Rare storing-opgelost-

  • Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-11-2012 21:25 #1373571 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Electrische
Er zijn wel meerdere electrische puntjes wat de "Volvo electro mannen" destiijds ontworpen en bedacht hebben waar ze zich over en voor mogen schamen...
Groeten,Gerben

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2012 09:03 #1373624 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lampje(s)

Janneman schreef : De man die destijds bij Volvo het electrisch circuit heeft gemaakt mag zich trouwens schamen, natuurlijk hoort bij dergelijke problemen gewoon het accu lampje te gaan branden en niet een vaag gloeiende kerstverlichting...

Ze kregen het uiteindelijk toch nog door, bij de laatste 940's is het verbeterd:

Gewijzigde functie voor lampjescontrole
Tot nu toe is een reeks lampjes gaan branden als de dynamo onvoldoende oplaadt (lampjes voor laag koelvloeistofniveau, handrem aangetrokken, laag sproeiervloeistofniveau, enzovoort).
Nu gaat bij slecht laden door de dynamo alleen het lampje "Dynamo laadt niet op" branden. Voor dit lampje is een nieuwe schakeling aanwezig in het instrumentenpaneel.
De functie voor de lampjescontrole is hierdoor ook gewijzigd. Nu gaan de lampjes uit na 15 seconden als het contactslot in stand II staat. Dit wordt geregeld door het instrumentenpaneel.
De werking van de SRS- en ABS-lampjes is niet gewijzigd. Deze worden net als voorheen rechtstreeks geregeld door de desbetreffende regeleenheden (maar gewoonlijk gaan deze allemaal branden als de dynamo slecht oplaadt omdat de werking van de regeleenheid daardoor wordt beïnvloed).

Edit: Overigens geeft de laatste regel aan dat ze het kennelijk nog niet helemaal getackled hebben. Ik lees net de TS weer en daar gaan i.d.d. ook de ABS en airbaglampjes branden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2012 12:15 #1373637 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic schema lezen en leesvoer
www.volvo700vereniging.nl/node/41699
Bij stilstaande motor wordt de massa verbinbding via C3 en D+ gebruikt om de controle lampjes te laten branden. Geeft de dynamo geen laadstroom meer dan flikkeren de lampjes ook op.
Er loopt een zwakke stroom door hetcontactslot, het laadstroomcontrolelampje, despanningsregelaar en de rotorwikkeling naarde massa. Met deze zwakke stroom wordt inde rotor het magnetische veld opgewekt datnodig is om de dynamo met opladen te latenbeginnen.
Ook vanaf 97 wordt deze massaverbinding gebruikt om het acculampje te laten branden. De directe verbinding met de andere controlelampjes loopt dan via de HIC, controle module voor de safety circuit SRS. Deze regelt blijkbaar ook de delay. Geeft deze ook storing dan kan de kerstboom weer gaan branden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Alexander Satter
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • LIFE FREE OR DIE
Meer
20-11-2012 12:55 #1373647 door Alexander Satter
Beantwoord door Alexander Satter in topic massa kabels
het zou goed een van de massa kabels kunnen zijn.
zelf ook zo'n probleem gehad met een 740.
uit eindelijk viel de verlichting uit en vervolgens 1 a 2 minuut viel de auto tijdens rijden uit.
opnieuw proberen te starten was niet mogelijk, net of de accu dood was.
een lokale boer zag dat ik stil viel en kwam na enkele minuten aanlopen met een accu en kabels, nog voor dat de accu aangesloten was kon ik de auto gewoon starten.
heel verwonderd stonden we te kijken dat de auto ineens start als of er een nieuwe accu ingezet was.
sinds die tijd reed ik met een powerpack achterin voor de zekerheid.
de auto ging steeds vaker uitvallen.
na veel meten leek het erop dat ik een massa probleem zou hebben,
enkele 25mm2 kabels van de accu naar motor naar dynamo naar schutboard gelegd.
weer een maand of 4 ermee gereden en het probleem was over, te minste niet terug gekomen.
 
toen heb ik de hele massa kabel nagelopen en tot de conclusie gekomen dat er een aantal massa klemmen slecht tot bijna doorgerot waren.
vooral de massa klem onderaan het motorblok was bijna weg.
nieuwe kabelschoenen eraan gezet en probleem is niet weer gekomen.

Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-11-2012 18:39 #1373665 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic accu
en de accu zelf ook laten testen (onder belasting!)?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-11-2012 21:03 #1373887 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic zo weer thuis
Na een week weer thuis , heb alles gelezen hier morgen even wat een voudige dingetjes meten.
Mijn vrouw heeft overigens de rest van de week probleemloos gereden?
Ik zelf heb er vanavond ook nog in gereden , niks aan de hand , raar dus .
Morgen verder, gr herbert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-11-2012 21:07 #1373888 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Slecht contact
Klinkt dan nog meer als een slecht contact.

Omdat het nu wel weer even goed gaat, kan best met luchtvochtigheid te maken hebben.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-11-2012 12:18 #1373917 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ff gekeken
<html /> auto na een rit gecontroleerd(laten lopen ) op warme kabels - niks alles koud

Multimeter erop stat 13,1/13,2 volt
achterruitverwarming aan terug naar 12,4 gas geven , hoger
toerental 12,8 /12,9 volt

stat 12,1/12,2 volt
alle verbr uit weer terug naar 13, 13,2 volt

motor uit 12,5 volt op accu
amp alles uit 00,1 ampere
conclusie ik voel me bedondert bij de dealer , meisje is er drie keer geweest , er is niks hoor je dan.
Zelf nog geweest , gevraagt of ik een kat in de zak had gekocht , nee hoor alles ziet er keurig onderhouden uit , aleen ik weet niet wat die storingen geweest zijn ik kan niks vinden.
Nou ik wel met een simpele multimeter van de aldi.

Andere garage geweest , conclusie dynamo laat niet goed op is denk ik op zei de beste man.
gaat hem eraf halen en dan of ruilen of laten reviseren afhankelijk wat het het duurste is.
Bedankt allen voor het mee denken , wordt vervolgt

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-11-2012 01:38 #1373973 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Tam
Laadspanning is wel een beetje laag.
Als je de hele week van huis bent; dynamo laten reviseren en een verse accu.
Kan je er weer een paar jaar tegen.
Niks zo'n ellende als je vrouw met een auto zit die het niet doet, en je bent zelf van huis...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-11-2012 20:12 #1374065 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic vandaag
Bericht gehad over de dynamo is een ruil dynamo, kosten 240 euro
Dus valt mee (vind ik)ik hoop dat mijn meisje dan weer probleemloos rond kan rijden.
Allen bedankt voor het medenken gr Herbert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD