dagrijlichten

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-01-2012 09:18 #1343003 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ja ja

oga244 schreef :  

• Dimlicht Overdag bij slecht zicht is het dimlicht toegestaan en 's nachts is het dimlicht verplicht. De dimlichten hoeven niet aan als de mistlichten branden. Branden de dimlichten en mistlichten aan de voorkant van de auto tegelijk, dan bestaat de kans dat u verblind wordt door de reflectie van uw eigen dimlicht.

Ik trek deze opsomming toch ook wel ernstig in twijfel hoor. Dimlicht overdag alleen toegestaan bij slecht zicht?? En hoe kan je verblind worden door de reflectie van je eigen dimlicht, overdag....kan me daar hooguit iets bij voorstellen bij dichte mist of bij een witte auto voor je waar je met je volle Xenon lichtbundel op schijnt....

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-01-2012 17:00 #1343030 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic spreken elkaar tegen

Wouter1973 schreef :

oga244 schreef :

• Dimlicht Overdag bij slecht zicht is het dimlicht toegestaan en 's nachts is het dimlicht verplicht. De dimlichten hoeven niet aan als de mistlichten branden. Branden de dimlichten en mistlichten aan de voorkant van de auto tegelijk, dan bestaat de kans dat u verblind wordt door de reflectie van uw eigen dimlicht.

Ik trek deze opsomming toch ook wel ernstig in twijfel hoor. Dimlicht overdag alleen toegestaan bij slecht zicht?? En hoe kan je verblind worden door de reflectie van je eigen dimlicht, overdag....kan me daar hooguit iets bij voorstellen bij dichte mist of bij een witte auto voor je waar je met je volle Xenon lichtbundel op schijnt....

inderdaad bij het OM staat dit: www.om.nl/onderwerpen/verkeer/overtredingen/verlichting/ [*]Dimlicht: overdag toegestaan en 's nachts verplicht. Vooral motorrijders doen er goed aan om altijd hun dimlicht te laten branden, zodat ze beter opvallen. En Xenon moet je gewoon uitmaken zeker als het zo reflecteert, Het liefst met een Buks.
Verblindend dimlicht is sowieso niet toegestaan.
5.2.64#1.Personenauto’s mogen, met uitzondering van grote lichten, niet zijn voorzien van verblindende lichten. 
Alle voertuigen die gekentekend zijn voor 1 Januari 2007 kunnen worden voorzien van achteraf inbouw van Xenonlampen mits het lichtbeeld niet wordt veranderd . Dit houdt in dat Xenonlampen met een kleurtemperatuur van ca. 4000 K tot en met 8000 K zonder meer worden goedgekeurd bij de A.P.K. Xenonlampen van 10000 K en ook 12000 K kunnen mogelijk bij de A.P.K. worden afgekeurd ! In voertuigen , die gekentekend zijn na 1 januari , is het door de wet toegestaan om achteraf Xenonverlichting te monteren mits deze voetuigen zijn voorzien van koplampsproeiers en automatische niveauregeling. Zijn deze laatste niet aanwezig dan bent u in overtreding !!Bovendien zijn er nieuwe eisen bijgekomen vanaf 1 Mei : Vanaf 1 Mei 2009 moet de codering van de lichtarmaturen in overeenstemming zijn met de voor dat armatuur bestemde licht. Voor dimlichten met xenonlampen betekent dit dat in het koplampglas de code D, samen met de code R en/of C voor moet komen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-01-2012 17:03 #1343031 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Met
Met dat laatste, de eis dat de armaturen de juiste codering hebben voor de lichtbron, wordt xenon dus feitelijk verboden, voor alle modellen uit de 700 serie (7x0, 940 en 960 t/m modeljaar 94) behalve de 960 en S/V90 met de nieuwe lichunits ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-01-2012 17:10 #1343032 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic V/S90
Hebben de V/S 90 die codering er in dan? die zijn toch ook van 1998? 
Geen idee, maar het kost of 85 of 120 euro.
<a href=" www.om.nl/onderwerpen/boetes/?boete_tree...99,10465,3115#keuzes " target="_blank">ondeugdelijke verlichting 120 Euro
<a href=" www.om.nl/onderwerpen/boetes/?boete_tree...99,10465,3115#keuzes " target="_blank">ondeugdelijk verlichtingsarmatuur 85 euro
 Waarom dat verschil?
 veel gekker moet het niet worden

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-01-2012 17:19 #1343033 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De units
De andere units zijn van begin jaren 80 (oude neus) of begin jaren 90 (nieuwe neus). Die van de S/V90 zijn natuurlijk weer iets nieuwer, het schijnt dat het lichtbeeld van die armaturen ontworpen is met de computer. Nou wil dat natuurlijk niet zeggen dat het ontwerp dan beter is, maar ik dacht dat ze wel de juiste codering hadden. Is eerder ter sprake geweest.EDITHebbes, <a href="/node/23916" target="_blank">hier</a> is ook over die coderingen gesproken. Staat helaas niets in over de coderingen in de laatste 960 lampen. Wel interessant, zou iemand met een nieuwe neus (op zn auto) eens kunnen kijken ?END EDIT

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-01-2012 19:06 #1343040 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ik citeerde hier uitsluitend
ik citeerde hier uitsluitend de wetgever vanaf haar site <a href=" www.rijksoverheid.nl/ "> www.rijksoverheid.nl  deze wetgever noemt het "stadlichten" jij zegt dat die niet bestaan, er is hier een wettelijke definitie dat die wel bestaan, zou dus jouw definitie gewoon even bijstellen naar die van de wetgever.
Als iets niet expliciiet verboden is betekend dat ook niet automatisch dat het wel mag, gelukkig gaat men strenger optreden tegen niet toegestane vormen van verlichting

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-01-2012 21:39 #1343046 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Codering 960-2

henk 940LPT schreef : ...Staat helaas niets in over de coderingen in de laatste 960 lampen. Wel interessant, zou iemand met een nieuwe neus (op zn auto) eens kunnen kijken ?...

Bij deze:
bestuurderskantkoplamp heeft de codering 2A 04HCR 30 E2 3156 in de originele Valeo-Volvokoplampglazen.
Verder zag ik in het door Henk aangehaalde draadje over coderingen in koplampglazen nog een reactie van Alexander, waarvan hier een gedeelte:

asatter schreef : Het is niet langer strafbaar om met een motorvoertuig te rijden waarvan de codering van de lichtarmatuur niet in overeenstemming is met de voor die armatuur bestemde licht (art. 5.*55 RV).

Quote van 16-02-2010 met info vanaf Politie Kennisnet.
Voorstel: het door Henk en hierboven aangehaalde draadje gebruiken voor coderingen en Xenon en hier lekker doorbomen over dagrijlichten?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-01-2012 21:45 #1343051 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wat mij
Wat mij betreft prima, hier doorgaan over dagrijlichten en die andere voor armaturen en coderingen....

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-01-2012 08:44 #1343081 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic iedere Volvo heeft
iedere Volvo heeft dagrijlichten, wat voegt dat geknoei toe?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-01-2012 11:12 #1343089 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nope

oga244 schreef : iedere Volvo heeft dagrijlichten

Neen.

Moderators: Jerry Stam