Lauwe lucht (965) tijdens maximale hitte. ECC-unit en Kachelkraan NIET de boosdoener. Wat wel?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2010 22:56 #1296210 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Een slechte combi
Tijdens het koken kwam mijn vrouw thuis...Verstijfd van de kou uit de wagen gestapt, redelijk chagrijnig en hongerig. Morgen de Volvogaragist bellen! Wordt vervolgd!
Welterusten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2010 23:33 #1296213 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nou...
Als zij het kunnen vinden.. Je bent zelf al zo lang aan het zoeken geweest. Zoals Bouke al vermeldde: de interieurradiator kan wel eens verstopt zijn. Best mogelijk en als ik zo alle reacties lees zou ik hier ook aan gaan denken. Vraag eens bij de garage wat zo'n radiator kost. Let wel: Het is het element dat de warmte binnenbrengt in de wagen en het blijft nog steeds koud ondanks dat de motor gewoon op bedrijfstemperatuur is, er geen "valse" koude lucht binnenkomt en de kraan vernieuwd is. Dus...

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-12-2010 10:46 #1296236 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic radiator of vent shutter
Een van beide moet de boosdoener zijn. Wanneer de kachelradiator vervangen wordt, laat ze dan meteen de werking van deze shutter controleren. Met gedemonteerde radiator moet dat lukken anders kom je er moeilijk bij, de shutter  zit namelijk midden in het kachelhuis.
nr 3 op het plaatje:
<a href=" caunter.ca/volvo960/xg14802.pdf " title=" caunter.ca/volvo960/xg14802.pdf "> caunter.ca/volvo960/xg14802.pdf
Misschien staat de vent shutter vast of wordt niet bediend. Deze zit vlak voor de kachelradiator in het kachelhuis. De temperatuurregeling wordt geregeld door het open of dicht draaien van de kachelkraan plus verdraaing van de ventshutter. De vent shutter laat in koude stand de lucht voorbij de kachel radiator stromen in warme stand er dwars doorheen.
De vent shutter zorgt er onder andere voor dat de warme luchtstroom meteen ophoudt zodra de temperatuur laag gezet wordt. Zonder ventshutter in oude auto's duurde het alltijd nog een tijdje voordat de kachelradiator afgekoeld was.

• bouke maas (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-12-2010 11:01 #1296238 door bouke maas (GAST)
Beantwoord door bouke maas (GAST) in topic Ventshutter/airmix-door
Volgens mij zijn de ventshutter en de airmix-door een en het zelfde onderdeel (correct me if i'm wrong), welke wordt aangedreven door een stappenmotor. Deze is vrij makelijk los te klikken (armpje geloof ik), waardoor hij met de hand te bedienen is. Nu kan je in iedergeval proberen of je warmte in je auto krijgt door hem manueel op de warmste stand te zetten. Als het zaakje nu warm wordt weet je dat er ergens in de aansturing van de stappenmotor iets mis gaat en kan je gaan zoeken in het vacuum circuit of defecte sensors, zo niet dan gok ik toch op de kachelradiateur. (deze is bij de Brezan (ava-coolingsystems) E 89.00 ex btw).
Mocht je je Kachelradiateur gaan vervangen, vervang dan meteen de vacuumservo's (heb ik destijds niet gedaan en een paar maanden later was er een aan de beurt...........,spijt dus)
Mocht je aan de gang gaan met de radiator of de vacuumservo's, let dan goed op (zeker met deze koude) dan er niks breekt. Het spul kan best bros geworden zijn in de loop van de jaren (weekmakers verdwenen) en breekt echt heel makkelijk, zeker omdat beide delen van de behuizing met een soort van kit afgedicht zijn.
Groetjes Bouke

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-12-2010 13:32 #1296257 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Opsomming
Vernieuwd afgelopen 2,5 jaar:
Kachelradiator/kachelkraan/radiateur/thermostaat (komt snel op temp)/koelwater aantal malen/waterpomp/ecc-unit verwisseld (geen effect).
Bij het openzetten van de kachelkraan worden beiden slangen (in&amp;uit) tegen het schutbord heet, dus er is doorstroming zou ik zeggen en de zelfs de plastic plaatdelen blijven koud. Bij het dichtdraaien komt direct zonder vertraging koude lucht naar binnen. Geen verschil LPG/benzine.
Heb de dealer gebeld voor een afspraak volgende week. Heb het niet zo op vrouwen met een slecht humeur...
Groet Rik

• bouke maas (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-12-2010 13:42 #1296258 door bouke maas (GAST)
Beantwoord door bouke maas (GAST) in topic Kachelradiator vervangen..........
De kachelradiator is al vervangen dus. Mmmm, vrees ik dat ik toch in een andere richting ga denken. Ik vrees dat naast de lekke verdamper van ongeveer een jaar geleden, toch je koppakking is overleden. Als je gaat rijden duwt de motor lucht/gas in je systeem.......
Groetjes Bouke.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-12-2010 14:08 #1296261 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Koppakking?
Hmmm, er was toen gesnuffeld in het expansievat maar het resultaat was toen neg. Dwz dat er geen CO en geen LPG in gemeten was. Als het anders was moet je mij even corrigeren...Maar hoe zit het dan dat de slangen van de in- &amp; uitgang (tegen het schutbord) heet worden na openzetten van de kachelkraan. Dan is er toch doorstroming? Ik zie het verband even niet zo met een lekke koppakking maar dat is een gebrek aan kennis...  Koelwaterverlies is momenteel niet aan de orde.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-12-2010 15:29 #1296264 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic werking vent shutter
Deze mogelijkheid staat nog open. Makkelijk te controleren wanneer je de bediening kunt los koppelen en de klepvast zet in de stand dat de lucht door de radiator wordt gestuurd. Dan heb je het ook meteen weer warm, zoniet heet.
Wanneer de kachelradiator warm wordt of de leidingen zit er geen lucht in.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-12-2010 17:09 #1296272 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dus
Dus om de werking van de shutter te controleren zal dus weer het gehele dashboard gedemonteerd moeten worden? Ik hoop dat ik dit verkeerd begrepen heb. Het gaat om een 960 en niet om een 940.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-12-2010 08:23 #1296328 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic eerst kijken, ......
Wanneer je je dashboardkastje even weghaald moet je de bediening kunnen zien lijkt me. Ik ga er van uit dat je zelf iets kunt, anders ga je toch naar de garage?

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC