Rare storing-opgelost-

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-11-2012 16:10 #1095418 door V700 register
Rare storing-opgelost- is gemaakt door V700 register
Hallo beste forumleden,
Vorige week gingen er div lampjes achter elkaar aan , dit was eerst het acculampje , daarna de abs en toen de airbag .
Even later zij mijn vrouw nu gaat de radio ook uit.
nog net bij de dealer gekomen daarna kregen ze de auto niet meer gestart.
V-snaar stuk ,gerepareerd accu opgeladen teruggezet(dealer) niks aan de hand iedereen blij.
Vanmorgen belt mijn vrouw weer , weer het accu lampje toen de rest van de lampjes en de radio ging uit, na kinderen weggebracht te hebben, nog net thuis gekomen.
Auto uitgezet, niet meer te starten , anwb erbij accukabels erop , starten en lopen geen !!!!! lampjes meer ???

Volgens anwb toch naar dealer en dynamo laten nakijen, ze belt even later op de dealer heeft alles nagelopen , nagemeten , uitgelezen ze kunnen niks vinden?

Iemand van hier nog suggesties , de auto moet het wel elke dag doen en ik ben er vaak de hele week niet.

Nog gesproken met de monteur , hij vond het ook vreemd maar kon ons op dit moment niet helpen, omdat alles voor elkaar was, hij vond het wel vreemd dat hij de abs storing(lampje ging immers aan) niet terug kon vinden er stond geen foutmelding in de computer.
De auto is een 940 polar 2.3 lpt op gas heeft 300000+ gelopen en altijd aantoonbaar onderhoud gehad.
Ik hoor het wel gr Herbert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-11-2012 16:15 #1373539 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Spanningsregelaar slecht?
Misschien je spannings regelaar stuk/slecht ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-11-2012 16:18 #1373540 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Koolborstels
Koolborstels versleten, of een slechte kabel (massa kabel, of plus kabel naar accu of dynamo). Die kabels willen ze nog wel eens slecht worden, net na de klem. Qua uitlezen moet je je niet teveel voorstellen. Injectie- en onststekingscomputer ed kunnen uitgelezen worden. Foutmeldingen worden gewist als de stroom van de computer(s) is geweest. Qua dynamo/accu valt er niets uit te lezen.
Lampjes aan, radio uit etc is teken van slechte boordspanning.

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-11-2012 16:44 #1373541 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Varierend.
Zoals hierboven al gemeld.
Koolborstelsetje (spanningsregelaar) versleten achterin de Dynamo. Zit met 2 schroefjes vast en is zomaar te vervangen.
Kosten, varierend van 12 euro aftermarket tot 80 euro origineel en goede aftermarket.De goedkope variant gaat niet lang mee.
Foutmeldingen zijn erg beperkt. (Welk jaar is je 940?)De 940 heeft geen Echte OBD2 die je aan een laptop kan hangen.
Gaat via een lampje dat een code knippert.
ABS kan je volgens mij niet via deze "terminal" uitlezen, maar alleen inspuiting en onsteking.
Qua Dynamo en accu en electronica functie is er helemaal niets uit te lezen.
Dat spullen uitvallen en je ruitenwissers trager gaan is inderdaad een teken van een (veel) te lage boordspanning.
Heb je een Voltmeter? Meet de spanning is op de accu bij draaiende motor?

Als dit trouwens DE ORIGINELE Dynamo is vanuit de Fabriek, kan het best zijn dat ie gewoon "OP" is na 3 TON. Dan zijn de collectoren ingesleten, de lagers slecht..noem maar op.
Revisie!
(Misschien ook een reden waarom die riem knapte! Zwaar lopende dynamo (lagers))
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-11-2012 17:01 #1373543 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic bj is 1998
Ga er van het weekend naar kijken , volgens mijn vrouw stond de lichtschakelaar wel op aan(dus niet op 0)heb trouwens geen lichten zien branden toen ik hem gisteravond wegzette .kan dit toch een oorzaak hebben ?
Ik ga het ff afwachten , gr Herbert

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-11-2012 17:04 #1373545 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic ingesteld door Volvo: altijd lichten.
Als je hem op 0 zet blijven je lichten volgens mij ook branden.
Ik hoop dat je het weekend haalt, als ie erg "slecht" is, krijg je het van de week nog wel een keer.
Groeten,Gerben

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-11-2012 17:31 #1373547 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic ABS
Hallo Volvisti

gerryberrie schreef : ABS kan je volgens mij niet via deze "terminal" uitlezen, maar alleen inspuiting en onsteking.

Vanaf een bepaald modeljaar, ik meen 1993, kun je de ABS ook uitlezen.
Als de motor gelopen heeft en er wat verbruikers aangestaan hebben, moet je eens voelen aan de kabels, net achter de accuklemmen.  De verbinding daar wordt slecht na een tijdje (schijnt de laatste tijd vaker voor te komen, hoorde ik van Hans en Carlo in Gemert).  Hans heeft bij mijn auto het gaatje in de aansluiting/klem uitgeboort en toen met de gasbrander en een rol soldeertin (maatje dat past bij de gasbrander, niet bij je soldeerboutje) de verbinding even opnieuw gesoldeerd.  Uiteraard met een bak eronder.  Want er komt toch wel wat warmte van zo'n gasbrander en dat wil je de rest van je auto niet aandoen.  Bij mij scheelde het bijna een heel Volt.  Bij het opladen.  Op het moment dat je motor en dus de dynamo nog niet loopt, scheelt het waarschijnlijk nog eens een Volt.
groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-11-2012 17:37 #1373548 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dynamo
Toen mijn dynamo het begaf, kreeg ik dezelfde lampjes. Je zou verwachten dat alleen het laadstroomlampje gaat branden, maar ook de ABS licht op en ik geloof nog wel meer. Storing was overigens niet continu aanwezig, maar lijkt wel heel erg op wat jij nu omschrijft. Bij 300K niet zo gek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-11-2012 17:48 #1373551 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zijn echt symptomen van een
Zijn echt symptomen van een defecte dynamo of de spanningsregelaar ervan(koolborstels versleten).
Een beetje garage heeft dat direct in de smiezen....

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-11-2012 21:22 #1373570 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Blijkt maar weer dat voor
Blijkt maar weer dat voor zo'n auto je niet bij de dealer moet zijn. laptop - uitlezen dat hoeft niet bij zo'n oude auto, liever een monteur die gewoon nog wat kan.
Die vaag brandende lampjes duiden inderdaad op een dynamo probleem, dynamo zelf of koolborstels. Hopelijk het laatste kost niet veel en is klusje van niks.
De man die destijds bij Volvo het electrisch circuit heeft gemaakt mag zich trouwens schamen, natuurlijk hoort bij dergelijke problemen gewoon het accu lampje te gaan branden en niet een vaag gloeiende kerstverlichting...

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC