Lauwe lucht (965) tijdens maximale hitte. ECC-unit en Kachelkraan NIET de boosdoener. Wat wel?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-11-2010 09:21 #1294775 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Blijven draaien

henk 940LPT schreef : Verandert dat met de snelheid van de blower ? Dat de lucht met de ECC op bijv. 23 graden warmer voelt op stand 4 of 5 dan bij stand 1 of 2 ?

Het is eerlijk gezegd net andersom. Als ik maximale hitte heb ingesteld, dan wordt de lucht niet warmer als ik de blower hoger zet.
Gegroet, Rik

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-11-2010 13:25 #1294796 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic bezine / lpg
Wordt de auto op benzine wel warm?
Zo ja , dan zal ik de lpg installatie verdenken.
Ik weet niet hoe het met een g3 installatie zit maar bij een conventionele wordt de warmwaterslang (naar de kachel) via de verdamper geleidt.
Dit resulteerd erin dat er weinig restwarmte meer over kan blijven voor de kachelunit.
Dus weinig warmte
Maar wat ik al zei, ik weet niet of dit ook geldt voor G3.
 anders ????????

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-11-2010 17:11 #1294813 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Extra info

ruspek schreef : Wordt de auto op benzine wel warm?
Zo ja , dan zal ik de lpg installatie verdenken.
Ik weet niet hoe het met een g3 installatie zit maar bij een conventionele wordt de warmwaterslang (naar de kachel) via de verdamper geleidt.
Dit resulteerd erin dat er weinig restwarmte meer over kan blijven voor de kachelunit.
Dus weinig warmte
Maar wat ik al zei, ik weet niet of dit ook geldt voor G3.
 anders ????????

Helaas, dat maakt geen verschil.
Vergeten te melden dat als ik de blower op standje 5 heb staan, de koude lucht 2x harder blaast dan als ik de verwarming op maximale hitte heb staan. Het is dan net of de rest ''ergens achter'' het dashboard verdwijnt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-11-2010 17:43 #1294816 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ..
Lijkt me een fout in het vacuumsysteem waar de luchtstroming mee bestuurd wordt. Waarschijnlijk een slangetje van een klep af waardoor deze niet in de juiste stand komt. Je zou Bart (budo) eens kunnen vragen, volgens mij heeft hij hier ervaring mee.

• bouke maas (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-11-2010 18:04 #1294818 door bouke maas (GAST)
Beantwoord door bouke maas (GAST) in topic kachelradiator
Toen ik mijn dieseltje met Ecc kreeg wou die ook niet warm worden. Systeem honder keer geflushed met water, soda en azijn. Soms even en beetje resultaat maar helaas. Verder zo'n beetje alle sensors, stappen motor en computer gewisseld....., geen resultaat. Ik ben hier ongeveer een jaar mee aan het klooien geweest en toen toch maar besloten om de kachelradiator te vervangen. Anderhalve dag aan het sleutelen geweest (Dashbord moet er zo'n beetje uit) en ja hoor, eindelijk weer echt warme lucht.
Later heb ik de kachelradiator door midden geslepen en ja hoor, bijna alle kanalen dicht behalve de drie bovenste. Net genoeg om te denken dat ie nog wel doorstroomt maar veel te weinig om warmte af te geven.
Groetjes Bouke en good luck....

• Leon Doensen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-11-2010 18:33 #1294822 door Leon Doensen
Beantwoord door Leon Doensen in topic Precies Bouke,
dat komt ook veel voor, en dat kun je ook nog eens heel makkelijk controleren;
Motor op bedrijfstemperatuur en de kachel op 'warm' zetten. Bij het schutboard onder de motorkap moet de uitgaande slang net zo warm(heet) zijn als de ingaande slang! Zo niet, dan zit ie verstopt.......makkelijker kun je het niet testen.
Maar Rik, volgens mij heb jij een paar jaar(2?) geleden je kachelradiateur laten vervangen bij de dealer......als je sindsdien geen echt warme lucht meer hebt dan weet je waar het aan ligt....... 

Nadat ik een jaar of vijf geleden aan de beurt was met de kachelradiateur van de 960 omdat ie lek was, was ik 2 weken geleden weer aan de beurt, echter nu met de 760...Het heeft wel een voordeel, beiden hebben(in mijn geval) hetzelfde dashboard. (ubung macht der meister )     Mathy, verbeter me maar ff met de tekst

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-11-2010 18:38 #1294825 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic kleppen ?

Vliegende Hollander schreef : Oja, 1 stand (vloerstand) van de ecc doet niet wat er gevraagd wordt aan beide zijden. Als ik de stand ''raam en vloer'' inschakel werkt deze redelijk. De passagierszijde krijgt eerlijk gezegd niet of nauwelijks lucht van onderaf ondanks welke stand ik ook kies.

Bovenstaande zonder verschil tussen warm en koud ? .
Lijkt me niet werkende vacuumkleppen. Om daar bij te komen moet je ook veel uit de weg halen...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-11-2010 18:55 #1294827 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ervaring??
Ja, ik heb wel me wel met de ECC bezig gehouden, maar tot nu toe nog nooit de hele boel uit elkaar gehad. Er zitten drie kranen rechts van je rechtervoet achter het schutbord. Deze regelt de luchtstroom naar boven, de voeten of de gezicht. Er is één dubbele kraan en die gaat vaak stuk. Ik heb het bij 2 auto's gehad. Mijn 940 sedan heb ik mét deze storing verkocht, bij mijn 960 heb ik het met een fietsventieldopje dat ik eerlijk gekregen heb van Hein (ja, een volvo op de weg houden hoeft niet veel te kosten) afgedopt. Nadeel: geen lucht meer naar de voeten van de achterpassagiers, maar die klagen er niet over. Door dat ventieldopje wordt de lekke kraan niet meer gebruikt. Geen vacuumverlies meer, maar ook geen functie meer. Zolang dat de achtervoeten zijn, is dat niet heel erg.
Eric heeft het bij twee auto's laten repareren. Het is een hele klus. een halve dag als je het via een kijkoperatie doet, anderhalve dag als je het écht doet en he hele dash sloopt. Er staan diverse artikelen over op het internet, <a href=" www.volvoclub.org.uk/faq/HeatingVacuumSe...cuumServoReplacement " target="_blank">hier bijvoorbeeld. Op ons eigen forum staat ook veel beschreven. Als het in dit deel van het systeem zit, kan je het horen sissen achter het schopbord. Je moet de ECC wel in verschillende standen draaien om ervoor te zorgen dat je alle kranen aanspreekt.
Succes met zoeken!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2010 16:58 #1296173 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nog even
Bedankt voor de warme reacties. Het afdichten van de grille biedt ook geen tijdelijke soelaas. Ik ga de ventieldoptheorie maar eens toepassen en anders naar de garage voor uitlezen etc maar vrees het ergste (vac.kleppen). Nog even en dan is het al weer voorjaar.
Gegroet, Rik

• bouke maas (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2010 18:36 #1296177 door bouke maas (GAST)
Beantwoord door bouke maas (GAST) in topic Vac. kleppen
Ik heb niet het idee dat het de vacuum-kleppen zijn, er zitten er drie en die zouden dan allemaal overleden moeten zijn. Meestal geeft degene met twee aansluitingen als eerste de geest. Andere standen zouden gewoon moeten werken.
Ik heb eigenlijk nog geen goede manier gevonden om de kachelradiator te testen. Als er namelijk nog drie of vier leidingen in de radiator open zijn heb je retour gewoon warm water, terwijl je niet genoeg doorstroom hebt om fatsoenlijk warmte af te geven. In mijn geval was dit namelijk het geval en heb ik heel lang gedacht dat het de radiator niet kon zijn omdat ik a) flow had en b) de retourleiding warm was. Pas toen ik hem na het vervangen opengeslepen heb kon ik zien hoe dicht het zat.
Een andere optie is de stappenmotor die de warme/koude lucht mengt. Maar die heb je misschien al getest. Ik ben benieuwt naar de oplossing van dit probleem. Kouw lijden in een 965 is niet de bedoeling van zo'n luxe bak........ .
Groetjes Bouke

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC