt omdat de werking van de regeleenheid daardoor wordt beïnvloed).
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Bij stilstaande motor wordt de massa verbinbding via C3 en D+ gebruikt om de controle lampjes te laten branden. Geeft de dynamo geen laadstroom meer dan flikkeren de lampjes ook op.
Er loopt een zwakke stroom door hetcontactslot, het laadstroomcontrolelampje, despanningsregelaar en de rotorwikkeling naarde massa. Met deze zwakke stroom wordt inde rotor het magnetische veld opgewekt datnodig is om de dynamo met opladen te latenbeginnen.
Ook vanaf 97 wordt deze massaverbinding gebruikt om het acculampje te laten branden. De directe verbinding met de andere controlelampjes loopt dan via de HIC, controle module voor de safety circuit SRS. Deze regelt blijkbaar ook de delay. Geeft deze ook storing dan kan de kerstboom weer gaan branden.
zelf ook zo'n probleem gehad met een 740.
uit eindelijk viel de verlichting uit en vervolgens 1 a 2 minuut viel de auto tijdens rijden uit.
opnieuw proberen te starten was niet mogelijk, net of de accu dood was.
een lokale boer zag dat ik stil viel en kwam na enkele minuten aanlopen met een accu en kabels, nog voor dat de accu aangesloten was kon ik de auto gewoon starten.
heel verwonderd stonden we te kijken dat de auto ineens start als of er een nieuwe accu ingezet was.
sinds die tijd reed ik met een powerpack achterin voor de zekerheid.
de auto ging steeds vaker uitvallen.
na veel meten leek het erop dat ik een massa probleem zou hebben,
enkele 25mm2 kabels van de accu naar motor naar dynamo naar schutboard gelegd.
weer een maand of 4 ermee gereden en het probleem was over, te minste niet terug gekomen.
toen heb ik de hele massa kabel nagelopen en tot de conclusie gekomen dat er een aantal massa klemmen slecht tot bijna doorgerot waren.
vooral de massa klem onderaan het motorblok was bijna weg.
nieuwe kabelschoenen eraan gezet en probleem is niet weer gekomen.
Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Mijn vrouw heeft overigens de rest van de week probleemloos gereden?
Ik zelf heb er vanavond ook nog in gereden , niks aan de hand , raar dus .
Morgen verder, gr herbert
- V700 register
- Nieuw lid
-
Omdat het nu wel weer even goed gaat, kan best met luchtvochtigheid te maken hebben.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Multimeter erop stat 13,1/13,2 volt
achterruitverwarming aan terug naar 12,4 gas geven , hoger
toerental 12,8 /12,9 volt
stat 12,1/12,2 volt
alle verbr uit weer terug naar 13, 13,2 volt
motor uit 12,5 volt op accu
amp alles uit 00,1 ampere
conclusie ik voel me bedondert bij de dealer , meisje is er drie keer geweest , er is niks hoor je dan.
Zelf nog geweest , gevraagt of ik een kat in de zak had gekocht , nee hoor alles ziet er keurig onderhouden uit , aleen ik weet niet wat die storingen geweest zijn ik kan niks vinden.
Nou ik wel met een simpele multimeter van de aldi.
Andere garage geweest , conclusie dynamo laat niet goed op is denk ik op zei de beste man.
gaat hem eraf halen en dan of ruilen of laten reviseren afhankelijk wat het het duurste is.
Bedankt allen voor het mee denken , wordt vervolgt
- André Struis
- Nieuw lid
-
Als je de hele week van huis bent; dynamo laten reviseren en een verse accu.
Kan je er weer een paar jaar tegen.
Niks zo'n ellende als je vrouw met een auto zit die het niet doet, en je bent zelf van huis...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dus valt mee (vind ik)ik hoop dat mijn meisje dan weer probleemloos rond kan rijden.
Allen bedankt voor het medenken gr Herbert