Lauwe lucht (965) tijdens maximale hitte. ECC-unit en Kachelkraan NIET de boosdoener. Wat wel?

  • bouke maas (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-12-2010 08:50 #1296333 door bouke maas (GAST)
Beantwoord door bouke maas (GAST) in topic Dashbordkastje en schopplaat
Wanneer je je dashboardkastje en je schopplaat verwijdert kan je er bij de shutterdoor. Voor het verwijderen van de vacuumservo's moet je heel wat meer wegslopen.
Groejtes Bouke

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-12-2010 11:54 #1296642 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ok dan.Een uurtje of 3 aan
Ok dan.
Een uurtje of 3 aan het zoeken/sleutelen geweest. OBD II kon geen foutmeldingen vinden omdat op dit deel schijnbaar niet specifiek gezocht kon worden. Wel zat er een vakuum slang los (rechts naast het motorblok, in zo'n setje van 4 meende ik). Helaas gaf dit geen verandering. De meningen van de deskundigen hoorden een soort van ''gesmoord'' geluid bij het passagiersdeel en op stand 5 geeft deze volgens de monteur maar de helft van de hoeveelheid lucht die er normaal uit moet komen. De ventilatiemotor verwijderd en deze werkte prima en was vrij van vuil. Wel raakte Bart Udo zijn vingers bijna kwijt door een enthousiaste Frits...Verder nog handmatig een klep (shutter?) bediend door de ijzeren pen even los te halen van de el.motor(passagiersdeel, li bovenin). Dit gaf ook geen resultaat.
Ik wilde verder gaan met het loshalen van ''die kast'' die daar links van zit met die ''ballen''. Maar niet aan begonnen omdat het al laat begon te worden. Als laatste nog het ''ventieldop-escape'' van Hein geprobeerd maar dat gaf ook geen resultaat. De weg terug naar huis was eigenlijk zoals die op de heenweg met een eindresultaat van een graad of 13 binnentemperatuur na een uurtje of 2. Oorzaak moet zeer ws gezocht worden in het niet werken van een vastzittende klep (het smorende geluid) door het niet werken van een vakuumslang. Dinsdag naar de Volvodealer.
Groet Rik
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-12-2010 17:02 #1296672 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Jammer!
Hi Rik, jammer dat je het niet hebt kunnen vinden. DAn is de "enige" opbrengst van de dag een dosis gezelligheid. Maar daar kwam je toch óók voor ?
Ben benieuwd wat de dealer ervan gaat zeggen, houd ons op de hoogte!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-12-2010 10:32 #1296723 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic speurtocht
Jammer dat je in HH niet de oorzaak hebt kunnen vinden.
Ik begrijp dat er al heel wat oplossingsgerichte akties hebben plaats gevonden die de nodige tijd en geld gekost hebben.
Hoogste tijd voor een systematische aanpak van onderzoek.
Veel is er niet voor nodig voor een autoverwarming, nl een warmtebron en een luchtstroom.
De ECC betekent wat ingewikkelde techniek, maar doet niet veel meer dan een handmatige bediening. Nl het aansturen van een kachelkraan, airco en 3 kleppen, de recirculatieklep, de ventshutter en de airmixklep. De bediening/werking ervan kun je van buitenaf waarnemen of nabootsen
Verdere akties/vervangingen van ecc en vacuumgestuurde aandrijfmechanismen zie ik daarom als tijd en geldverspilling.
Doe gericht onderzoek op luchtstroom en warmtebron.
Er kunnen nog wat deksels af om in het huis naar binnen te kijken. Bij de verdamper zit een cover en de controlunit. Haal deze eruit, door de gaten krijg je wat zicht op de verdamper. Verstopt of niet? Filter aanwezig of niet? Blower werking hier wel voldoende of niet?
Bij de radiator is het wat moeilijker te komen, maar ik zou er niet mee zitten een gat in het huis te maken. Dat plak je naderhand eenvoudig weer af met Aquaplast, dakgootreparatie van de bouwmarkt.
Met een endoscoop en een IR termometer moet je nu gericht onderzoek kunnen doen.
Je krijgt zicht op de radiator en kunt de tempertuur hiervan meten.
Geeft de Volvo garage alleen opdracht tot onderzoek tot een bepaald bedrag.
Komt die er niet uit, dan kun je altijd nog naar Deltamil gaan die zit in de buurt en is gespecialiseerd in dit werk.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-12-2010 13:03 #1296741 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt voor je duidelijke
Bedankt voor je duidelijke visie. Ik ben benieuwd wat er morgen uit gaat komen.
Groet Rik

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-12-2010 16:33 #1296890 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vanmorgen de wagen
Hallo allemaal,
Vanmorgen de wagen weggebracht (met alle info) en met goede hoop kreeg ik vanmiddag het telefoontje. Helaas meneer. Komt hier op neer dat er een uurtje of 2 gezocht is en dat ze niets hebben kunnen vinden wat de oorzaak zou kunnen zijn. Hun voorstel is om het protocol van a tot z af te werken en niet ergen ''midden in'' te gaan zoeken. Uitlezen konden ze niet omdat er niet op dit onderdeel specifiek gezocht kan worden...Wie dat verzonnen heeft.
Zelf denken ze aan geen goede doorstroming (koelwater) wat mij onwaarschijnlijk lijkt aangezien de in- en gang van de schutbordslangen heet worden na openzetten van de kachelkraan. Het lijkt ze onwaarschijnlijk dat het een vakuumprobleem is en het meer gezocht moet worden in de warmtetoevoer...Uh, ja..daar kwam ik ook voor. Maargoed, ik heb maar 1 uur werkplaatstarief moeten betalen maar wel jammer dat ze trapplaten daar niet even voor dichtdrukken en aanschroeven...
Weer even een opsomming:
Lauwe lucht uit de blaasmonden en weinig blaasvermogen bij standje warm (denk 50%). Van standje heet naar standje koud schakelt het sysyteem snel over naar ijskoud en de uitgeblazen lucht neemt ook toe in volume. Het ''gesmoorde'' (bij passagiersdeel) geluid neemt dan enorm af, alsof ze meer lucht krijgt. Zet ik hem weer op stand heet dan komt het smorende geluid snel terug maar duurt het een eeuwigheid voor er weer wat lauwe lucht uit komt.
Gedaan: Nieuwe/waterpomp/kachelradiator/kachelkraan/radiateur/nieuwe lpgpomp/thermostaat/eccunit/kachelmotor werkt en niet verstopt/''ventieldop-escape''
Eerst maar eens eten.
Groet Rik
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-12-2010 18:36 #1296904 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic klavier vaccum bediening
Op pagina 5 van het document waar Adrian naar verwijst:
 
<a href=" caunter.ca/volvo960/xg14802.pdf " title=" caunter.ca/volvo960/xg14802.pdf "> caunter.ca/volvo960/xg14802.pdf
 
Staat een kastje (en een test methode) , het kastje bevat een soort klavier dat electrisch de ventielen opent.
 
Dat kastje is open te schrieven en door te meten, bij mij bleek er een gescheurde soldeer verbinding op de printplaat de veroorzaker te zijn van een nukkige verwarming.
 
Enige kennis van electronica is wel gewenst.
 
Groet
 
 
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-12-2010 09:32 #1297057 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Volvo werkwijze......
De parate kennis van de 900 serie raakt verwaterd. Zeker voor de klussen waar wat meer kennis voor nodig is.
Begrijpelijk: bijscholing gebeurt bij introductie en dat is een tijd geleden en het personeel stroomt door.
Alternatief is jezelf op de hoogte te stellen en je kennis te tonen. Tref je een monteur of medewerker die zich klantvriendelijk opstelt en graag gebruik van maakt van jouw kennis, dan zijn de specifieke klussen soms zo gepiept.
Voor onderdelen moet je soms vooruit betalen en het is jouw risico of het helpt of niet.
Speelt er ook nog ongeloof dat je wel op de hoogte bent. Ik heb een baliemedewerker eens bijna moeten dwingen om een onderdeel te bestellen. De monteur is eerlijker die zegt gewoon meneer weet er meer van dan wij. Ook begrijpelijk: de dagelijkse werkzaamheden zijn anders.
Lukt dit niet dan ga ik naar een ander, bijvoorbeeld naar een airco specialist met wie ik wel kan overleggen. In zo'n situatie krijg ik ook weer kennis terug. Zo'n specialist weet weer meer dan ik. Ik help hem alleen op weg met wat specifieke Volvo info.
Je hebt opdracht gegeven voor een onderzoek. Wat krijg je als resultaat te horen:
we kunnen het niet.
Het blijft de vraag of ze de fout wel kunnen vinden, wanneer ze de hele Volvo procedure volgen. Een oplossing hebben ze wel: een steeds groter onderdeel vervangen, uiteindelijk de auto en voor alles moet betaald worden, ook het gedane onderzoek.
De rapportage schiet schromelijk te kort. Op zijn minst verwacht je een lijstje van uitgevoerde controles en bevindingen. Hierover kun je reclameren.
Wat op zijn minst gedaan had moeten worden staat in een Volvo service documentatie:
Remove trim panel below glove box. Open glove box door.Remove glove box screws and glove box. Remove evaporator housing endcover.
Is toch niet te moeilijk, je kunt het ook zelf doen, haal de powerstage er ook uit en je kunt de elementaire testen uitvoeren die ik eerder beschreven heb. Je weet dan een stuk meer dan het antwoord van de dealer.
Bestudeer van te voren het document:
www.volvo700vereniging.nl/node/10528
Wanneer je dat doorgrondt, relateert aan de gemonteerde onderdelen en werking van de unit, dan moet je eruit kunnen komen.
Wat door mijn gedachte speelt is dat bijvoorbeeld het filter losgelaten heeft en voor je airmix(vent) shutter rond zwabbert.
Maar ja eerst kijken dan zeiken Marijke.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • bouke maas (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-12-2010 10:42 #1298731 door bouke maas (GAST)
Beantwoord door bouke maas (GAST) in topic Zat nog even te piekeren
Hoi Rik,
Ik zat nog even te piekeren en had de volgende gedachte. zou het zo kunnen zijn dat de temp. sensor achter op de cilinderkop verkeerde waardes afgeeft. Als dit zo is geeft de beslist de computer van de ecc volgens mij dat de kachelkraan dicht moet blijven om het blok eerst op te warmen. Als dit aan de hand is zou wel het brandstofverbruik hoog moeten zijn omdat de computer van de motor dan ook denkt dat het blok niet is opgewarmt en blijft hij als het ware op chokestand lopen. In deze pdf staat de weerstandswaarde voor de tempsensor voor de elektronica caunter.ca/volvo960/wb14823.pdf . Let wel dit is een andere dan die onder de thermostaat zit. Die is voor je metertje op je dashbord.
Verder nog even over het koppakkingsverhaal. Als deze lek is kan het zijn dat de gassen in de kachelradiator terecht komen waardoor deze ook niet echt warm wordt.
groetjes Bouke.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-12-2010 17:46 #1299140 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Slapeloze nachten
Hoi Bouke,
Je ligt er toch niet wakker van?
Zou dit het echt zijn aangezien de kachelkraan volledig open en dicht gaat na het draaien aan de temp.knop. Verder zijn de in- en uitgaande slangen richting- en van de kachelradiator zeer heet dus er is doorstroming.
Wat gewoon duidelijk opvalt is dat er op standje ''heet'' er een zeer ''gesmoord'' geluid te horen is en de blaaskracht uit de blaasmonden met de helft terugvalt en de andere helft ergens verdwijnt in het niemandsland.
Voor wat betreft het koppakkingsverhaal. Zoals je denk ik nog wel weet is er getest op lpg- en CO-gassen in de koelwatersysteem. Deze vielen gunstig uit.
Eerst maar eens dat heerlijke biologische lammetje opvullen en een leuke Bordeaux opentrekken!
Groeten Rik
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD