Vraagje, brandstofrelais checken... OPGELOST

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-08-2010 18:23 #1082217 door V700 register
Vraagje, brandstofrelais checken... OPGELOST is gemaakt door V700 register
Lieve mensen...een vraagje aangaande het witte brandstofrelais: als alle soldeerpunten goed zijn (gecontroleerd met een loep), is het dan toch mogelijk dat ie stuk is? Zag n.l. ook een weerstand zitten. De windingen op de spoeltjes zijn ook niet onderbroken o.i.d. dus visueel is alles in orde. Ik zou dit graag weten daar ik dit i.v.m. niet echt vlot starten 's morgens dan ook weer uit kan sluiten.Al vast bedankt voor jullie input.UPDATE 13-08-2010O.k. het stotteren en hikken c.q. "op 3 poten" lopen is opgelost. Ik had hier in een oud draadje de tip gelezen om eens een dikke massakabel rechtstreeks van de accu naar het motorblok te leggen. Dat heb ik dus vanavond gedaan en deze draad bij de 2 draden van de dynamo aan het inlaatspruitstuk gekoppeld.  Starten en snorren als een oude kat, probleem opgelost, en waarom... blijkbaar een massaprobleem ergens, ondanks dat de andere massakabels gewoon goed vast zitten, afijn... opgelost gelukkig.UPDATE 12-08-2010Heb er een nieuw brandstofrelais ingezet maar dat is het ook niet..., en een nieuwe radiateur maar dat is een ander verhaal <a href="/node/33792#comment-172324">klik</a>.UPDATE 10-08-2010Nieuwe bobine zit er in nu, dat was dus NIET de oorzaak. We zoeken verder...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-08-2010 19:26 #1284114 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niet
Ik zou zeggen dat het niet waarschijnlijk is. Ze staan bekend om slechte soldeerpunten. Zie je geen slechte punten als je goed kijkt, met voldoende licht en evt. vergrootglas dan zou ik het niet in het relais zoeken. De slechte soldeerpunten manifesteren zich ook vooral bij warm worden/zijn (dus niet koud).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-08-2010 10:09 #1284147 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic waar kan dat relais allemaal zitten?
Hallo,
Ik heb deze week ook wat problemen gehad die mogelijk te maken hebben met het brandstofpomprelais. Na enig zoeken op deze site ging ik er van uit dat het om een wit relais op positie E zou moeten gaan. Maar wat schetst mijn verbazing; in mijn auto is positie E leeg!!!??? Aan het geluid te horen én voelen, lijkt mijn brandstofpomp te worden aangestuurd door een blauw relais op positie M. Ik heb dat relais er ook even uitgehaald en toen deed mijn brandstofpomp inderdaad niets meer.
Kan iemand ophelderen hoe het nu precies zit; waar kan het relais bij de verschillende types allemaal zitten? Mijn 940 (non-turbo) is van eind 1994.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-08-2010 10:21 #1284148 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Toch doen.

Chilm schreef : als alle soldeerpunten goed zijn (gecontroleerd met een loep), is het dan toch mogelijk dat ie stuk is?

Toch doen, gewoon een veeg S39 erover en met een hete bout aantippen, alle contact/soldeerpunten.
Ook als je denkt dat het er picobello uitziet.
Of het veel te maken heeft met een slechte start, betwijfel ik.Dat relais zorgt ervoor dat ie start, of als ie stuk is, dat ie niet start, niet half.
Je zou eens kunnen kijken of je niet toevallig drukverlies hebt.
Is elke start een slechte start?Of heb je na je bezoek aan de bakker een lekker vlot startende auto? (dus een willekeurige tweede startpoging)
Als de druk in je leiding terugloopt, zou het kunnen dat ie net te weinig druk heeft om aan te slaan.
Zet hem met koude start eens drie keer op contact, zo, dt je de pomp onder de auto hoort draaien.De vierde keer start je.Verbetering?
Stinkt ie overmatig naar benzine, als je probeert te starten maar hij niet aan slaat?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-08-2010 10:44 #1284152 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic S39
Ben voor elektronica toepassingen niet gecharmeerd van S39, ik vind dat meer voor het betere loodgieterswerk. De soldeer vloeit wel beter met S39 maar de zuren zijn niet bevorderlijk voor printplaatjes. Als je nog soldeer met harskern hebt liggen lijkt dat toevoegen me beter. "Oude" soldeer vloeit ook nog wel wat, als je er één keertje overheen gaat met de soldeerbout.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-08-2010 11:24 #1284159 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Schoon

henk 940LPT schreef : De soldeer vloeit wel beter met S39 maar de zuren zijn niet bevorderlijk voor printplaatjes.

Het is ook wel de bedoeling dat je het weer schoonmaakt natuurlijk, dat klopt.Mijn ervaring zonder is dat oud soldeer niet meer vloeit en de enige overgebleven optie is dan weer, om een extra beetje soldeer met harskern toe te voegen.Dat gaat bij een brandstofpomprelais best goed, maar voor het fijne werk is het niet altijd een optie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-08-2010 11:48 #1284163 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic 2 sec.
Er is ook nog zoiets dat de pomp bij het op contact zetten 2 sec. moet lopen. Daar zorgt dat relais toch ook voor!
Al dat gesoldeer. Koop een nieuw relais. Dat nieuwe relais heeft een andere verbeterde constructie en kost (maar/wel) 17€

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-08-2010 12:30 #1284165 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zoals

wp001 schreef : Er is ook nog zoiets dat de pomp bij het op contact zetten 2 sec. moet lopen. Daar zorgt dat relais toch ook voor!
Al dat gesoldeer. Koop een nieuw relais. Dat nieuwe relais heeft een andere verbeterde constructie en kost (maar/wel) 17€

Zoals Timen al zegt koop gewoon een nieuwe. Kosten € 25,00

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-08-2010 12:55 #1284171 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Goedkoop
Bedankt allemaal voor de input, het is alleen de koude start, starten doet hij altijd. Alleen koud moet de krukas soms 7 of 8 maal rond. Warm starten gaat altijd perfect (is dan de leiding wel op druk). De pomp hoor ik altijd netjes draaien bij contact aan. Afijn... ik koop i.d.d. wel een nieuwe, € 17,= zijn niet de kosten en dan kan ik dat ook weer uitsluiten.A.s. dinsdag komt er ook een gloednieuwe bobine in die ik heb besteld. Denk zelf dat een hoop "nukken" daar ook aan te wijten zijn.Weet iemand toevallig wat een nieuwe vonkversterker kost (Timen), en een nieuwe powerstage? Ik heb begrepen dat de ECU eerst een signaal naar de powerstage stuurt en vervolgens dit signaal de bobine weer "opdrachten" geeft, klopt dat?Door deze samenhang is slecht starten zo moeilijk te determineren n.l. er zijn zo veel factoren, om nog maar niet te spreken van eventueel toch gas lekkende injectoren waarbij dit eerst weggeblazen moet worden.De zoektocht gaat verder, en ik houd jullie op de hoogte in ieder geval, het is een veel voorkomend probleem hier op het forum.En oh ja... nog iets raars, de motor liep op een gegeven moment helemaal onregelmatig en ik wilde controleren of hij misschien op 2 brandstoffen liep. 1 stekker van een benzineinjector losgehaald en geen veranderende loop, ook weer uitgesloten dus. Vervolgens trek ik de bougiekap van cylinder 1 los en houdt deze er zo'n 10 centimeter boven i.p.v. er op, en wat schetst mijn verbazing de motor loopt plotseling mooi rond??? Is dit dan een bewijs dat de bobine is overleden? te weinig prik geeft, heel vreemd dus want er is met de dop er af wel heftige vonkoverslag anders zou hij niet ineens mooi lopen maar op 3 poten gaan lopen.Overigens doet hij dat 's morgens koud wel, even op 3 poten lopen, na een 20 seconden is er "iets" warm en loopt hij goed. M'n gevoel zegt bobine, we zullen het merken. Excuses voor het warrige verhaal maar het moet wel compleet zijn om de oorzaak op te kunnen sporen. En al schrijvend komt er steeds meer boven, vandaar

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-08-2010 13:28 #1284182 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat zeg ik...........

Chilm schreef : ..........(is dan de leiding wel op druk).....................

Dat zou ik eerst maar eens controleren, lukraak vervangen is toch weer zonde, niet?'t Is maar 25 euri, maar daar kun je toch weer ruim van heen en weer naar het strand, of zo, op een volle gastank...;-)
Je kunt het gewoon meten met een bandenspanningstester, een ouwe dan, want sommige kunnen maar 1 keer tegen een beetje benzine...;-)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD