dagrijlichten
- V700 register
- Nieuw lid
-
Als ik felle leds in mijn stadslichtunits draai, mag ik ze ineens (ook buiten de stad) als dagrijverlichting voeren, zonder dimlicht? Of moet ik dan ook zorgen dat ze uitgaan zodra het dimlicht aangezet wordt?
Zijmarkering laat ik even buiten beschouwing. Bij de S90 op de foto absoluut mooi, maar dat is toch écht even wat anders dan je stadslichten (die toch echt aan de VOORkant zitten) onder het mom van zijmarkering inzetten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- John Dutman
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Stadslicht mag je niet voeren als je rijdt. Nergens. Alleen icm dimlicht. <a href=" nl.wikipedia.org/wiki/Stadslicht "> nl.wikipedia.org/wiki/StadslichtTGTF schreef : Stadslicht mag je overdag voeren in de stad/dorp,
Zelf ben ik van mening dat je altijd gewoon dimlicht moet voeren, gezien de A-stylen steeds breder worden en dus de dode hoek groter val je eerder op, maar dat is puur een persoonlijke mening.
met die moderne Xenon verlichting mogen ze je ook verblinden want dat is nou eenmaal goed gekeurd door de wetgeving, .
De Ledjes zitten op de plek van het stadslicht. Bovendien is er geen wattage afgesproken voor stadslicht. Je loopt dus een risico op een bon met ledjes in je stadslicht als je die alleen voert. je hebt in iefdergeval kans op een lastige discussie
Voorts mag verlichting niet verblinden, dus ook Xenon niet. Het enige wat de wetgever heeft afgeschaft is de automatische niveauregeling en een koplampwisser/ sproeier verplichting voor auto's tot 2007. (ik laat even erbuiten wat ik er van vind)
Wat ik tijdens de nachtrit merkte is dat Johan Laurenssen heeft bij voorbeeld enorm blauwe en vervelend verblindende verlichting op zijn 740. Daarvoor kan hij dus een bon krijgen.
Persoonlijk zou ik ze van de weg willen schoppen, die aftermarketzooi. Je ziet van verre al dat het niet klopt. Dat soort tegenliggers krijgen van mij ,van dichtbij, ook wat ze bij mij doen. GROOT asociaal verblindend LICHT.
- Ziko de Kubber
-
- Senior lid
-
Met vriendelijke groet, Ziko
- V700 register
- Nieuw lid
-
Stadslicht of standlicht is de verlichting op een voertuig die vaak gebruikt wordt bij het parkeren, daarom ook wel parkeerlicht genoemd. Samen met het stadslicht moet altijd andere verlichting branden (dimlicht of mistlicht) tenzij op dat moment geen enkele verlichting verplicht is.
Verlichting is overdag niet verplicht, stadslicht mag dan dus gewoon...
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Gerben Mol
- Platinum lid
-
Vaak genoeg door politie voorbij gereden, nooit iets gehoord.
Zie vaak genoeg ook andere modellen met alleen maar stadslicht rondrijden hier...
Groeten,Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
Onderstaand vindt u een overzicht voor het juiste gebruik van de verlichting van uw auto.
- Dimlicht Overdag bij slecht zicht is het dimlicht toegestaan en 's nachts is het dimlicht verplicht. De dimlichten hoeven niet aan als de mistlichten branden. Branden de dimlichten en mistlichten aan de voorkant van de auto tegelijk, dan bestaat de kans dat u verblind wordt door de reflectie van uw eigen dimlicht.
- Groot licht Groot licht mag u 's nachts gebruiken, tenzij u een tegenligger tegenkomt of op korte afstand een ander voertuig volgt. Onder deze voorwaarden mag u groot licht binnen en buiten de bebouwde gebruiken.
- Dagrijlichten Sommige auto's hebben speciale dagrijlichten die bedoeld zijn om de auto overdag beter zichtbaar te maken. Deze lichten mag u overdag gebruiken.
- Mistlicht Het mistlicht aan de voorkant mag u alleen gebruiken bij mist, sneeuwval of regen als daardoor het zicht ernstig wordt belemmerd. Het mistachterlicht mag u alleen gebruiken bij mist of sneeuwval waardoor het zicht minder is dan 50 meter. Bij zware regen mag u het mistachterlicht niet gebruiken. Als de mistlichten branden, hoeven de dimlichten niet aan.
- Achterlichten De achterlichten moeten altijd samen branden met groot licht, dimlicht, stadslicht of mistlicht.
- Kentekenplaatverlichting De verlichting die bij de achterkentekenplaat hoort moet altijd samen branden met groot licht, dimlicht, stadslicht of mistlicht.
- Combinatie stadslicht en achterlicht Als u buiten de bebouwde kom stilstaat op de rijbaan of op langs autosnelwegen en autowegen gelegen parkeerstroken, parkeerhavens, vluchtstroken en vluchthavens moet u overdag als het zicht ernstig wordt belemmerd en ’s nachts stadslicht en achterlicht voeren.
- Derde remlicht Een derde rood remlicht is verplicht als uw auto in gebruik is genomen na 30 september 2001.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb even de niet relevante info er uit gehaald
Er bestaat niet zoiets als STADSlichten. Het zijn parkeerlichten. Het zogenaamde "stadslicht" mag alleen gebruikt worden als je geparkeerd staat.oga244 schreef : Overdag bij slecht zicht is het dimlicht toegestaan en 's nachts is het dimlicht verplicht.
- Dagrijlichten Sommige auto's hebben speciale dagrijlichten die bedoeld zijn om de auto overdag beter zichtbaar te maken. Deze lichten mag u overdag gebruiken.
- Achterlichten De achterlichten moeten altijd samen branden met groot licht, dimlicht, stadslicht of mistlicht.
- Kentekenplaatverlichting De verlichting die bij de achterkentekenplaat hoort moet altijd samen branden met groot licht, dimlicht, stadslicht of mistlicht.
- Combinatie stadslicht en achterlicht Als u buiten de bebouwde kom stilstaat op de rijbaan of op langs autosnelwegen en autowegen gelegen parkeerstroken, parkeerhavens, vluchtstroken en vluchthavens moet u overdag als het zicht ernstig wordt belemmerd en ’s nachts stadslicht en achterlicht voeren.
Het wordt tijd dat die verwarrende berichten een keer stoppen. Als iets er niet bij staat betekent dat niet dat je een conclusie mag trekken dat het in een andere situatie wel mag.