Brandstofverbruikmeter, idee voor zelfbouw?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Op pin 31 van de LH 2.4 staat een signaal dat aangeeft hoeveel brandstof er ingespoten wordt. Het wordt in bepaalde Saabs gebruikt om de boordcomputer aan te sturen. Er is al vanalles geschreven op dit forum over een boordcomputer voor onze auto's, maar helaas heeft dat nog niet geleid tot een tastbaar resultaat.
groetjes
Mathy (die de display voor zo'n boordcomputer graag rechts onder in de tellerunit wil hebben, tegenover de buitentemperatuurmeter)
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ga ik ook nog eens er in zetten.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik zou niet weten of het goed werkt, maar je zou er van alles mee moeten kunnen via OBD 2 . ( En die heeft die van jou geloof ik wel ) Er zijn verschillende uitvoeringen en merken, ook goedkopere , maar deze kwam ik nu zo snel als eerste tegen. ( Bij de Citybugclub ( ) heb ik wel eens foto's gezien van auto's met een smaller uitleesgedeelte, maar ik weet niet meer hoe die nu ook al weer eens heette....)
EDIT : dit is hem <a href=" www.scangauge.com/ "> www.scangauge.com/
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Het signaal is gemaakt om het af te tappen. Er wordt momenteel niks mee gedaan, dus dat kun je gerust gebruiken. In de beschrijving van pin 31 staat: "Frequency should increase with throttle opening". De amplitude blijft dus gelijk, alleen de frequentie verandert. Aangezien ik vermoed dat de LH alleen digitale uitgangen (en dus geen analoge) heeft, lijkt die aanname niet verkeerd. En aangezien de gasklep- (throttle) positie alleen bij de B204FT over het hele bereik gemeten wordt, zal het signaal een afspiegeling zijn van de tijd dat de injecteurs geopend zijn. Ik meen dat het signaal de verhouding tussen ingespoten brandstof en de snelheid (van de auto) aangeeft.
BTW voor zover ik heb kunnen achterhalen is de LH naast onze Volvo's en sommige Saabs ook in de Porsche 928 gebruikt. En in bepaalde modeljaren van die laatste werd ook een boordcomputer gebruikt. Maar ja, de Volvo's en Saab's hebben half zoveel cilinders als de 928. Er wordt dus per puls (die de injecteurs krijgen) dubbel zoveel ingespoten (8 injecteurs i.p.v. maar 4).
Ik zou overigens wel alle functies van een boordcomputer willen hebben, al is "momenteel verbruik" voor mij inderdaad ook de belangrijkste. Verder zou ik er nog graag een stand in willen hebben, die de boordspanning aangeeft.
groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Seriously?Want dat lijkt me ook wel leuk ja, voor 55 dollar +8 verzending, samen dus 63 dollar = 43 euro.Jammer dat dat schermpje weer net te groot is, maar misschien is daar wel iets aan te doen.JW schreef : Dit is ook leuk, de <a href=" opengauge.org/mpguino/ ">MPGuino.
Ga ik ook nog eens er in zetten.
Oh, en als ie in plaats van MPG ook KPL doet, kilometers per liter, graag.....