Lauwe lucht (965) tijdens maximale hitte. ECC-unit en Kachelkraan NIET de boosdoener. Wat wel?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-10-2010 23:09 #1083596 door V700 register
Hallo allemaal,
Het wordt weer kouder en ik loop weer (3e jaar) tegen het punt aan dat er zeer lauwe lucht uit de blaasmonden komt. En als het voorjaar z'n intrede doet ben ik het ook weer snel vergeten. Na een half uur rijden wordt het enigszins warmer maar een fleezdeken is geen overbodige luxe. Ik had hier al eerder een draadje gestart maar kom er niet verder mee. Het koelsysteem is niet verstopt (radiateur, kachelradiator vervangen, nieuwe thermostaat) en de kachelkraan werkt op het oog naar behoren. Voordat ik de wagen naar de dealer breng vroeg ik mij af of het zou kunnen zijn dat de ''ecc-unit'' (dat doosje achter die 3 knoppen) de boosdoener kan is?
Bedankt maar weer.
Groet Rik

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-10-2010 23:11 #1292606 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic mocht dat zo zijn , komt wel
mocht dat zo zijn , komt wel eens voor , heb ik wel een andere voor je liggen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-11-2010 21:00 #1292707 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 960?
Gaat het om die auto? Dan heb ik een controle-tip:
Tegen je schutbord zit achter de motor de bediening van het warmte-deel van het interieur. Als je de verwarmingsslangen volgt die het interieur ingaan, zie je een kraantje zitten met een vacuumslangetje eraan. Als je dat slangetje los neemt, moet het kraantje helemaal open gaan staan. Hierdoor moet het warm worden in het interieur.
Dat warm worden werkt alleen met warme motor dus eerst even 5 km rijden en dan met draaiende motor dat slangetje los nemen. Je moet verschil merken via de inblaasroosters. Zo niet en je ziet dat kraantje wel bewegen, dan is er iets anders aan de hand. Meest waarschijnlijke is een verstopping in dat kraantje. Gewoon bij de dealer bestellen want ik lees dat je dat kraantje nog niet hebt vervangen.

Maar zodra dat vacuum aanwezig blijft, ook al zet je hem op "extra warm" dan is er iets mis achter de bedienunit van de ECC. Via Vadis is een hoop te lezen hoe het systeem werkt en hoe te onderhouden/repareren.

• Ries van Lomwel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-11-2010 11:55 #1292794 door Ries van Lomwel
Beantwoord door Ries van Lomwel in topic kachel wordt niet warm
Rik, wordt de motor van de 965 wel snel warm? En is de koelvloeistof vervangen/gefilterd bij de montage van een nieuwe radiator en thermostaat? Want dat verteld het verhaal niet. Onderdelen zoals de regelunit, sensoren of regelmotor kunnen ook een oorzaak zijn van het slecht functioneren van de regelklep. Is misschien niet zo'n gek idee om eens een diagnose te laten stellen bij een aircoboer die vaak veel 'kachelkennis'  hebben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-11-2010 13:30 #1292810 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Regelunit

RVL schreef : Rik, wordt de motor van de 965 wel snel warm? En is de koelvloeistof vervangen/gefilterd bij de montage van een nieuwe radiator en thermostaat? Want dat verteld het verhaal niet.

De meter van het koelwater staat binnen 1 km mooi in het midden en de wagen slaat snel over op LPG (indien dat al iets betekent). Verder is in de afgelopen 2 jaar het koelwater 3x ververst door de genoemde reparaties. Ik probeer het denk ik eerst even met een nieuwe kachelkraan. Ik ben natuurlijk wel even benieuwd waar de regelunit etc zit.
Groet Rik

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-11-2010 15:50 #1292829 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic temperatuursensor?
temperatuursensor ECC?

• Mark van Loo (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-11-2010 16:45 #1292832 door Mark van Loo (GAST)
Beantwoord door Mark van Loo (GAST) in topic Mijn
Bij mij moet ik ook de ECC aardig opstoken om echt warme lucht te krijgen. Viel me vandaag op, staatie op 24 en is de lucht eerder lauw dan warm. Met 12 graden buiten. Voluit warm is wel een kampvuur.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-11-2010 16:35 #1294708 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic verandert
Verandert dat met de snelheid van de blower ? Dat de lucht met de ECC op bijv. 23 graden warmer voelt op stand 4 of 5 dan bij stand 1 of 2 ?Voor mijn gevoel komt er eigenlijk altijd wel wat (koude) lucht van buiten naar binnen, zelfs op stand 0. Kan me voorstellen dat bij een lage blowerstand dat beetje koude lucht de gevoelstemperatuur behoorlijk omlaag kan brengen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-11-2010 16:47 #1294709 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wat nu te doen?
Hier ben ik weer.
Afgelopen tijd flink aan het zoeken en sleutelen geslagen (voor mijn doen) maar ik loop even vast en weet niet goed waar ik het nu zoeken moet.
Ik heb de kachelkraan vernieuwd en vandaag heb ik de ecc-unit verwisseld met een identieke. Helaas heeft dit niet geleid tot de flinke toename van warmte die ik gehoopt had. Het is dus nog zoals voorheen. Verder zuigt het slangetje (plafond lamp) goed aan en worden de slangen goed heet bij het openzetten van de kachelkraan. Er is dus absoluut doorstroming van de kachelradiator maar de hitte komt dus niet door de blaasmonden. Oja, 1 stand (vloerstand) van de ecc doet niet wat er gevraagd wordt aan beide zijden. Als ik de stand ''raam en vloer'' inschakel werkt deze redelijk. De passagierszijde krijgt eerlijk gezegd niet of nauwelijks lucht van onderaf ondanks welke stand ik ook kies. Wat kan ik nog meer vervangen of waar zou ik nog naar kunnen gaan kijken?
Bedankt en wij blijven lekker bezig.
Gegroet,
Rik

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-11-2010 16:54 #1294710 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vaccuum
Lijkt me een storing in het vacuum gedeelte van het systeem. Bepaalde kleppen bij de uitstroomopeningen zullen niet openen/sluiten of in een tussenstand blijven staan. Contact Bart (budo) anders even, volgens mij heeft hij hier ervaring mee bij de 960.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC