Brandstofverbruikmeter, idee voor zelfbouw?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-06-2011 11:10 #1319412 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Das
wel erg leuk zo'n metertje, ik heb ook al eens zitten brain stormen(en het waaide joh) maar ik wil meer dan alleen mijn verbruik op dat moment,
waarom niet een klein lcd schermpje (plasma brand te snel door) die in de ruimte past van de tellerbak waar je dan je binnen temp/buiten temp/verbruik/ en je voltage van de boordspanning kan meten en eventueel veel meer ,   beetje het idee wat de 4 serie turbo's ook hebben Bas weet wat ik bedoel, kan even niet op de naam komen,  maar ja hoe je dit allemaal in elkaar moet zetten zou ik zo niet weten qua electra ben ik een leek zou er ooit wel uitkomen maar denk dat ik tegen die tijd wel met pensioen ben (en ik ben 26) dus dat duurt wat lang.

Dus electra Mensen is dit mogelijk op een of andere manier?

Tom.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-06-2011 11:53 #1319415 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja
Ja, het is mogelijk. Ik wil dit op termijn gaan doen, maar kom er nu niet aan toe omdat ik bezig ben het elektrisch systeem in een sleepboot te leggen.Ik wil Microchip microprocessoren gebruiken, de meter die eerder genoemd is gebruikt Atmel processeren. Ik ga me daar niet in verdiepen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-06-2011 11:57 #1319417 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic processen
Het is dus wel mogelijk, nou ik heb geduld het hoeft er volgende week ook niet in te zitten maar het lijkt me wel een leuke ding om te hebben,nu alleen nog alles uitvogelen, ik ga me daar eens mee bezig houden mischien kom ik er uit wat ik allemaal nodig heb.

Maare Sleepboot? heb ie die zelf of is het een klusje, ben wel benieuwd wat voor motor daar in staat.

Tom.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-06-2011 12:03 #1319419 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic reken
Reken maar op volgend jaar, op zn vroegst. Of het zo klein lukt als de temperatuurmeter durf ik niet te zeggen. Verbruik bij een diesel zal iets lastiger zijn denk ik. Wellicht valt er iets op de brandstofpomp te meten. Sleepboot is van mijn ouders, staat een gereviseerde 160 pk MAK 4 cilinder motor in uit '55. Max toerental 500rpm, dus nog een echte langzaamloper.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-06-2011 12:30 #1319422 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mak
Een oude Mak, geweldig die klappen die die motor geeft en een mooi toerental, zit net tegen de grens aan met de semi langzaamlopers aan.
Maar die dingen blijven gaan met een beetje regulier onderhoud kunnen ze heel oud worden.
160PK dan heeft hij een vliegwiel van rond de 400 kilo als ik mij niet vergis.

Tom.

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-06-2011 13:35 #1319429 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic in een andere volvo zit de oplossing al jongens...
Hallo Volvisti,
Zoals bekend..zit er in een 480 (die ik ooit had ;) ) ook een vol-digitaal instrument dat dezelfde ronding heeft als in de tellerbak van onze 7 en 9 series.
Zou, zonder al te veel heisa over gezet kunnen worden.
Dit instrument, laat "verbruik op het moment" en "gemiddeld verbruik over de gereden afstand" zien (en nog veel meer!!)
in de 480 zit ook een LH computer, jup, waar die pin wel gebruikt word en richting het instrument gaat.
Je zou, zo'n instrument dus kunnen overzetten en kunnen verbinden met de juiste pin en dan zou het moeten werken.
Het zijn allemaal 4 cilindertjes..wel ietsjes kleiner dan een 2.3 maar het zou moeten kunnen.
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-06-2011 13:43 #1319431 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Die
Daar Had ik ook al op gedoeld die in de 4 serie zit en vaak in de Turbo's wat geeft die ook alweer allemaal weer en zit daar niet een soort van pc achter die hem aanstuurt??
Wat de klokken die al in de tellerbak zitten wil ik wel graag er in houden en wil dan een klein lcd schermpje die past in de opening van bv boven de temp meter, en daar alle info op weer geven die ik wil hebben.

Tom.
(p.s. heb jij al kunnen vragen of we die takel konden lenen)(p.s.2 morgen weet ik of ik een droog plekje heb)

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-06-2011 14:47 #1319434 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic RE

TGTF schreef : zitten vaak in de Turbo's wat geeft die ook alweer allemaal weer en zit daar niet een soort van pc achter die hem aanstuurt??

Niet alleen in Turbo's, in eigenlijk alle 'moderne' 480 modellen (na '90 ofzo), de '86ers en '88ers enzo hebben hem NIET.
Maar in een ongeblazen 1.7 zit die ook.
Geeft weer:
Verbruik op het momentGemiddelde verbruikGemiddelde snelheidHoe veel KM's je nog op de tank kunt maken.Olie-temperatuurWater-temperatuurBuiten-temperatuurOlie-niveau.
En ook BV als er een probleem ofzo is zegt die "CHECK"
Word, inderdaad dacht ik aangestuurd door de "CEM".
Maar dat is ook wel om te zetten.
480 slopertje kopen met alles erop en eraan en ombouwen maar.

TGTF schreef : Wat de klokken die al in de tellerbak zitten wil ik wel graag er in houden en wil dan een klein lcd schermpje die past in de opening van bv boven de temp meter, en daar alle info op weer geven die ik wil hebben.

Dat kan, ik zou hem gewoon inplaats van de tijdsklok doen.
Een klein LCD'tjes erbij in bouwen kan ook, maar dan moet je heel veel custom electronica gaan inelkaar knutselen (kan wel)

TGTF schreef : (p.s. heb jij al kunnen vragen of we die takel konden lenen)(p.s.2 morgen weet ik of ik een droog plekje heb)

<div class="content">Ja, heb gevraagd, we mogen op het terrein sleutelen en gebruik maken van de takel, maar ABSOLUUT geen bende maken en alles opruimen anders is het einde verhaal en de takel mocht het terrein NIET verlaten.
Dus, we kunnen daar sleutelen, maar dan is het wat verder weg...
Groeten,Gerben</div>

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-06-2011 15:10 #1319439 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zou mooi zijn.

gerryberrie schreef : Dat kan, ik zou hem gewoon inplaats van de tijdsklok doen.

Ja, dat zou mooi zijn, maar het schermpje is vierkant en steekt 2cm uit de tellerbak dus je krijgt het met hak en zaagwerk wel in de tellerbak, maar de bak daarna niet meer in je auto.
En nee, afzagen werkt niet, scherm afgeschreven.

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-06-2011 15:30 #1319440 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Echt rond hoor.
Hey Bas,
Vierkant?
Volgens mij is die toch echt rond...
En een 4 serie tellerbak is ook niet veel dieper dan die van een 7 of 9 serie.
Lijkt me, dat het wel zou moeten kunnen.
(Zegt iemand, die dit nog nooit geprobeerd heeft, maar wel de tellerbakken in zijn handen heeft gehad)
Groeten,Gerben

Moderators: Jerry Stam